Mogger
Hipsteranka
Vi har äntligen spelat Mouse Guard. Det var riktigt kul, spännande och givande. Jag hoppas att det här är början på en längre kampanj för jag hade väldigt roligt.
Vi enades tidigare om att välja färdiga karaktärer så att vi skulle kunna börja spela med en gång. Jag valde istället att göra karaktärerna, med visst bollande med spelarna.
Jag tog lite befintliga musbilder och modifierade så att de skulle passa våra hjältar.
Här är deras formulär:
Athelstone
Faulk
Gavin
Jag satte ihop ett första Mission - After the Frost - som en slags prolog och ingång till spelet. Jag byggde det av två Obstacles, en Wilderness och en Mice. Det här är den formalia som används för att bygga ett uppdrag i Mouse Guard. Som GM väljer du ca två av fyra hinder och slänger på RP. Förhoppningsvis leder något av dessa till en twist (en komplikation efter misslyckat slag). Så, mitt uppdrag såg ut så här:
Spring 1152 - After the Frost
Våra tre möss är samlade i matriarken Gwendolyns kontor. Hon ger dem order "Leverera post till Elmoss". Hon tar även Athelstone "avsides" (de andra hör vad hon säger) och berättar att samarbete är viktigt. Athelstone står inte över andra möss. Athelstone blir sur och när det efter det här är dags att skriva ner Goals för sessionen väljer Athelstones spelare "visa patrullen vem det är som bestämmer". De andra har "Leverera post till Elmoss" (Gavin) och "jag ska visa patrullen hur värdefull jag är för den" (Faulk). När det är klart valde jag att lite oortodoxt ge RP nästa uppdrag redan nu, för att skapa en slags röd tråd. "Fortsätt sedan till Sprucetuck och ta reda på varför vi inte har hört något ifrån dem under hela vintern. Och ta reda på vad som har hänt med Lourna". Lourna var Faulks mentor och skickades iväg till Sprucetuck mitt i vintern men sedan dess har hon eller hennes patrull inte hörts av.
Så sätter de av. De tjäbblar lite då Athelstone råkat förolämpa Lourna, men snart måste de börja jobba. De skickar iväg lärlingen Gavin för att hitta leden till Elmoss "det gör honom gott att få lite ansvar". Gavin misslyckas och mössen går vilse. Den här episoden snodde jag rakt av ur Deliver the Mail i spelet. Således tog de skydd i en ihålig stubbe, som dessvärre redan var upptagen av korp. Vi gick direkt till konflikt och oj vad det funkade bra! Korpens mål var "måste ha postväskan" och mössen hade "jaga iväg korpen från stubben". Mössen hade aldrig någon riktig chans och korpen försvann med postväskan och lämnade gardisterna Injured bakom sig. Alla konfikter leder till kompromisser och vi kom fram till att korpen fick väskan och hälften av breven (resten flög ut och kunde samlas ihop) samt att mössen såg hur korpen flög iväg till sitt bo en bit bort. Men först kröp de in i stubben och såg över sina skador. Vi körde lite Recovery med Healer och Faulk kunde lyfta Gavins injury mot att han själv blev Tired (han satt uppe hela natten och såg över såren). Han lyfte även Athelstones Injury. På morgonen kunde Gavin brygga en dekokt som lyfte Faulks Tired. Hela den här biten funkade väldigt bra. Mössen hjälper varandra, tar hand om varandra m.m. Det ger en väldigt bra stämning.
När morgonen kom så lyckades Gavin mirakulöst klättra upp till korpens bo och helt enkelt ta tillbaka postväskan. Athelstone stod där nere på marken och använde Louremouse (tala med djur) för att lura bort korpen. Det gick inte utan korpen stod där uppe och skrattade kraxande mot honom. Men, Gavin räddade dagen.
De färdades ännu en dag under tilltagande vårregn och tog skydd i ett träd under natten.
