Nekromanti Mouse Guard säljer bra i Sverige …

Jarl

Hero
Genesis said:
Nu har jag ingen koll på Mouse Guard, men om det liknar BW och BE tycker jag att vi kan klassa det som "neotrad", ett begrepp jag är väldigt förtjust i.
Mäh, var det inte du som var så skeptiskt mot det begreppet i vrålisen?

Arfert

Facit
Som de sa på det gamla fina 70-talet: ALLA KAN GÖRA ROLLSPEL!! ..eller var det musik?

/Tomas (trallar på "Östern är röd")

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Arfert said:
Som de sa på det gamla fina 70-talet: ALLA KAN GÖRA ROLLSPEL!! ..eller var det musik?

/Tomas (trallar på "Östern är röd")
Indeed! Som sagt, I'm all for it. Ser fram emot combat skills som "Stoppa Matchen 17" och fiender som Kung Cheops.

Jag röstar för att den första kampanjen ska heta "Doing the omoralisk schlagerfestival" och handla om ett litet hemmaproggbands öden och äventyr i ett surrealistiskt betongsverige. Målet är givetvis att kuppa schlagerfestivalen på samma sätt som Philemon Arthur and the Dung gjorde med Grammisen och få skiten att läggas ner några år.

Organ

Out of time, out of mind
Arfert said:
tja, om det är så tycker jag man kan skrota det begreppet för gott.. eftersom indiespel sinsemellan är väldigt olika.
Eller möjligen vidga det till att betyda "vartendaste jäklarns spel som inte är ett tradspel". :gremgrin:

/Anders

Organ

Out of time, out of mind
krank said:
Arfert said:
Alltid retar det nån, vettu... Men egentligen skiter jag vad folk kallar sina eller andras spel. Konstaterar bara att begreppet börjar bli en smula urvattnat.
Vet inte om du märkt det, men det är liksom nåt som gäller hela hobbyn. Alla uttryck vi öht svänger oss med - indiespel, tradspel, till och med rollspelbegreppet i sig är fullständigt urvattnade. EGentligen går det inte att prata om rollspel, för orden betyder så mycket att man aldrig någonsin kan uppnå egentlig kommunikation, man lajjar bara omkring.
Håller med. Folk borde sluta snacka spel och istället... öh.. ja... spela spel.
Så allihopa, logga genast ut och fram med tärningarna! :gremgrin:

/Anders

Christoffer

It's all pig.
Genesis said:
Nu har jag ingen koll på Mouse Guard, men om det liknar BW och BE tycker jag att vi kan klassa det som "neotrad", ett begrepp jag är väldigt förtjust i.
Postindie då? När skall postindien slå stort?! :gremgrin:

Christoffer

It's all pig.
Riktigt grymt! Själv har jag inte ens hunnit spela det, men det står rätt högt upp på listan över spel som bör betas av under 2009, i vart fall en eller två sessioner. Den som bara hade lite mer tid som sammanföll med andras lediga tider....

Om 8 av 12 spel på topplistan är nya, så får det mig att fundera på hur många exemplar ett spel måste sälja för att hamna där.

Så, min gissning är att detta säger mer om försäljningen i rollspelssverige än om musvaktsspelet.

/ Fredrik

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Att det står »Månader på listan: 1« behöver inte betyda att produkten är helt ny.

Det kan även betyda att produkten funnits ute ett tag, men först nu sålt så bra att den hamnar på listan. Ingen av produkterna på den nuvarande listan är av denna typ.

Eller så kan det betyda att produkten funnits ute ett tag, legat på listan tidigare, halkat ner från listan för att nu återigen hamna på listan. Exempel: Dungeon Master’s Guide och Forgotten Realms Player’s Guide till D&D4.

Dessutom säljer ett nytt spel bäst under sina tre första månader, vilket gör att vi inte bör förvånas över att se nya produkter på topplistan. Snarare bör vi förundras över Player’s Handbook till D&D4 som legat på listan sedan den släpptes för 10 månader sedan.

(Men det här är förstås inte lätt att veta om man inte är lika nördig som jag som nogsamt kollar listan varenda månad.)

Carl Ö

Warrior
Jag är en av dem som köper intressanta rollspel för att läsa dem (inte nödvändigtvis spela). Och nu blev jag än mer nyfiken på MouseGuard. Jag undrar dock:

Innehåller MouseGuard något "nytt" även för oss som läst Burning Empires? Eller är det samma spel - i en annan päls?

Mvh Calle

Dante

Staff member
Darian Damas said:
Innehåller MouseGuard något "nytt" även för oss som läst Burning Empires? Eller är det samma spel - i en annan päls?
Den frågan överlåter jag till någon som (till skillnad från mig) läst både MG och BE.

Christoffer

It's all pig.
Darian Damas said:
Det är lite annat. Så är du intresserad av nya grejer så köp. Finns ingen scenekonomi, ingen infection-mekanik för större grejer. Alla konflikter hanteras av en variant av mini-firefight/stab him in the face reglerna. Osv. Erfarenhetssystemet är annorlunda. Beliefs är formaliserade enligt belief och goals. Traits fungerar på ett nytt sätt. Istället för scenekonomin finns spelledar och spelar rundor. Osv. Rätt mycket nytt och jag kan varmt rekommendera dig att inhandla Mouseguard.

Ymir

Liten kantbaron
Okej, men liksom, hur många ex måste Mouseguard ha sålt för att nå sin placering? Om det räcker med, säg tre, bevisar det hela ju ingenting överhuvudtaget.

- Ymir, undrar

Dante

Staff member
Ymir said:
Okej, men liksom, hur många ex måste Mouseguard ha sålt för att nå sin placering? Om det räcker med, säg tre, bevisar det hela ju ingenting överhuvudtaget.
Nej, det »bevisar« såklart ingenting. Däremot ger topplistan – som jag skrev – en indikation.

Listan har historiskt haft rätt när det gäller vilka rollspel som är populärast (i betydelsen »mest sålda«) i Sverige – och det oavsett hur många sålda exemplar som krävts för att hamna på listan.

Dante

Staff member
Lennart på SF-bokhandeln anser den typen av information vara »affärshemligheter« och avböjde därför att svara.