Kändes väldigt rumphugget. Jag skulle ge mer dötid till rollerna att blomma ut, undersökt Belief och Instincts mer och tänkt ut bakgrunden till uppdraget mer, förberett spelledarpersoner... Men det säger inte spelet att man behöver.
Förstår, och det är väl en rätt vanlig kritik om jag förstått det rätt på BW:s forum. Att det kan gå oerhört snabbt om spelarna lyckas med sina slag. Jag ser det egentligen inte som ett problem, bara på dem igen! Ok, de har avslöjar honom som en spion, vad gör de åt saken, nästa uppdrag blir att föra honom till Gwendolyn för förhör. Go! Men, du som spelledare måste ju ha en idé om varför han är spion, åt vem, och hur? Osv. Så en backstory måste du konstruera.
Men att man skall utmana beliefs och sådant framgår väl i texten?
När jag körde Mouse Guard första gången hade vi ett enkelt scenario, någon stal post och Gwendolyn hade fått för sig att det var en musgardist som var ansvarig. Musgardisten skapas, med en bakgrund, tar han posten eller inte och om han gör det varför? Ok klart. Inga stats eller något. Jag bara skrev upp nummer i boken för färdiga SLP:s som vore lämpliga. Sen rev det loss, de försökte jaga rätt på honom, misslyckades, han hade blivit tillfångatagen av banditmöss, de försökte rädda honom därifrån och misslyckades vilket ledde till en vild jakt när banditerna förföljde dem, de gömde sig i en grotta och undkom på så vis förföljarna.
Det var test ett. Test två var att förhöra musvakten, vilket de misslyckades med och han avslöjade att hans familj hölls fången av en köpman i sin hemstad, och att köpmannen utpressade honom. De blev alla arga som en konsekvens.
Sen blir det deras runda, de spenderar ett check för att ta sig till den tillfångatagna musvaktens hemstad, spenderar sina andra checks för att hela sig från skador.
Tog kanske två och en halv tre timmar, klockrent omfång tycker jag. Längre orkar jag inte hålla igång nu på äldre dar.
Vad jag minns hade vi inga som helst scener emellan där vi rollspelade skogspromenader eller något. Men jag tyckte aldrig det kändes fattigt. Sen skall man inte glömma, och kan vara bra att påminna spelarna om det, att deras Goals behöver absolut inte vara knytna till uppdraget över huvud taget. De är väldigt kraftfulla och det är helt i sin ordning att om uppdraget går ut på att ta sig till punkt x där en karaktärs mormor bor, så kan "Jag skall köpa medicin på punkt x och ge den till min mormor" vara ett helt ok Goal. Så väl framme vid punkt x handlar det om att ha checks nog att åstadkomma sitt Goal. Och ett misslyckande kan ju leda till intressanta konflikter, en väldigt sjuk mormor som borde förflyttas till en stad med bättre läkarvård? Osv.