Varulv [MU6] - R1

Sysp

NNO
Joined
11 Apr 2017
Messages
679
Jag skrev en rÀtt lÄng fundering i dessa banor tidigare idag.
En tanke som slog mig Àr att varulvarna nog inte direkt kommer börja nattmörda just dessa outade Siare dÄ vi andra inte vet fÀrg pÄ dem ÀndÄ.
Och har en varulv nÀstlat sig in i skaran (lÄssasclaimat) sÄ vill de hÄlla denne dold i Siargruppen sÄ lÀnge som möjligt.
Visst de outade Siarna som Àr bybor kommer nattmördas efter nÄn runda men de kommer nog vÀnta 1-2 rundor Ä jaga
Ska jobba nu (spelning 19-23).
Återkommer i natt om jag orkar.

Jag lyfter pÄ stenar, frÄgar och prövar.
Som jag tror Àven Octa var inne pÄ sÄ Àr just den rintiga Siaren skitjobbig för ulvalaget.
DĂ€rav mina funderingar om Siare.
Jag har verkligen inte tyckt att MU vettigast troligt vÀljer bort nattmord.

Sen att jag öppet funderar pÄ Siar-möjligheter och vÀnder pÄ för/nackdelar Àr ju bra för byn.
Jag frÄgar er alla om vad som kan vara vettigast.
Lyfter problemet med Siar-trovÀrdighet och nÀr om möjligt en Siarkamp kan vara vettigt för byn: tidigt eller senare i spel.
Jag har verkligen inte tagit stÀllning om att Siarna SKA outa nu: det Àr dÀrför jag frÄgar.

Sen nĂ€r ”feber”-Anthrox lyfter typ samma funderingar som jag sĂ„ Ă€r alltsĂ„ Anth vettig men jag sĂ„ scum i dina ögon att du hivar en röst?

Motivera bĂ€ttre tack🙏

Har du inget bÀttre grÀv pÄ mig sÄ Àr ju om inte annat just det hÀr scum!
Nja, det Àr vÀl inte scum att vilja ha stÀllningstaganden, det Àr vÀl vÀldigt bra för byn.

DÀremot kan du vÀl hÄlla med om att vi verkar tycka olika? SÄ uppfattade dÄ jag vÄra tidigare poster.

Vem har du som rödast och grönast just nu?

Min grönaste Ă€r Brynolf och min rödaste Ă€r du eller StradhLestat, men det Ă€r vĂ€ldigt lite att gĂ„ pĂ„ Ă€n sĂ„ lĂ€nge, naturligtvis inga ”hĂ„rda” bevis i R1.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
4,163
AssÄ, om du nu gÄtt tillbaka och kollat upp mina inlÀgg sÄ borde du sett att jag redan rabblat upp de flesta av motargumenten till det hÀr (alltsÄ de som jag nyss lade fram lite mer strukturerat). Jag fattar iden du lÀgger fram men jag hajar inte hur du genom att lÀsa just mina inlÀgg skulle kunna komma fram till den.

Röst: @Anthrox
Jag har ju givetvis lÀst fler inlÀgg Àn bara dina, och det var en tanke som dök upp medan jag lÀste igenom. Jag fattar ju kruxet med att det Àr svÄrt att veta vilka siare som Àr vilka, speciellt med ulvclaim emellan. Men det blir mindre yta för ulvar att gömma sig pÄ om siare outar. Men det Àr vÀl en frÄga vi inte behöver dra lÀngre, vi kan gott lÄta siarna göra sin grej pÄ egen kammare och se om det trillar fram nÄgot matnyttigt eventuellt senare.
 

StradhLestat

Swordsman
Joined
8 Sep 2020
Messages
655
Location
FruÀngen
Jag verkar ha en röd personlighet... nÀr jag Àr mig sjÀlv blir jag ULV-anklagad... det börjar kÀnnas som en röd trÄd (pun intended)
 

