Varulv [MU6] - R3

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
det känns som 4 ulvar är en etablerad sanning.
Det är inte en etablerad sanning, men det är scenariot jag resonerar från den här rundan eftersom det är i det scenariot det är viktigt att vi har rätt denna runda.

Om det är tre ulvar i spel har ulvarna inte råd med extramordet och spelet fortsätter även om vi har fel.

damogn

Swordsman
Ifall vi får det bekräftat att det inte är så, så kan vi dra bort fler alternativ

damogn

Swordsman
Störst sannolikhet är ju att de valt
( ) En bybo är fraktionssiare (d.v.s. siar ulvar som röda och bybor som gröna) (+5)
För att hamna på ±0 och kan välja så fritt som möjligt i menyn.

damogn

Swordsman
Jag kan om ni vill skriva ner alla kombinationer som hamnar på 0 poäng eller mer? Hjälper det oss?

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Det är inte en etablerad sanning, men det är scenariot jag resonerar från den här rundan eftersom det är i det scenariot det är viktigt att vi har rätt denna runda.

Om det är tre ulvar i spel har ulvarna inte råd med extramordet och spelet fortsätter även om vi har fel.
fast det är väl dyrare med 4 än med 3 ulvar?!?
om ni tror att jag är ulv som trollar så får ni rösta ut mig för jag fattar på riktigt inte.

som Morsan sa i ett inlägg - kan du förklara för mig som jag var en femåring hur ulvarna kan ha råd med extramord om de är fyra men inte om de är tre?

Sidd

”Bybo”
Det troligaste nu är att Sysp eller Impetigo är ulv.
Röstar vi ut en av dem som grön den här rundan så är det troligaste att den andre är röd.
Om vi röstar ut Sysp nu och han är grön så är det rimliga att Octa är galen och då borde Impetigo stå på tur.
Vem av Sysp/Impe tycker du försökt gräva ordentligt?

damogn

Swordsman
fast det är väl dyrare med 4 än med 3 ulvar?!?
om ni tror att jag är ulv som trollar så får ni rösta ut mig för jag fattar på riktigt inte.

som Morsan sa i ett inlägg - kan du förklara för mig som jag var en femåring hur ulvarna kan ha råd med extramord om de är fyra men inte om de är tre?
Du får färre pluspoäng med 4 än 3, så på så sätt är det dyrare. Du får +1 med 2 extraulvar och 0 med 3 extraulvar.

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Du får färre pluspoäng med 4 än 3, så på så sätt är det dyrare. Du får +1 med 2 extraulvar och 0 med 3 extraulvar.
ja men alla nattmord ger ju minuspoäng?
eller pratar vi inte om nattmord udda och jämna rundor?

Sen som en parentes den där förklaringen var inte riktad till en femåring…

BiobunkerVII

Kaoskardinal

Förstår jag dig rätt att du menar att OM det är 4 ulvar så skiter det sig om vi röstar ut en bybo nu?

OM det är 3 ulvar är det inte samma stress för det går inte att köpa 2 extraulvar, alla nattmord + det fria nattmordet så då kan det inte ta slut efter den här rundan?

@Vimes kan jag få gå i en kurs i läsförståelse hos dig?

Big Mama

Hur länge kan man kalla sig ny
Vem är vanlig siare i din tolkning.
För Sysp kan inte vara naiv och Octa galen om det inte finns en vanlig siare.

Eftersom ingen claimat återstår väl:
@Basenanj hade outat siare snabbare än en femåring tjallar på sitt storasyskon om han varit siare.
@Brynolf hade garanterar inte gått till galgen och glömt den lilla detaljen i sitt ivriga fäktande
@Björn den gode var frånvarande slutet av R2 så möjlig
@Anthrox typ samma resonemang som ovan.
Jag läser MUs meny och jag måste vara blind. Var står det att det måste finnas en vanlig siare?

Väktare måste finnas men inte vanlig siare, vad jag kan läsa.