Dagen efter hörde de avlägsna rop på hjälp och såg en slags handelskaravan/flyktingar som var fast på en lerig kulle i en strid vårflod. Athelstone gav Faulk order att "simma över" vilket han gjorde, uppgivet. Det var nämligen ett svårt slag mot Health (typ Fysik) och sedan fanns det ingen plan för hur de skulle räddas från lerkullen. Men, Faulk bet ihop och lydde order. Han fick dessutom en Check genom att använda sin Trait Brave. Det var modigt, men dumt, att vada ut i den iskalla floden med bara ett rep runt magen. Men, ännu ett fantastiskt bra slag och Faulk är över, som följs av ännu ett bra slag när Faulk använder Orator för att samla flyktingarna runt sig och leder dem över. "Spänn repet, hjälp till, ta tag och så...Lyft! blablabla...o.s.v."
Iom med det så var GMs turn över. Vi rollspelade lite. Bla visade det sig att det fanns en budbärare från Sprucetuck bland flyktingarna. Med en handout:
Dessutom så är Gavin övertygad om att de handelsmännen/flyktingarna är skumma. Han kan inte sätta fingret på det, men något är det! Det visar sig att de kommer från en byn Ashpike som tydligen inte erkänner territoriet utan vill leva utanför samfundet. De berättar att banditer överföll dem under vintern och att banditerna leddes av bandithövdingen Rhydderch, tillika Athelstones son...De pekar ut var byn ligger:
Efter det anlände de till Elmoss. Vi körde lite recovery och spenderade checks, men vi började få ont om tid och jag ville hinna dela ut MVP m.m. Men det blev en ok avslutning iaf. Den röda tråden blev tydligare och ffa blev det tydligare hur spelet fungerar. Checks/Traits är en lysande mekanism! Kanske den bästa jag har sett.
Inför nästa session kommer spelarna att få välja mission. Antingen blir det Ruins of Ashpike eller Trouble in Sprucetuck. Jag har skrivit lite bakgrund och plot m.m. men mina spelare lurkar här så jag vågar inte posta något. Det kommer i framtida krönikor.
Ps. Jag har inte förklarat alla termer, så om ni undrar något är det bara att fråga.
Vi enades tidigare om att välja färdiga karaktärer så att vi skulle kunna börja spela med en gång. Jag valde istället att göra karaktärerna, med visst bollande med spelarna.
Jag tog lite befintliga musbilder och modifierade så att de skulle passa våra hjältar.
Här är deras formulär:
Athelstone
Faulk
Gavin
Jag satte ihop ett första Mission - After the Frost - som en slags prolog och ingång till spelet. Jag byggde det av två Obstacles, en Wilderness och en Mice. Det här är den formalia som används för att bygga ett uppdrag i Mouse Guard. Som GM väljer du ca två av fyra hinder och slänger på RP. Förhoppningsvis leder något av dessa till en twist (en komplikation efter misslyckat slag). Så, mitt uppdrag såg ut så här:
Spring 1152 - After the Frost
Våra tre möss är samlade i matriarken Gwendolyns kontor. Hon ger dem order "Leverera post till Elmoss". Hon tar även Athelstone "avsides" (de andra hör vad hon säger) och berättar att samarbete är viktigt. Athelstone står inte över andra möss. Athelstone blir sur och när det efter det här är dags att skriva ner Goals för sessionen väljer Athelstones spelare "visa patrullen vem det är som bestämmer". De andra har "Leverera post till Elmoss" (Gavin) och "jag ska visa patrullen hur värdefull jag är för den" (Faulk). När det är klart valde jag att lite oortodoxt ge RP nästa uppdrag redan nu, för att skapa en slags röd tråd. "Fortsätt sedan till Sprucetuck och ta reda på varför vi inte har hört något ifrån dem under hela vintern. Och ta reda på vad som har hänt med Lourna". Lourna var Faulks mentor och skickades iväg till Sprucetuck mitt i vintern men sedan dess har hon eller hennes patrull inte hörts av.
