Varulv [MU6] - R1

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
4,163
Jag tycker att du läser mig snålt slt. att jag citerat dåligt.

Jag stör mig på att Sysp (som annars bidragit bra) skriver som det vore bra för byn att det finns en galen/paranoid siare i spel.

Liksom, ja i princip är det ju grönande med en siare oavsett kvaliteten på siandet, men i det här spelet blir det bara rörigt. PLUS att ulvarna kan claima siare hit och dit.

@Sysp kan få sista ordet om det här.
Blandar du ihop naiv och galen nu? För en galen siare som vet att hen är galen (vilket denne gör om de siar sig själv först och sen siar någon grönt) är en riktig siare.
Och oavsett så kan ju ulvarna fejka siare hursom, vi vet ju inte Vilka siare som är i spel (så länge inte alla 4 siare är i spel och en massoutning resulterar i 5 claims).
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
9,264
Blandar du ihop naiv och galen nu? För en galen siare som vet att hen är galen (vilket denne gör om de siar sig själv först och sen siar någon grönt) är en riktig siare.
Tro mig, jag har full koll på hur siare fungerar. I mitt andra varulvsspel var jag naiv siare. Rising var SL.

Få gånger jag varit så besviken och fullkomligt grundlurad i ett spel.

Men nu går vi vidare.
 

Sysp

NNO
Joined
11 Apr 2017
Messages
675
Tro mig, jag har full koll på hur siare fungerar. I mitt andra varulvsspel var jag naiv siare. Rising var SL.

Få gånger jag varit så besviken och fullkomligt grundlurad i ett spel.

Men nu går vi vidare.
Om du har full koll på hur siarna i det här spelet fungerar så skriver du medvetet saker som inte stämmer. Skriv noggrannare om det inte är meningen.
 

damogn

Warrior
Joined
4 Feb 2018
Messages
307
Jag är inte så skrajsrn av mig. Kan stå pall ganska bra, så rösta på mig om du misstänker mig!

Kul att du är med förresten! Om du vill ha bra tips på hur man kan spela varulvsspel ryck der jag dig att titta på den här guiden:

Vimes guide till gott bybospel

Ett av tipsen där är att du själv ska ta ställning och rösta på den DU tycker är mest misstänkt. Luta dug knte mot någon annan - det är faktiskt ganska ulvigt.
Alla jag misstänker är ju så väldigt hjälpsamma hela tiden... då skäms jag att jag ens sa något. Detta spel är ju helt omöjligt.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
9,264
Haft fullt upp tyvärr och har en del nu på förmiddagen också, återkommer i eftermiddag/kväll då jag har mycket tid så då kan ni räkna med mig.

Kämpa byn!
Trevligt att du hejar på! Varför inte lägga en röst på någon också? 😃

Octagonal har skrivit fyra poster hittills och de har varit väldigt försiktiga. Så har jag också gjort så jag borde inte gnälla. Men.

Octas ganska fluffiga och allmänt hållna poster postas i följande ordning: 149,150,152 och 157. Idag en post (se ovan).

Jag får intrycket att ulv-Octa liksom släpper en last poster, för att därefter hålla en mer blygsam profil.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
9,264
Sluta bunta ihop galen och paranoid siare i samma mening. Galen ger lika mycket signal som äkta siare, paranoid ger ingen signal, bara brus.
Vi pratar om olika saker. FUNKTIONEN är olika, det har du helt rätt i. Där tänker vi lika. EFFEKTEN i spel är att byn får problem oavsett siarsort.

Hur länge ska vi uppehålla oss vid det här? 🙂
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,393
Location
Göteborg
Förklara hur man som bybo ser skillnad på MU och en vanlig ulv?
Mäster Ulv hade haft hela helgen på sig att tänka kring hur menyn fungerade och i vart fall om det är en erfaren spelare kommer inte ha råkat missförstå saker i menyn. Det är också en jättekonstig sak att direkt gå in och bluffa som, då man hellre vill framstå som någon som går att lita på än som någon som säger konstiga saker. Alltså tror jag inte att ni är mäster ulv. Men däremot så ser det ju ut som att ni båda är personer som ofta skulle väljas som medulv så det jämnar liksom ut det.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,393
Location
Göteborg
Lägger en mental notering om att BDGs potentiella distanseringsröst på Basse flyttas när Basse får ett reellt drev.
Tycker basse-bdg-interaktionen är rätt svagmotiverad både i när rösterna lades och i när de sen flyttades.
Japp, jag tänkte på att det nog kunde se ut så, och tycker det är rimligt att det lyfts upp. Men det hade varit för slött av mig att sitta kvar i ett drev jag inte tror på, och ja, de flesta rösterna runda ett kommer vara ganska svagmotiverade, det gäller bara att uttrycka dom självsäkert :). Det sagt, vill du dreva vidare på Basenanji så gör det för all del, vi har just nu röster spridda bokstavligen över hela kartan och vi behöver skapa lite drev för att få något att gå på sen.
 

