Ok byn, nu försöker vi vinna det här i vad som antingen är årets sämsta analys eller årets bästa.
Mäster Ulvs val
Jag tror att vi har att göra med ett handplockat varulvslag på fyra ulvar med nattmord varje runda:
(X) 3 extra ulvar (+/- 0)
(X) Du får välja vilka dina ulvkompanjoner är (-1)
(X) Ni får nattmörda på ojämna (R1, R3, o.s.v.) rundor (-3)
(X) Ni får nattmörda på jämna (R2, R4, o.s.v.) rundor (-2)
(X) En bybo är fraktionssiare (d.v.s. siar ulvar som röda och bybor som gröna) (+5)
(X) En bybo är naiv fraktionssiare (d.v.s. siar alla som gröna) (+/- 0) (eller paranoid, men sannolikt naiv för den är något otydligare att den inte är äkta siaren)
(X) Alla siare får sia sig själva eller döda spelare (+1)
Ett valt lag ger fördelen att de har starka spelare som kan genomföra listiga planer men har nackdelen att det kan bli förutsägbart vilka som ingår i laget.
Brynolfs plan
Varför gjorde Brynolf som han gjorde? Är det ett jättetaffligt försök att rädda en ulv i Stradh? Är det ett hjärndött bymove?
Nä, jag tror att det är ett genialiskt ulvmove som går ut på detta:
R1 Brynolf byter i absolut sista stund i rundan och får Basse hängd.
R2 Ulvarna övertygar byn om att det är bäst att hänga Stradh och att en grön Stradh betyder att Brynolf är grön.
R3 Brynolf är grönad och ulvarna har mördat två bybor och hängt två.
Vilka stöder den planen?
Hägerstrand - Är på Stradh redan i R1. Fortsätter i R2 där det främsta argumentet fortsätter vara att Stradh är rörig och byn kan inte tillåta ulvar att komma undan med att spela röriga bybor.
Björn den gode - Börjar R1 med att rösta på Stradh. Påpekar sen den dumma i att rösta ut Brynolf före Stradh. Spelar i flera poster därefter på argumentet att Brynolf inte bör vara röd om Stradh är grön.
Varför StradhLestat?
Stradh är en rörig och svårläst spelare som inte spelar som många andra på WRNU, även enligt egen utsago. Detta gör honom till ett lämpligt mål för vi har lärt oss på WRNU att vi röstar ut spelare som är osammanhängande och röriga, särskilt i sitt försvar.
Det här är alltså inte en diss mot Stradh, jag tycker framförallt i det här partiet att jag har lärt mig att jag kan inte använda mig själv som måttstock och som enda rimliga spelstil, utan måste läsa varje person utifrån hur de vill och kan spela. Det är inget fel på hur Stradh spelar. Men det är en förklaring till varför ulvlaget valde honom. Hata inte budbäraren, hata de cyniska ulvarna.
Vilka är då ulvarna?
Brynolf
Hägerstrand
Björn den gode
Vem är den fjärde ulven då?
Det vet jag inte. Det kan vara en fjärde veteranspelare eller så är det en "nybörjare" inslängd så att det inte ska vara helt förutsägbart. Det får vi som by försöka klura ut, det borde kunna gå att läsa sig till och om vi hänger ulvtrion ovan en runda i taget och de forsätter mörda kommer det bli lättare och lättare att hitta den siste ulven. Här är min röd-grön-lista så länge:
Anthrox - Grön och inte väktare.
Basse - Grön och sannolikt inte väktare.
Sysp - Grön och siare. Ja. Mer om det nedan.
StradhLestat - Hela caset bygger på att Stradh faktiskt är grön. Är han röd håller inte ovanstående.
Sidd - Har kört ett helt annat race än ovanstående i både R1 och R2. Ligger fortfarande kvar på Brynolf i skrivande stund. Mest grön utifrån detta.
RasmusL - Inleder R2 med att beskriva Brynolfs move som en "ganska tydlig kistspikning", röstar Brynolf och fortsätter pressa Brynolf i hur han tänkt. Byter i post #41 i R2 till Stradh vilket är lite rödande, men överlag tycker jag Rasmus spelat grön om man har planen i bakhuvudet när man läser.
Brynolf
Hägerstrand
Björn den gode
Sannolikt är fjärde ulven bland dessa om det är ett rent veteranlag:
BiobunkerVII - Går på Stradh i R2. Kräver omläsning.
Octagonal - Postat väldigt lite. Kräver omläsning.
Impetigo - Postat väldigt lite. Kräver omläsning.
Om det är ett veteranlag med fyra veteraner är
damogn och
Big Mama gröna, annars är en av dem en "stealthulv" för att göra laget mer oförutsägbart.
Siaren
I samband med detta vill jag nu säga:
JAG ÄR SIARE.
Jag har fått veta i mitt PM att jag får sia mig själv eller döda spelare så vi vet att ulvarna valt detta (+1 poäng enligt ovan, som gick till att köpa att man fick välja sitt eget lag).
Väktaren är sannolikt kvar för Anthrox var inte väktaren (han hade väktat sig själv) och det är osannolikt att ulvarna träffade rätt på Basse direkt (han gloatade till och med över att han inte var väktaren i sitt sista meddelande i R1).
Jag föreslår därför att:
VÄKTAREN VÄKTAR MIG DENNA RUNDA (R2).
Så att jag kan få in ett siande till och sen avslöja spelarna och färgen på båda mina sianden. Detta ger oss ytterligare information att skaka fram den fjärde ulven.
OM DU OCKSÅ ÄR SIARE SKA DU INTE OUTA NU I R2.
Ulvarna vet inte vet du är än och du kommer inte bli väktad den här rundan. Ligg lågt.
TLDR?
Nä, läs posten istället.
Men så här tycker jag vi ska agera:
R2 (12 spelare kvar - 8 bybor, 4 ulvar)
Vi röstar ut Brynolf.
Sysp siar en spelare utanför ulvtrion, vi kan komma överens om vem eller så gör jag det dolt.
En eventuell annan siare outar inte utan siar i tysthet.
Väktaren väktar Sysp. Ulvarna mördar nån annan.
R3 (10 spelare kvar - 7 bybor, 3 ulvar)
Vi vet nu att Brynolf var röd. Planen håller.
Sysp går ut med resultatet av sina två sianden. Om en eventuell annan siare har fått rött på ena siande och grönt på andra outar den med vilka spelare den siat och resultatet.
Vi röstar ut Hägern/Björn (vem kvittar).
Sysp siar en spelare till men...
Ulvarna vill ha ut siaren och mördar Sysp så det spelar ingen roll.
Väktaren väktar en spelare som hen inte vill väkta i R4.
R4 (8 spelare kvar - 6 bybor, 2 ulvar)
Björn/Häger är röd. Stay on target...
Vi röstar ut tredje ulven (Hägern/Björn).
Ulvarna mördar en spelare till. Om vi har tur är väktaren kvar och gissar rätt och blocker mordet.
R5 (7-8 spelare kvar - 6-7 bybor, 1 ulv)
Byn har nu matchboll. Om byn har lyckats knäcka vem den fjärde ulven så är vinst, annars blir det spel några rundor till men oddsen är mycket goda om vi når så här långt.