Sysp

NNO
Joined
11 Apr 2017
Messages
679
Anthrox Ă€r för övrigt sjukt svĂ„rlĂ€st nĂ€r han Ă€r sĂ„ tyst, det liknar verkligen inte tvĂ„ senaste omgĂ„ngarna nĂ€r han var bĂ„de ulv och bybo. Hoppas du mĂ„r bĂ€ttre imorgon Anthrox, bĂ„de för din egen skull och för att det ska bli lĂ€ttare att lĂ€sa dig 😄
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
4,163
Anthrox Ă€r för övrigt sjukt svĂ„rlĂ€st nĂ€r han Ă€r sĂ„ tyst, det liknar verkligen inte tvĂ„ senaste omgĂ„ngarna nĂ€r han var bĂ„de ulv och bybo. Hoppas du mĂ„r bĂ€ttre imorgon Anthrox, bĂ„de för din egen skull och för att det ska bli lĂ€ttare att lĂ€sa dig 😄
Jag börjar nog piggna till nu, ska göra en genomlÀsning av trÄden igen nu och se om jag förstÄr vad som hÀnder.
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,771
Vart fan tog @RasmusL vÀgen?
Kom in och verkade rimlig (ok han ifrÄgasatte Stradhs röst pÄ mig vilket kan pÄverkat mitt omdöme)
Rasmus Àr lurig som fan och jag vill inte gÀrna tappa bort honom


@Basenanji spelar precis som Anthrox beskrev det tillrÀckligt lite för att inte klassas som lÄgflygeri men vetetusan vad han skrivit egentligen.

Sysp Àr nog grönast pÄ min banan, rimliga och stadiga inlÀgg.

HĂ„ller nog Anthrox som grönaktig, jag ja Ă€r blödig och tycker synd om folk som Ă€r sjuka. Återkommer nĂ€r det finns mer att lĂ€s hĂ€r.

BigMama, lite samma som Rasmus, var inne och skrev nÄgra inlÀgg som inte stack ut pÄ nÄgot sÀtt men inget direkt grönande heller.

Sidd, nÄgot mindre fladdrig Àn vanligt - fÄr mig att kÀnna lite paranojja-vibbar. Alla-siare-outar kÀnns dock klassiskt Sidd oavsett fÀrg.

Octagonal dansade en sommar, skrev ett gÀng inlÀgg men jag litar inte för ett ögonblick pÄ honom.

Brynolf verkar sÄdÀr stadig, snacket om Siare tycker jag Àr rÀtt grönande faktiskt, tolkar det som en byno som vrider och vÀnder pÄ det.

HÀgern - Bror Duktig, prenumererar pÄ Vimsans nyhetsbrev. Gött som ulv att köra lite Empiricus-spel, ordningsman som nÀrvarar med för en ulv ofarliga grejer - och i det hÀr fallet fÄr vÀrdefull info om ex vÀktaren. (ja alla fick den)

Stradh Àr sÄdÀr oskönt orange, mÄgot i hela Siardiskussionen skaver, kan vara sÄ enkelt som frÄgan om jag bifogade Ärets regler.

@damogn lite trevande, fullt rimlig som noob, men ocksÄ en smidig plats att gömma sig i som nybörjarulv.

Har jag glömt nÄgon Àr det nog ulven
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,771
Glömde BDG - har skrivit vÀldigt lite vilket jag tycker gör det svÄrt att bedöma. Kopierar Anthrox menyval, slött val.
Tycker ÀndÄ förklaringen av rösten pÄ mig Àr rimlig, om det inte vore för uttrycket Uppenbar.
Kan nog tÀnka mig att lÀgga en röst hÀr
 

HĂ€gerstrand

Tror fortfarande pÄ 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
1,397
Bror Duktig
bror duktig
HĂ„ller ett smeknamn frĂ„n ulvchatten pĂ„ att lĂ€cka? 😘

NÀ, men pÄ riktigt tyckte jag att det hÀr var lite anmÀrkningsvÀrt:

Det dumma Àr att det nog bara Àr vÀktaren sjÀlv som vet det. SÄ blir svÄrt att planera nÄt som baseras pÄ vÀktande.
Det Àr inte ett stÀngt spel. OsÀkerheten i spelet handlar om vad MU valt, inte hur valen eller rollerna ska fungera. Vimes har svarat pÄ den typen av frÄgor tidigare, sÄ det var konstigt att @Brynolf bara antog att det inte var nÄgon idé att frÄga om vÀktaren.

Jag gjorde ingen större grej av det eftersom jag inte ser varför det skulle vara ett ulvmove, men om ulvarna Àr oroliga för att outningsplanen ska sÀttas i verket sÄ kan det vÀl vara det. Jag tycker sjÀlv inte att siaroutning BORDE vara nÄgot dÄligt för ulvarna, men kanske har MU valt en sÄn kombination att outning vore dÄligt.
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,771
HĂ„ller ett smeknamn frĂ„n ulvchatten pĂ„ att lĂ€cka? 😘

NÀ, men pÄ riktigt tyckte jag att det hÀr var lite anmÀrkningsvÀrt:



Det Àr inte ett stÀngt spel. OsÀkerheten i spelet handlar om vad MU valt, inte hur valen eller rollerna ska fungera. Vimes har svarat pÄ den typen av frÄgor tidigare, sÄ det var konstigt att @Brynolf bara antog att det inte var nÄgon idé att frÄga om vÀktaren.

