Varulv [MU6] - R4

Big Mama

Hur länge kan man kalla sig ny
Noob fråga om väktande: om ulvarna försöker nattmörda en som är väktad. Får vi alla veta det då vid nästa omgångs start? Får ulvarna en ny chans att flytta mördandet till någon annan eller blir det bara inte något mord den natten?

Jag tror att det inte blir något mord men är tacksam för bekräftelse på detta.

Jag gissar att väktaren väktade Okta förra natten eftersom han är vår galne siare

Sidd

”Bybo”
Vad gäller Impetigos förehavande så har jag inget konkret att gå på.
Följer jag Octas linje så kan jag lägga pusslet mer.

Otroligt märkligt att de 3 andra byborna inte lägger upp sin tänkbara MUmenu så vi kan hjälpa varandra.
Tex @Octagonal har du lagt upp MUmenu som stämmer?

Noob fråga om väktande: om ulvarna försöker nattmörda en som är väktad. Får vi alla veta det då vid nästa omgångs start? Får ulvarna en ny chans att flytta mördandet till någon annan eller blir det bara inte något mord den natten?

Jag tror att det inte blir något mord men är tacksam för bekräftelse på detta.

Jag gissar att väktaren väktade Okta förra natten eftersom han är vår galne siare
Var inte du väktare i mitt första parti? Fast då hade vi iofs en siare för dig att tålmnodigt vakta typ hela partiet

Big Mama

Det är klart Ulvarna har koll på vad byns outade Siare har rätt i.
Lite väl överdrivet nybörjaraktig fråga BM!
Förlåt jag var otydlig: jag undrar om ulvarna från start visste vem som har fått de olika siarrollerna.
Om inte så måste det ju finnas osäkerhet för dem om vem som har olika siarroller, om MU valt flera sådana.

Big Mama

Ditt tredje påstående är fel:
Octa siade Hägern röd vilket Octa då menar är att Hägern är grön.
Just det, så var det. Stärker att Octa är galen/omvänd siare.

@StradhLestat

Hur ser ditt förslag på MUmenu ut?
Där förlitar jag mig på er andra och att ni rättar varandra om det är uppenbara lögner ;)
Till och med så här sent i spelet så ser jag inte en presentation av meny kombinationer som verkar passa in som grönande...känns som att sådant är förbispelat nu typ...och en ULV kan lika gärtna presentera det exakt....för det döljer sig nog inte så mycket där längre

Sidd

”Bybo”
Min lista just nu:
Jag går på att Octa är bybo och galen Siare.

Impetigo RÖD

damogn nykomling om denne är Ulv så verkar denne inte få så mkt hjälp av sina 2 ludna kollegor: det skulle passa in på nån av Impe/Rasmus/BB7/BigMama

RasmusL deltar sansat å verkar ta spelet seriöst: vill kanske inte sabba för sitt ulvlag

BioBunkerVII grön frejdigt avslappnat kämpar, humor som jag tolkar som avslappnad bybo

Big Mama listar samma som mig (om damogn å bigMama skulle sitta i en ulvtjatt tillsammans så skulle de nog dryfta noobfrågor där mer)

StradhLestat GRÖN
Sidd GRÖN

Så de tre små Ulvarna äro: Impetigo+ 2 av damogn, Rasmus, BB7.

Skickar röd-grön listan vidare till @Octagonal

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Sliddersladdersidd has entered the building.
@Sidd om det är medvetet dribblande från din sida för att blanda bort korten här jag inte men jag tänker göra ett förklara-för-en-femåring

@Sysp siade Octa och Hägern som gröna (sen bestämde sig byn i sin enorma visdom att hänga karln för trolldom eller nåt) Antingen naiv eller vanlig siare eftersom vi VET färg på Hägern.
@Octagonal (det är alltså en annan spelare, kommer du ihåg det här med att olika personer heter olika saker?) har siat Sysp och Stradh som röda och Impetigo som grön. Han är alltså galen eller bluffis.
@damogn har inte siat någon alls och har heller aldrig hävdat att han är siare.

