Ok, nu har jag räknat lite i Excel
Jag räknade på tre scenarion på vad MU har valt som är mer eller mindre sannolika enligt mig - Solo, VJVS och 5WA (five werewolf army).
Solo
(X) Inga extra ulvar - du är ensam i ulvlaget (+8)
(X) Ni får nattmörda på ojämna (R1, R3, o.s.v.) rundor (-3)
(X) Ni får nattmörda på jämna (R2, R4, o.s.v.) rundor (-2)
(X) En ulv, ditt val, sias alltid som grön (-2)
(X) En bybo är galen fraktionssiare (d.v.s. siar ulvar som gröna och bybor som röda) (+1)
(X) En bybo är naiv fraktionssiare (d.v.s. siar alla som gröna) (+/- 0)
(X) En bybo är paranoid fraktionssiare (d.v.s. siar alla som röda) (+/- 0)
(X) Alla siare får sia sig själva eller döda spelare (+1)
(X) Ni har ett fritt nattmord att användas när som helst - det förbrukas efter användning (-3)
Såhär hade jag valt då. Maximala nattmord inklusive extramord för att förkorta spelet så mycket som möjligt. Tre defekta siare och att alltid sias grön själv. Ingen extraröst till MU för att det är en potentiell tell när den används. Lågflyga i mål.
VJVS
(X) 3 extra ulvar (+/- 0)
(X) Ni får nattmörda på ojämna (R1, R3, o.s.v.) rundor (-3)
(X) En bybo är fraktionssiare (d.v.s. siar ulvar som röda och bybor som gröna) (+5)
Enklaste och mest prisvärda setupen för VJVS med fyra ulvar och nattmord varje natt. Den vanliga siaren bekostar nattmord varje runda, jag hade tagit den dealen varje dag i veckan, särskilt i och med att siaren riskerar att vaska en runda med att försöka lista ut sin egen typ.
Plusmeny
(X) Du får välja vilka dina ulvkompanjoner är (-1)
() En bybo är galen fraktionssiare (d.v.s. siar ulvar som gröna och bybor som röda) (+1)
eller
() Alla siare får sia sig själva eller döda spelare (+1)
Om man nu verkligen vill spela pälsdjur tillsammans med kompisar man litar på. Priset är inte särskilt högt, hade dock nog valt sia själv eller död istället för en extra siare, särskilt om det kan lura en äkta siare att slösa en runda på att sia sig själv eller en död.
(X) En bybo är naiv fraktionssiare (d.v.s. siar alla som gröna) (+/- 0)
(X) En bybo är paranoid fraktionssiare (d.v.s. siar alla som röda) (+/- 0)
Beroende på om MU anser att extra men nerfade siare är en tillgång eller last för byn.
5WA
(X) 4 Extra ulvar (-4)
( ) En bybo är fraktionssiare (d.v.s. siar ulvar som röda och bybor som gröna) (+5)
Detta ger en variant på VJVS ovan med en extra ulv på bekostnad av varannat nattmord. Jag väljer det billigare nattmordet i det här fallet och behöver då hitta en poäng till som behöver komma från följande lista:
( ) En bybo är galen fraktionssiare (d.v.s. siar ulvar som gröna och bybor som röda) (+1)
( ) Alla siare får sia sig själva eller döda spelare (+1)
Den här verkar spontant sämre än VJVS varianten ovan, men det beror på hur MU värderar varannat nattmord jämfört med en extra ulv. Känns också som att en kaozulv som velat prova ulvspelens motsvarighet till zergling rush hade gått all-in och spelat på 6WA utan nattmord och den vet vi ju inte är i spel - 5WA känns som en mellanmjölksvariant som kanske inte tilltalar den spelartypen.