Jag gjorde ingen större grej av det eftersom jag inte ser varför det skulle vara ett ulvmove, men om ulvarna Àr oroliga för att outningsplanen ska sÀttas i verket sÄ kan det vÀl vara det. Jag tycker sjÀlv inte att siaroutning BORDE vara nÄgot dÄligt för ulvarna, men kanske har MU valt en sÄn kombination att outning vore dÄligt.
NÀ Brynolf skrev det i trÄden och jag tyckte det var lite roligt.
 

HĂ€gerstrand

Tror fortfarande pÄ 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
1,397
NÀ Brynolf skrev det i trÄden och jag tyckte det var lite roligt.
Tack, jag vet, jag citerade det i inlÀgget du svarade pÄ. Jag la ocksÄ till en skÀmtsam liten smiley som visade att det inte var sÄ allvarligt menat.

Sen skrev jag lite annat efter, om att jag tyckte att det var konstigt att @Brynolf bara antog att det inte gick att fÄ reda pÄ hur vÀktanden fungerar. Du tycker inte att det var sÄ konstigt dÄ, antar jag?
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,771
Tack, jag vet, jag citerade det i inlÀgget du svarade pÄ. Jag la ocksÄ till en skÀmtsam liten smiley som visade att det inte var sÄ allvarligt menat.

Sen skrev jag lite annat efter, om att jag tyckte att det var konstigt att @Brynolf bara antog att det inte gick att fÄ reda pÄ hur vÀktanden fungerar. Du tycker inte att det var sÄ konstigt dÄ, antar jag?
Att anta att man inte kunde frÄga kÀnns ju lite konstigt speciellt med tanke pÄ att Vimes (vÀl?) Àven tidigare i rundan svarat pÄ regelfrÄgor.
 

HĂ€gerstrand

Tror fortfarande pÄ 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
1,397
Att anta att man inte kunde frÄga kÀnns ju lite konstigt speciellt med tanke pÄ att Vimes (vÀl?) Àven tidigare i rundan svarat pÄ regelfrÄgor.
Visst har han det, jag trodde det var det som ”prenumererar pĂ„ vimsans nyhetsbrev” hĂ€nvisade till?
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,771
Tack, jag vet, jag citerade det i inlÀgget du svarade pÄ. Jag la ocksÄ till en skÀmtsam liten smiley som visade att det inte var sÄ allvarligt menat.

Sen skrev jag lite annat efter, om att jag tyckte att det var konstigt att @Brynolf bara antog att det inte gick att fÄ reda pÄ hur vÀktanden fungerar. Du tycker inte att det var sÄ konstigt dÄ, antar jag?
Jag inser ocksÄ NU att jag misstolkade ditt inlÀgg. Jag tolkade det som att meningen om att det var anmÀrkningsvÀrt hörde ihop med kommentaren om Bror Duktig, vilket JAG tyckte var anmÀrkningsvÀrt dÀrav mitt svar, hade jag haft högre FV i LÀsa & Skriva hade jag ju kunnat strunta i att kommentera.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
4,235
Location
Oktoberlandet
Glömde BDG - har skrivit vÀldigt lite vilket jag tycker gör det svÄrt att bedöma. Kopierar Anthrox menyval, slött val.
Tycker ÀndÄ förklaringen av rösten pÄ mig Àr rimlig, om det inte vore för uttrycket Uppenbar.
Kan nog tÀnka mig att lÀgga en röst hÀr
Paus; Ä kan inte hÄlla mig ifrÄn att kika i trÄden.
Varför röstade BdG pÄ dig?
Med vilket motiv dÄ jag inte fattat tydligen som du sjÀlv gjort?
SĂ„ jag kan slĂ€ppa det🙏😇👍
 

