Björn den gode
Swashbuckler
Förutom att jag ogillar lite att Brynolf tipsar ulvarna om hur dom bör spela, så är det här kanske det viktigaste inlägget i siardiskussionen. Grejen med att det ibland kan vara bra att outa siare tidigt i 'vanliga' partier (inte för att det brukar spelas såna här men ni förstår vad jag menar) är ju just det som folk är inne på att det är väldigt riskfullt för en ulv att försöka claima siare först (om den riktiga siaren inte har dött så har man nu gett byn i 'bästa' fall en 50/50 där man vet att en är röd och en är grön) och det är ännu skummare att claima siare tvåa och går egentligen bara att göra om man är väldigt nära att vinna eller om siaren råkat sia passande.Nu kommer Buttre Brynolf och neggas:
Ulvarna vet förstås vilka siare som finns i spel och har i så fall lämnat luckor för att kunna claima. De kommer knappast claima överskott på siare så att vi vet att det ljugs.
Nej de kan lika gärna vara ulvar hela högen.
Detta är sant och skulle vara värt en hel del. Men som sagt, eftersom vi inte vet om de som outar är bybor eller ulvar så säger det inget om hur MU egentligen valt.
Mhmhm. Ingen hinner göra nåt matnyttigt än på några rundor ändå.
MU kan lika gärna ha lagt upp det så att siarna inte kommer vara något större hot, och kommer inte bry sig om att mörda dem.
...
Nej, jag tycker som sagt att siarnas SIANDEN kommer ge oss väldigt lite konkret. Däremot HUR och NÄR siarna väljer att outa, det kan ge oss något. Tex vem de väljer att kasta skit på ellet rädda från drev etc. Och det funkar bara om vi låter bli att centralstyra dem.
Men i det här partiet så är det ju jättelätt för ulvarna så de vet exakt vilka siare som finns i spel, och byn inte vet det, så det känns också som en väldigt bra strategi att lämna minst en eller kanske två siarroller lediga för att kunna claima och plötsligt har vi läget att 0/1/2 av 3-4 'siare' som är ulvar och vi har inte ens fått någon 50/50. Dessutom vet ju ulvarna vilka dom själva är och kommer inte råka skjuta på sig själva medans väktaren lika gärna kan råka väkta en ulv så vi har knappt förbättrat oddsen för att få in ett väktande.