Låtsas du vara snurrig Biobunker eller är du det på riktigt? :)

damogn

Swordsman
Ok, så då har vi detta:

Om det är 4 ulvar (finns andra kombinationer, men vi börjar med denna), så är de på -5 poäng.
De måste välja

En bybo är fraktionssiare (d.v.s. siar ulvar som röda och bybor som gröna) (+5)
För det finns bara 2 pluspoäng kvar utöver den.
De har även, enligt @Sysp, valt
Alla siare får sia sig själva eller döda spelare (+1)
Så de är nu på +1

Det finns en pluspoäng kvar:

En bybo är galen fraktionssiare (d.v.s. siar ulvar som gröna och bybor som röda) (+1)

Med den pluspoängen kan de ha valt:
En ulv, ditt val, sias alltid som grön (-2)
Du har, som Mäster Ulv, en extra röst (-2)

Utan den kan de ha valt:
En av kategorierna (A-E) behöver aldrig avslöjas (-1)
Du får välja vilka dina ulvkompanjoner är (-1)

Oavsett vad kan de också ha valt:
En bybo är naiv fraktionssiare (d.v.s. siar alla som gröna) (+/- 0)
En bybo är paranoid fraktionssiare (d.v.s. siar alla som röda) (+/- 0)

Detta är samtliga kombinationer med 4 ulvar.

Big Mama

Hur länge kan man kalla sig ny
@Sidd @Big Mama @Sysp @StradhLestat

Ni ligger med röst på @Impetigo och tror alltså att @Octagonal är galen siare.

Varför tror ni att det finns en galen siare i spel?
Japp, jag tror att Octa är galen siare.
1. Han är siare för att han har ställt intresserade frågor om siandet i början som tyder på att han inte är ulv.
2. Jag tror att Impetigo är röd och Sysp grön vilket indikerar att Octa har omvänt siande = galen.

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
@Hägerstrand vad menar du med extramord?
”Ni har ett fritt nattmord att användas när som helst - det förbrukas efter användning”

men det flyttar ändå inte fram vinsten om ulvarna är 3, det blir 4-3 nästa runda. My bad.

Förstår jag dig rätt att du menar att OM det är 4 ulvar så skiter det sig om vi röstar ut en bybo nu?

OM det är 3 ulvar är det inte samma stress för det går inte att köpa 2 extraulvar, alla nattmord + det fria nattmordet så då kan det inte ta slut efter den här rundan?

@Vimes kan jag få gå i en kurs i läsförståelse hos dig?
Ja. Om det är fyra ulvar så har de valt riktig siare. Annars går det inte ihop.

ulvarna har tagit ett poäng för ”sia sig själva”

Att välja ulvkompanjoner är kostar ett poäng.

galen siare ger ett poäng.

Extraröst/ulvmiller kostar två poäng. Ingen av dem är värd att köpa istället för att välja ulvkumpaner om man är fyra ulvar.

Om det är fyra ulvar och galen siare i spel så bestämde de sig för att skänka byn förmågan att sia sig själva.

Alltså: med fyra ulvar bör galen siare inte finnas i spel, och att rösta på @Impetigo är att rösta i ett scenario som inte avgörs med den här omröstningen. Den här omröstningen handlar om ifall den verklige siaren är död och Octa kommit undan med en lögn, eller att Octa är den verklige siaren och Sysp är fångad i en lögn.

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Bybor som försöker är bra.
Då finns det mer att hitta.
Ulvar som glider är svåra att hitta.
jo förvisso, jag har svårt att komma förbi att jag känner mig dragen vid näsan.
Det var buller och bång förra rundan, och helt fel, nu är han utpekad ulv av Octa. Om vi går på Impe nu köper vi återigen Sysps narrativ att Octa är grön men galen.
Sysp lurade också in mig i hela ”det måste finnas en vanlig siare”
Helvetet vilken tur att jag var förhindrad av yttre omständigheter att hoppa på @StradhLestat för att gan plötsligt pratade som att det inte behövde vara någon vanlig siare.
Sysps försvar är samma som Brynolf förra rundan - ge mig en runda till att visa att jag har rätt. (ok Brynolf hade ju rätt men om inte SL skojat till det fullständigt KAN inte alla vara bybor)