Nekromanti Mouse Guard säljer bra i Sverige …

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Mouse Guard verkar sälja bra i Sverige. Åtminstone av SF-bokhandelns rollspelsförsäljningstopplista att döma¹.

Swoosh! Från ingenstans och rakt in på andraplatsen. Det är ovanligt för indiespel.

Jag tycker att spelets buzz och synbara popularitet är helt och hållet förtjänt. Spelet är tokbra, toksnyggt och tokmysigt och jag kan knappt vänta tills jag får spelleda det för tisdagsgruppen.

Arfert

Facit
Det är för det är ett SNYGGT indiespel... Som dessutom inte ser ut som ett indiespel alls.. :gremgrin:

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Tja. Det kanske är ett indiespel om vi ser till spelformen. Men spelboken är ju gjord under andra former, herr Burning själv har ju ett företag med anställd sekreterare och sånt. Så han får väl ses som en av de halvstora drakarna numera.

Arfert

Facit
Det är sant... han hade säkert en budget att röra sig med som få eller ingen rollspelsskapare i Sverige kommer upp till...

Dante

Staff member
Wilper said:
Tja. Det kanske är ett indiespel om vi ser till spelformen. […]
Jag trodde det var exakt det som avgjorde huruvida ett spel är indie eller ej.

Alltså att »indie« är motsatsen till »traditionella« rollspel – inte att ett indiespel måste vara utgivet av en »oberoende« producent.

Mogger

Hipsteranka
Dante said:
Wilper said:
Tja. Det kanske är ett indiespel om vi ser till spelformen. […]
Jag trodde det var exakt det som avgjorde huruvida ett spel är indie eller ej.

Alltså att »indie« är motsatsen till »traditionella« rollspel – inte att ett indiespel måste vara utgivet av en »oberoende« producent.
Visst är det så, i 99% av fallen. Men oavsett vilket så är det väldigt kul att MG säljer bra! Jag blev överraskad. Kanske kan man lära gamla hundar att sitta? :gremsmile:

Dante

Staff member
Måns said:
Men oavsett vilket så är det väldigt kul att MG säljer bra! Jag blev överraskad. Kanske kan man lära gamla hundar att sitta? :gremsmile:
Kanske det. Vi får se om min recension i nästa Fenix kan påverka försäljningen i någon rikting.

Dimfrost

Special Circumstances
Det intressanta är om spelet faktiskt spelas. Många rollspelare köper kanske spel främst för att läsa i, inspireras av och låta stå i bokhyllan som fina prydnader. Dessutom kan ju folk köpa det för att de gillar serien.

Problemet är att det är svårt att få reda på hur spelat ett spel är. Omöjligt, faktiskt.

Arfert

Facit
Så med andra ord skulle det ha vart ett indiespel, även om det till exempel hade varit Wizards som gav ut det? :gremwink:

Dante

Staff member
Arfert said:
Så med andra ord skulle det ha vart ett indiespel, även om det till exempel hade varit Wizards som gav ut det? :gremwink:
Om man får tro de vokala indieförespråkarna så: ja, tydligen.

Arfert

Facit
tja, om det är så tycker jag man kan skrota det begreppet för gott.. eftersom indiespel sinsemellan är väldigt olika.

Johan K

Gammal & dryg
Kul att det går bra för ett sådant här spel!
Intressant åxå att det ligger för en hel D&D-fluff åxå.

Dimfrost

Special Circumstances
Det är inte möjligt att du så totalt har missat vad alla de stora debatterna om indiebegreppet har handlat om. Nu gör du väl dig ändå till för att få dra upp det igen?

Arfert

Facit
Alltid retar det nån, vettu... Men egentligen skiter jag vad folk kallar sina eller andras spel. Konstaterar bara att begreppet börjar bli en smula urvattnat.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Arfert said:
Alltid retar det nån, vettu... Men egentligen skiter jag vad folk kallar sina eller andras spel. Konstaterar bara att begreppet börjar bli en smula urvattnat.
Vet inte om du märkt det, men det är liksom nåt som gäller hela hobbyn. Alla uttryck vi öht svänger oss med - indiespel, tradspel, till och med rollspelbegreppet i sig är fullständigt urvattnade. EGentligen går det inte att prata om rollspel, för orden betyder så mycket att man aldrig någonsin kan uppnå egentlig kommunikation, man lajjar bara omkring.

Arfert

Facit
Jo, det har jag märkt.. tror jag ska börja skriva Progressive RPGs (...har ingen aning vad de är ännu.. men det kommer.) :gremgrin:

Genesis

Ni dés ni maître
Nu har jag ingen koll på Mouse Guard, men om det liknar BW och BE tycker jag att vi kan klassa det som "neotrad", ett begrepp jag är väldigt förtjust i.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Arfert said:
Jo, det har jag märkt.. tror jag ska börja skriva Progressive RPGs (...har ingen aning vad de är ännu.. men det kommer.) :gremgrin:
Proggrollspel, alltså? Träd gräs och stenar, the RPG? Rollpersonsexempel som Speedy Gonzales och Jack the Ripper?

Fan, jag är på. När kör vi? =)

...

Annars tänker jag på en korsning mellan typ Evolutionens Barn-artad indie och D&D-brädspelande. Tänk dig ett spelledarlöst D&D med dungeon tiles, där man samberättar vilka rutor som ska komma... Där det finns helt fristående regler som styr monster och deras handlingar helt utan SL-inverkan... Det vore lite ballt, faktiskt. Det är väl nåt sånt Rising muttrat om?