Varulv [MU6] - R1

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,393
Location
Göteborg
Nu kommer Buttre Brynolf och neggas:


Ulvarna vet förstås vilka siare som finns i spel och har i så fall lämnat luckor för att kunna claima. De kommer knappast claima överskott på siare så att vi vet att det ljugs.
Nej de kan lika gärna vara ulvar hela högen.
Detta är sant och skulle vara värt en hel del. Men som sagt, eftersom vi inte vet om de som outar är bybor eller ulvar så säger det inget om hur MU egentligen valt.
Mhmhm. Ingen hinner göra nåt matnyttigt än på några rundor ändå.
MU kan lika gärna ha lagt upp det så att siarna inte kommer vara något större hot, och kommer inte bry sig om att mörda dem.

...

Nej, jag tycker som sagt att siarnas SIANDEN kommer ge oss väldigt lite konkret. Däremot HUR och NÄR siarna väljer att outa, det kan ge oss något. Tex vem de väljer att kasta skit på ellet rädda från drev etc. Och det funkar bara om vi låter bli att centralstyra dem.
Förutom att jag ogillar lite att Brynolf tipsar ulvarna om hur dom bör spela, så är det här kanske det viktigaste inlägget i siardiskussionen. Grejen med att det ibland kan vara bra att outa siare tidigt i 'vanliga' partier (inte för att det brukar spelas såna här men ni förstår vad jag menar) är ju just det som folk är inne på att det är väldigt riskfullt för en ulv att försöka claima siare först (om den riktiga siaren inte har dött så har man nu gett byn i 'bästa' fall en 50/50 där man vet att en är röd och en är grön) och det är ännu skummare att claima siare tvåa och går egentligen bara att göra om man är väldigt nära att vinna eller om siaren råkat sia passande.

Men i det här partiet så är det ju jättelätt för ulvarna så de vet exakt vilka siare som finns i spel, och byn inte vet det, så det känns också som en väldigt bra strategi att lämna minst en eller kanske två siarroller lediga för att kunna claima och plötsligt har vi läget att 0/1/2 av 3-4 'siare' som är ulvar och vi har inte ens fått någon 50/50. Dessutom vet ju ulvarna vilka dom själva är och kommer inte råka skjuta på sig själva medans väktaren lika gärna kan råka väkta en ulv så vi har knappt förbättrat oddsen för att få in ett väktande.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,393
Location
Göteborg
Har vi fler som gillar Starcraft här? 😯😎🚀

Hursommhelst tungt med credd för matig och bra post!!
Fast, @Basenanji så här spelar vi väl inte om vi är bybor? Det är väl jättefint att lyfta fram vad du tycker är en bra post, men då måste man nog också resonera lite kring den, för just nu känns det som att du bara är en ulv som försöker smyga in en bra magkänsla hos sysp så att det ska bli lättare att övertyga hen senare.

I övrigt håller jag med om att Sidd är lite väl ofladdrig (tycker jag gäller både Basenanji och RasmusL också btw). Jag kan ju inte rösta på Xyas och jag tyckte ändå att Biobunker hade en ganska bra reaktion på min röst, plus att det kändes lite för lätt att starta ett drev där. Så jag får nog byta till Basse för posten jag citerar som jag tycker är den enskiltig ulvigaste posten så här långt.
Röst: @Basenanji

Kul spel det här förresten hörrni.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
4,163
Röst: @Basenanji
Jag tror ulvarna håller sig lagom mycket på avstånd just nu, i väntan på att ett par bybor som drar konversationen ska råka i truten på varandra.
Tycker läget pekar en del mot att det inte finns särskilt många ulvar. Ska fundera lite på vad det innebär.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,393
Location
Göteborg
Röst: @Basenanji
Jag tror ulvarna håller sig lagom mycket på avstånd just nu, i väntan på att ett par bybor som drar konversationen ska råka i truten på varandra.
Tycker läget pekar en del mot att det inte finns särskilt många ulvar. Ska fundera lite på vad det innebär.
Är det bara en ulv tycker jag det känns väldigt troligt att det är RasmusL. Basenanji går helt bort i det scenariot.
 

Big Mama

Hur länge kan man kalla sig ny
Joined
9 Jun 2024
Messages
143
Ok, nu har jag räknat lite i Excel :)

Jag räknade på tre scenarion på vad MU har valt som är mer eller mindre sannolika enligt mig - Solo, VJVS och 5WA (five werewolf army).