Sysp

NNO
Joined
11 Apr 2017
Messages
675
Jag tror att alla MU som spelat ett tag hade velat twista det mer. De spelare jag kan tänka mig skulle köra standard är då @StradhLestat, @Big Mama, @damogn och eventuellt @Sysp (som är lika ny som övriga men har bättre koll på gamla spel, hade du läst genom MU5 @Sysp ?).
Ja, jag har läst MU5 och skummat ett par av de tidigare MU och Mäster Bybo. Jag var dock lika sugen på 7WA som Anthrox och du om det hade varit praktiskt görbart. Det verkar vara ett väldigt enkelt sätt att få till en tidig ulvvinst, varulvsspelet är ju bokstavligen utvecklat för att visa att en informerad minoritet är i fördel över en oinformerad majoritet. I fallet 7WA med nära nog 50-50 ulvar och bybor efter ett par rundor så är det ju inte en minoritet mot en majoritet vi har att göra med, och vi vet ju alla hur svårt det är att koordinera en misstänksam by.

Det sagt så hade jag varit bekväm med att spela alla tre scenariona jag listade också (Solo med miller-MU, VJVS med 4 ulvar, 5WA), alla de ser roliga och balanserade ut.
 

Sysp

NNO
Joined
11 Apr 2017
Messages
675
Vi pratar om olika saker. FUNKTIONEN är olika, det har du helt rätt i. Där tänker vi lika. EFFEKTEN i spel är att byn får problem oavsett siarsort.

Hur länge ska vi uppehålla oss vid det här? 🙂
Nu går vi vidare, det blir bara brus. Jag håller inte med dig om effekten men låt oss båda släppa detta till förmån för mer givande diskussion.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,393
Location
Göteborg
Nu går vi vidare, det blir bara brus. Jag håller inte med dig om effekten men låt oss båda släppa detta till förmån för mer givande diskussion.
På tal om det. Du röstar på @Big Mama fortfarande va? Vill du motivera det lite?

Det gäller förövrigt alla som ligger med en lite slö ensamröst på någon, börja dreva eller byt, vi kan inte ha röster utspridda på 9 olika spelare det blir alldeles för lätt att inte ta ställning då.
 

Sysp

NNO
Joined
11 Apr 2017
Messages
675
På tal om det. Du röstar på @Big Mama fortfarande va? Vill du motivera det lite?

Det gäller förövrigt alla som ligger med en lite slö ensamröst på någon, börja dreva eller byt, vi kan inte ha röster utspridda på 9 olika spelare det blir alldeles för lätt att inte ta ställning då.
Nej, jag ligger på Octagonal. Jag tycker han behöver in i matchen mer, känns som en ulv som försöker lågflyga R1.

Nu tycker jag alla postar om inte hela röd-grön-listor så bara minimum två spelare de vill dreva och två spelare de har gröna.

Jag håller på med min röd-grön-lista, men jag har Brynolf och Hägerstrand som mest gröna och Basenanji och Octagonal som mest röda.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
4,235
Location
Oktoberlandet
Jag har förklarat varför jag tyckte att du stack ut. Du hade en helt annan linje än de flesta andra, när det gällde hur siaren värderades jämfört med nattmord:



Du var också tidigt ute med att lyfta massoutning för siarna vilket stack ut då, och fick väldigt mycket mothugg från tråden. Det för mig är att sticka ut och potentiellt försöka driva byn mot något.

Din skrivstil/spelstil är också långt ifrån min så precis som jag skrev ovan så har jag en bias att läsa dig som röd och andra som spelar mer som mig som gröna. Det är ju inte bra för mig för du lär ju alltid spela såhär och kommer vara scum i minoritet av gångerna, så jag försöker jobba på att läsa dig mer neutralt precis som jag skrev ovan.

Att Basse smörar för mig är en tell att vi ulvar ihop? Vinbägar du sönder dig nu? :D

Varken Big Mamas eller Rasmus klag på att jag är lite för genomtänkt och aktiv för att vara by, kan jag göra nåt åt precis som jag skrev ovan. Lika lite som du kommer sluta fladderskriva kommer jag låta bli att försöka analysera och presentera mina tankar strukturerat. Tycker dock att det är märkligt att du ser Rasmus post att jag är aktiv som att Rasmus pekar på att jag är ulv men när Big Mama skriver samma sak tycker du att det är en ulvtell på att vi samspelar.

Om massouta siare för att förekomma ulvarna tycker jag fortfarande: absolut inte.

