Låt säga att vi hänger X, vad säger det då om Y?
Strad
Om Strad är ulv, rödar det Sysp som ju slitit för att rädda kvar honom en runda. Det rödar väl Brynolf, som ju räddade honom i R1. Detta blir en orimlig triangel. Alla tre kan inte vara skurkar.
Om Strad är grön så grönar det Sysp. Och mig, om man inte tror på 5D-schack. Här får man ta ställning om man tror på att vi båda bara är bybor som snurrat till det eller om han har rätt ang min genialiska ulvhjärna.
Sysp
OM sysp är ulv så måste Strad också vara det. Finns ingen anledning att snurra till det sådär för att få en bybo hängd framför en annan. (jag tycker jag hört det resonemanget förut hmmmm). Brynolf grönas rimligen.
Om Sysp är bybo, säger det inte så mycket alls om strad. Man får här ta ställning till om Sysp bara har snurrat in sig i sin egen navel eller om det är rimligt att han har rätt om mig.
Brynolf
Om jag är ulv, grönar det förstås Sysp. Men det rödar strad, som jag ju räddade i R1.
Om jag är bybo, säger det inget om Strad. Och säger egentligen inte så mycket om Sysp heller, mer än att han har en väldigt rymlig navel.
Den som ger mest info av att hängas är alltså, återigen, Strad. Kom igen nu byn!