Solo
(X) Inga extra ulvar - du är ensam i ulvlaget (+8)
(X) Ni får nattmörda på ojämna (R1, R3, o.s.v.) rundor (-3)
(X) Ni får nattmörda på jämna (R2, R4, o.s.v.) rundor (-2)
(X) En ulv, ditt val, sias alltid som grön (-2)
(X) En bybo är galen fraktionssiare (d.v.s. siar ulvar som gröna och bybor som röda) (+1)
(X) En bybo är naiv fraktionssiare (d.v.s. siar alla som gröna) (+/- 0)
(X) En bybo är paranoid fraktionssiare (d.v.s. siar alla som röda) (+/- 0)
(X) Alla siare får sia sig själva eller döda spelare (+1)
(X) Ni har ett fritt nattmord att användas när som helst - det förbrukas efter användning (-3)

Såhär hade jag valt då. Maximala nattmord inklusive extramord för att förkorta spelet så mycket som möjligt. Tre defekta siare och att alltid sias grön själv. Ingen extraröst till MU för att det är en potentiell tell när den används. Lågflyga i mål.

VJVS
(X) 3 extra ulvar (+/- 0)
(X) Ni får nattmörda på ojämna (R1, R3, o.s.v.) rundor (-3)
(X) Ni får nattmörda på jämna (R2, R4, o.s.v.) rundor (-2)
(X) En bybo är fraktionssiare (d.v.s. siar ulvar som röda och bybor som gröna) (+5)

Enklaste och mest prisvärda setupen för VJVS med fyra ulvar och nattmord varje natt. Den vanliga siaren bekostar nattmord varje runda, jag hade tagit den dealen varje dag i veckan, särskilt i och med att siaren riskerar att vaska en runda med att försöka lista ut sin egen typ.

Plusmeny
(X) Du får välja vilka dina ulvkompanjoner är (-1)
() En bybo är galen fraktionssiare (d.v.s. siar ulvar som gröna och bybor som röda) (+1)
eller
() Alla siare får sia sig själva eller döda spelare (+1)

Om man nu verkligen vill spela pälsdjur tillsammans med kompisar man litar på. Priset är inte särskilt högt, hade dock nog valt sia själv eller död istället för en extra siare, särskilt om det kan lura en äkta siare att slösa en runda på att sia sig själv eller en död.

(X) En bybo är naiv fraktionssiare (d.v.s. siar alla som gröna) (+/- 0)
(X) En bybo är paranoid fraktionssiare (d.v.s. siar alla som röda) (+/- 0)

Beroende på om MU anser att extra men nerfade siare är en tillgång eller last för byn.


5WA
(X) 4 Extra ulvar (-4)
(X) Ni får nattmörda på jämna (R2, R4, o.s.v.) rundor (-2)
( ) En bybo är fraktionssiare (d.v.s. siar ulvar som röda och bybor som gröna) (+5)

Detta ger en variant på VJVS ovan med en extra ulv på bekostnad av varannat nattmord. Jag väljer det billigare nattmordet i det här fallet och behöver då hitta en poäng till som behöver komma från följande lista:

( ) En bybo är galen fraktionssiare (d.v.s. siar ulvar som gröna och bybor som röda) (+1)
( ) Alla siare får sia sig själva eller döda spelare (+1)

Den här verkar spontant sämre än VJVS varianten ovan, men det beror på hur MU värderar varannat nattmord jämfört med en extra ulv. Känns också som att en kaozulv som velat prova ulvspelens motsvarighet till zergling rush hade gått all-in och spelat på 6WA utan nattmord och den vet vi ju inte är i spel - 5WA känns som en mellanmjölksvariant som kanske inte tilltalar den spelartypen.
Röst: @Sysp

Jag är djupt imponerad av denna grundliga uppställning av MUs alternativ. Kan inte föreställa mig att någon orkar göra detta om han inte måste, alltså när han i helgen var tvungen för HAN ÄR MÄSTER ULV!
 

Big Mama

Hur länge kan man kalla sig ny
Joined
9 Jun 2024
Messages
143
Asså det här med saker utanför spelet som påverkar deltagandet är ju alltid suspekt!
@Anthrox spel känns så sjukt o-anthrox att det vore ballt om han körde enmans-show med den taktiken, men med det sagt vill jag ha en bild på Ibuprofen eller nåt för att stärka "huvudvärk". (mer allvarligt, om du är sjuk hoppas jag du kryar på dig snarast möjligt, byn är inte så där jätteskarp och vi kan behöva ditt deltagande)

Jag vill också redan nu meddela frånvaro imorgon, vi har Öppet Hus så mitt deltagande mellan 17-20:30 kommer vara bristfälligt.
(ja jag kan stärka med bild om det krävs)
Spelet går väl ut på att övertyga. Inge kul med bildbevis.
 