Ja, ulvarna kan gömma sig bland siarna för de vet vilka som är i spel. Men just nu är de värdefulla siarna (äkta vilken troligen är i spel då den är fem feta poäng för ulvarna att köpa nattmord för, och kanske galen vilken bara är i spel ifall ulvarna behövde flera ströpoäng) dolda bland övriga bybor - att outa dem och sätta feta måltavlor på dem redan innan de har hunnit jobba är dåligt VJVS-spel och även dåligt i det här upplägget.
Bra post.
Gillar det jag läser👍

Vad tror du om Basses spel då?
Är fegulv som skriver poster mest för att visa sig i tråden eller?
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,393
Location
Göteborg
Alla jag misstänker är ju så väldigt hjälpsamma hela tiden... då skäms jag att jag ens sa något. Detta spel är ju helt omöjligt.
The only way to win is not to play. Eller då att vara med på det vinnande laget, och om du är på bybolaget så är det som sagt viktigt att ta ställning. Är du på ulvlaget så har du spelat bra så här långt.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
4,451
Location
Stockholm
Alla jag misstänker är ju så väldigt hjälpsamma hela tiden... då skäms jag att jag ens sa något. Detta spel är ju helt omöjligt.
Det finns inget att skämmas över som newbie. Kör ba kör! Men ja, att det är ett omöjligt spel är sanningen.
 

Sysp

NNO
Joined
11 Apr 2017
Messages
675
Hägerstrand - Har spelat väldigt stabilt bybospel både i analys av spelupplägg och press av spelare. Normalt sett är det lite rödande att ställa regelfrågor till SL då det är ett bekvämt sätt att fejka aktivitet men här har regelfrågorna varit saker som det inte är bra för ulvarna att få förtydligade så det tycker jag är grönande.

Brynolf - Stabilt och bra bybospel. Bra analys runt siarna som jag håller med om.

Anthrox - Svag och inaktiv start vilket var okarakteristiskt men har spelat upp sig. Har vänt på massoutningssteken ett par gånger nu men jag ser det som ett sätt att se om spelet går att bryta och verkar ha släppt det nu efter att ha diskuterat igenom det. Var den första (?) som tog upp att ulvarna kan låta bli att ta med både naiv och paranoid siare i spel så de har en safe outning att göra vilket jag inte tror en ulv skulle påpeka.

BiobunkerVII - Deltog i diskussionen igår och hade bra poster, tog ställning om upplägg och siare och postade listor.

RasmusL - Bra och konsekvent start igår utifrån det jag läst av Rasmus tidigare. Bra ställningstagande grävpost i natt även om jag skulle vilja se mer åsikter om ett par av spelarna från honom.

Björn den gode - Svag start med lite otydlighet runt rollspelare/spike som jag ville ha svar på men har svarat bra på det och spelat upp sig. Inte spelat med Björn tidigare men gillar den lugna och sakliga analysen, känns inte stressad överhuvudtaget.

Sidd - Har avhandlat det i flera poster ovan men jag kan inte hänga nån pga olik spelstil från min egen. Klingade bättre vid en andra genomläsning. Har diskuterat siarna väldigt mycket.

StradhLestat - Rörig start men jag tror det är mer förvirrat och lite lätt sårat här än ulvigt, tror han hade hållit lägre profil om han var ulv.

Big Mama - Rätt stabil start, tycker inte vare sig funderingarna runt väktare eller siare är särskild rödande. Röstar på mig men med svag motivering (för välgenomtänkt post).

damogn - Spelar nybörjarbybokortet hårt vilket jag inte kan klandra efter VALulv ;) men verkar skärpt så det gnager lite i bakhuvudet att det är lite beräknande. Posterna klingar relativt grönt, får gärna delta mer.

Octagonal - Otroligt lite poster men väl kapabel att spela lågflygare i några rundor. Tycker vi behöver mer från Octa för att det ska kännas bra.

Basenanji - Väldigt lite substans, tycker att försvaret velar fram och tillbaka. Hugger lite på Octagonal i sitt försvar vilket åtminstone tyder på att de inte är på samma lag, vilket jag inte tycker skadar om vi vill dreva dem mot varandra.

Impetigo - Suck. Tråkigt.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
4,235
Location
Oktoberlandet
Om du har full koll på hur siarna i det här spelet fungerar så skriver du medvetet saker som inte stämmer. Skriv noggrannare om det inte är meningen.
Noterar att Sysp skärskådar Basse här nu.
Är det Basse som bara råkar bybodribbla eller har Sysp verkligen hittat en tell här.
Eller är båda bus å Sysp distanserar sig med gnäll på Basse?

@Impetigo

In i matchen för bövelen! Vi behöver en redig vettig syn på spelet med frächa ögon👀👍
 
Top