Så sätter de av. De tjäbblar lite då Athelstone råkat förolämpa Lourna, men snart måste de börja jobba. De skickar iväg lärlingen Gavin för att hitta leden till Elmoss "det gör honom gott att få lite ansvar". Gavin misslyckas och mössen går vilse. Den här episoden snodde jag rakt av ur Deliver the Mail i spelet. Således tog de skydd i en ihålig stubbe, som dessvärre redan var upptagen av korp. Vi gick direkt till konflikt och oj vad det funkade bra! Korpens mål var "måste ha postväskan" och mössen hade "jaga iväg korpen från stubben". Mössen hade aldrig någon riktig chans och korpen försvann med postväskan och lämnade gardisterna Injured bakom sig. Alla konfikter leder till kompromisser och vi kom fram till att korpen fick väskan och hälften av breven (resten flög ut och kunde samlas ihop) samt att mössen såg hur korpen flög iväg till sitt bo en bit bort. Men först kröp de in i stubben och såg över sina skador. Vi körde lite Recovery med Healer och Faulk kunde lyfta Gavins injury mot att han själv blev Tired (han satt uppe hela natten och såg över såren). Han lyfte även Athelstones Injury. På morgonen kunde Gavin brygga en dekokt som lyfte Faulks Tired. Hela den här biten funkade väldigt bra. Mössen hjälper varandra, tar hand om varandra m.m. Det ger en väldigt bra stämning.
När morgonen kom så lyckades Gavin mirakulöst klättra upp till korpens bo och helt enkelt ta tillbaka postväskan. Athelstone stod där nere på marken och använde Louremouse (tala med djur) för att lura bort korpen. Det gick inte utan korpen stod där uppe och skrattade kraxande mot honom. Men, Gavin räddade dagen.
De färdades ännu en dag under tilltagande vårregn och tog skydd i ett träd under natten.
Dagen efter hörde de avlägsna rop på hjälp och såg en slags handelskaravan/flyktingar som var fast på en lerig kulle i en strid vårflod. Athelstone gav Faulk order att "simma över" vilket han gjorde, uppgivet. Det var nämligen ett svårt slag mot Health (typ Fysik) och sedan fanns det ingen plan för hur de skulle räddas från lerkullen. Men, Faulk bet ihop och lydde order. Han fick dessutom en Check genom att använda sin Trait Brave. Det var modigt, men dumt, att vada ut i den iskalla floden med bara ett rep runt magen. Men, ännu ett fantastiskt bra slag och Faulk är över, som följs av ännu ett bra slag när Faulk använder Orator för att samla flyktingarna runt sig och leder dem över. "Spänn repet, hjälp till, ta tag och så...Lyft! blablabla...o.s.v."
Iom med det så var GMs turn över. Vi rollspelade lite. Bla visade det sig att det fanns en budbärare från Sprucetuck bland flyktingarna. Med en handout:
Dessutom så är Gavin övertygad om att de handelsmännen/flyktingarna är skumma. Han kan inte sätta fingret på det, men något är det! Det visar sig att de kommer från en byn Ashpike som tydligen inte erkänner territoriet utan vill leva utanför samfundet. De berättar att banditer överföll dem under vintern och att banditerna leddes av bandithövdingen Rhydderch, tillika Athelstones son...De pekar ut var byn ligger:
Efter det anlände de till Elmoss. Vi körde lite recovery och spenderade checks, men vi började få ont om tid och jag ville hinna dela ut MVP m.m. Men det blev en ok avslutning iaf. Den röda tråden blev tydligare och ffa blev det tydligare hur spelet fungerar. Checks/Traits är en lysande mekanism! Kanske den bästa jag har sett.
Inför nästa session kommer spelarna att få välja mission. Antingen blir det Ruins of Ashpike eller Trouble in Sprucetuck. Jag har skrivit lite bakgrund och plot m.m. men mina spelare lurkar här så jag vågar inte posta något. Det kommer i framtida krönikor.
Ps. Jag har inte förklarat alla termer, så om ni undrar något är det bara att fråga.