HĂ€gerstrand

Tror fortfarande pÄ 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
1,397
Att anta att man inte kunde frÄga kÀnns ju lite konstigt speciellt med tanke pÄ att Vimes (vÀl?) Àven tidigare i rundan svarat pÄ regelfrÄgor.
Men dÄ tyckte du alltsÄ att det var konstigt gjort av @Brynolf , hade lÀst utbytet tillrÀckligt bra för att ha det i huvudet nÀr du skrev din sammanstÀllning, och din takeaway var:

Brynolf verkar sÄdÀr stadig, snacket om Siare tycker jag Àr rÀtt grönande faktiskt, tolkar det som en byno som vrider och vÀnder pÄ det.
HÀgern - Bror Duktig, prenumererar pÄ Vimsans nyhetsbrev. Gött som ulv att köra lite Empiricus-spel, ordningsman som nÀrvarar med för en ulv ofarliga grejer - och i det hÀr fallet fÄr vÀrdefull info om ex vÀktaren. (ja alla fick den)
Röst: @BiobunkerVII
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,393
Location
Göteborg
Björn, sitter och lÀser igenom folks poster för att bli sÀkrare i min röd-grön-lista och det hÀr fÄr du förtydliga för tidslinjen Àr ju helt wack.

View attachment 20340

Du har alltsÄ bara gjort fyra poster, i kronologisk ordning (omvÀnt frÄn screenshotet ovan because WRNU):

1) Du har lÀst Anthrox post med felaktig tolkning av reglerna och tycker att den planen (6WA med dubbla nattmord) Àr optimal pÄ grÀnsen till övermÀktig, alltsÄ fÄr vi utgÄ frÄn att MU Àr en "rollspelare" som vill spela för stilpoÀng eller utmaning snarare Àn en "spike" som vill opta spelet om vi ska ha en chans.
2) Du har nu lÀst övriga poster som pÄpekar att det inte kan vara sex ulvar i spel och kommer till vettig slutsats om att det kan vara 4 ulvar och VJVS som gÀller eftersom det inte finns en "vinna pÄ ett par rundor"-taktik i spel.
3) Röstar pÄ BiobunkerVII för att han Àr en typisk rollspelare och tycker att det Àr uppenbart enligt post 1.
4) Förklarar ditt resonemang.

I övrigt Àr det vettiga poÀnger runt siandet men det hÀr Àr sÄ himla rörigt redan pÄ fyra poster nÀr du fÄr nÄn sorts hjÀrnslÀpp i post 3 och glömmer att du skrev post 2.

Har inte spelat med dig tidigare men vet inte vad jag ska tro. Slarvig ulv eller oförsiktig bybo?
Ja hÀr verkar det ha skett nÄgot missförstÄnd, men du Àr inte ensam om det sÄ jag fÄr vÀl erkÀnna att jag inte uttryckte mig sÀrskilt tydligt. SÄ vi tar det igen:

Den optimala ulvstrateginTM enligt mig hade alltsÄ varit att vÀlja 5 ulvar, och sen alla pluspoÀng (sÄ bÄda 'bra' siarna' som fÄr sia vem dom vill och att en av kategorierna avslöjas innan) och jag menar att den som inte vÀljer den strategin som ulv vill nÄgot annat Àn bara att vinna.

Sen pÄpekas det att eftersom vi inte har fÄtt redan pÄ nÄgon kategori sÄ vet vi att detta inte Àr vad som valdes. Men det betyder ju inte att det inte kunde ha valts, vilket ju fortfarande gör att vi kan anta att MÀster Ulv inte Àr en 'spike'. Under tiden sÄ har vi en spelare som beskriver sig som just den kategorin av spelare som Àr just den kategorin som jag misstÀnker att mÀster ulv tillhör och dÄ röstar jag pÄ den spelaren.

SÄ alltsÄ:
BDG: Jag tror att ulven gillar grapefrukt
Biobunker: Jag gillar grapefrukt!
BDG: Röstar pÄ Biobunker.

FörstÄr du mig nu?
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,393
Location
Göteborg
Intressant twist att vÀktarn kan vÀkta samma snubbe igen OM han lyckas med ett vÀktande. Ser inget direkt sÀtt att göra taktik av det, men det Àr ett elegant sÀtt att sÀtta vÀktarens "power level" nÄgonstans mellan de tvÄ sedvanliga varianterna (att alltid kunna vÀkta samma spelare flera ggr i rad, eller att aldrig kunna göra det).
SÄ har det vÀl varit i alla IRL-maffiapartier i sverige iaf, sen vi införde det under andra SM? Men det Àr klart wrnu brukar ju alltid ha lite twister pÄ saker och ting.
 
Top