Sysp

NNO
Joined
11 Apr 2017
Messages
673
Röst: @Sysp

Jag är djupt imponerad av denna grundliga uppställning av MUs alternativ. Kan inte föreställa mig att någon orkar göra detta om han inte måste, alltså när han i helgen var tvungen för HAN ÄR MÄSTER ULV!
Jag suger åt mig som en svamp, som David Sundin säger: Tackar tackar, fina ord ❤😄
 

Big Mama

Hur länge kan man kalla sig ny
Joined
9 Jun 2024
Messages
143
Är det bara en ulv tycker jag det känns väldigt troligt att det är RasmusL. Basenanji går helt bort i det scenariot.
Är du ny Rasmus, eller bara varit borta ett tag? Jag körde mitt livs första rollspel i somras (undantaget maffia). Om du är ny så avundas jag dig inte om du blivit Mäster Ulv!
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
4,163
Bra drag tidigt!

Jag kan tänka fel, men känner inte heller att siarna utgör en avgörande komponent i det här spelet. Jag är bekymrad över hur mycket skräp som kan genereras i tråden av att vi har så många tänkbara alternativ.

Det jag kommer trycka på är att vi tar ställning. Härligt med gött snack i tråden, men vem vi vill rösta ut lär vara ännu mer avslöjande än att vi fokuserar på enstska otydligheter.

En annan grej! Bra om vi håller igång snacket om vad Mäster Ulv kan tänkas ha valt!

Mäster ulv et consortes (om de är med) vill ju inte avslöja ulvens val medan vi andra spekulera friare. Om någon för fram ett vagt resonemsng är det ulvigt, så se upp med det! Det här borde kunna användas som vapen mot ulven!

Röst: @Björn den gode

Vad har du hittat på @BiobunkerVII och vad tror du att Mäster ulv har gjort för val?
Jag jobbar idag, och dessutom från kontoret så det kanske var dumt att gå in och börja röra i saker utan att riktigt ha tid att följa upp dom, men å andra sidan är jag rätt säker på att det är sämre för byn om folk är tysta.

Så alltså, ja, mitt svar var till BigMama, som undrade om hen tänkte fel, vilket hen ju gjorde eftersom det oavsett om vi kan lita på siarna eller inte så klart inte är värdelöst, svårt, ja, men bara det faktum att någon säger att dom är siare är ju information och all sån information går att jobba med. Jag tror inte heller på att gå ut runda ett, men det är alltid svårt det där med när det är optimalt att gå ut som siare.

Min röst på BioBunker var alltså uppenbar _för mig_ då jag i mitt första inlägg skrev att mäster ulv nog inte är en 'Spike' som bara försöker göra allt för att vinna utan mer av en rollspelare eftersom jag tycker det är tydligt att hen inte har gjort optimala val. Varpå Biobunker strax efter går in och skriver att han är en sån där rollspelare, och eftersom jag inte har full koll på alla så känns det rimligt att rösta på någon som jag vet hamnar i den kategorin. (@RasmusL är för övrigt definitivt också i den kategorin då jag tänker mig att han skulle kunna välja exakt vad som helst for the lulz). Men om jag ska lägga till något så kändes det också som ett försök att slippa diskutera hur man hade resonerat kring hur man väljer och det är förstås något som den som faktiskt är mäster ulv gärna slipper.
Just nu är @StradhLestat min mest misstänkta så jag byter röst. @Björn den gode har svarat bra och klargörande.

Det som är skumt med Strahd är virret kring siaren.
Det här är alltså vad @Basenanji anser vara bra svarat och klargörande.
Och med det läser jag Basses röst på BGD som en ulv röstar på ulv tidigt i spelet för att distansera sig-röst.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
4,451
Location
Stockholm
Det här är alltså vad @Basenanji anser vara bra svarat och klargörande.
Och med det läser jag Basses röst på BGD som en ulv röstar på ulv tidigt i spelet för att distansera sig-röst.
Basse har legat misstänkt lågt kan jag hålla med om.

@Basenanji upp o håppa! Har du landat i nåt ang siarnas bra- resp anus Hermes?

Röst: @Basenanji
 
Top