Ju mer jag tänkter på det, desto mer så här känner jag mig inför ikväll... jag har växlat från slagpåsen till detta :p
1729855527306.png

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Nu ska jag ha möte med en medarbetare till framåt 15, jag har också ett fönster i min dörr

Sidd

”Bybo”
Förlåt jag var otydlig: jag undrar om ulvarna från start visste vem som har fått de olika siarrollerna.
Om inte så måste det ju finnas osäkerhet för dem om vem som har olika siarroller, om MU valt flera sådana.
Står inget i reglerna om att Ulvlaget får veta vilken Siare som tilldelas vilken bybo.
Spelet går delvis ut på att Ulvarna ska leta byboSiare för att pricka in bra Nattmord.
Så ulvar har ej den infon vid start.

RasmusL

Champion
Caset mot Big Mama
Det finns helt klart ett case mot Big Mama som jag redogör för nedan. Mycket handlar om ”hur” och inte så mycket ”vad”, kanske därför jag och Stradh är på samma linje här.

Runda 1
Tack Basse för välkomnandet! Och för rösten, som jag ser som en erkännande för att lilla jag kan ses som ett hot. Och det kan jag! Mot Mäster Ulv och hans kumpaner.

Jag har inte pratat knappt något med släkten inför detta spel. Jag har inte heller läst tidigare Mästerspel utan tar det härifrån.

Mina enda tankar just nu är att siare kan vi väl bara lägga åt sidan för tillfället. Även om en siare blir siad av en annan så är ju det svaret helt osäkert. Mäster Ulv borde inte slösa något alls på siare som ju är helt värdelösa. Alltså kanske det inte finns några siare alls, eller så många som MU behöver för att köpa det han vill ha. I alla fall är alla siare värdelösa för byn. Tänker jag rätt?
Har ska vi tänka kring väktaren? Vem det är och vem hen ska väkte.
Jag säger JA till Sidds plan. Vi kommer inte att säkert veta att de som outar siare faktiskt är det eller vilken sort (de kan vara ljugulvar). Men vi kan göra en säker lista på dem som INTE är siare så har vi i alla fall kommit nån vart.

Visst är det bara bybor som kan vara siare?

Big Mama kommer in i R1 med stilen av en nybörjare som inte riktigt har koll på hur spelet fungerar, hur mekaniken fungerar, vad en siare är (jo, det är bara bybor som kan vara siare…) och hur en väktare fungerar etc. Big Mama har dock spelat tidigare och bör vara väl medveten om att vi inte fiskar efter power eller försöker lista ut väktarens plan om vi är bybor. Det är inte långsökt att tänkta att Big Mama antingen ulv-spelar på sin nybörjarstatus lite extra eller uppmanas att göra det av ulvkompisarna. Det vänder även sedan…

Välkommen Damogn!

Ja, du måste ta ledigt från jobb och familjeliv och läsa alla poster och ha stenkoll på alla mekaniker, varianter och hur de skulle kunna och inte kunna påverka. Vem kommenterar vad och mot vem. Helst bör du också läsa gamla spel som du inte varit med i för att där jämföra spel mot utfall.

Om du trampar en aningen fel blir du genast byns måltavla. Ulvar hakar så direkt på drev som nån annan startat för det är safe för dem när de inte själva startat det.

Men det värsta du kan göra är att vara tyst för då kommer byn efter dig direkt.

Allt detta sagt med kärlek. Stressad kärlek.
Jag inrättar mig i ledet och hakar på ett av pågående drev

Röst: @Basenanji

Men i mitt hjärta skulle jag hellre vilja att vi drevar Biobunker. Vem vill haka på detta med mig?
Båda kan ju vara bybor som försöker rädda sitt eget skinn.

Jag vill egentligen ha kvar dig @Basenanji men Stradhs panik över att bli utröstad kan vara inte vara spelad.

Och jag tycker inte man ska slösa röster på lågflygare, låt dem sova, därför inte Impetigo.

Så förlåt Basse!

…när Big Mama plötsligt har koll nog på varulvsspel för att kunna raljera kring hur de fungerar, slänger sig med varulvs-lingo och särskilt den lilla frasen ”rädda sitt eget skinn” som förvisso är vanlig jävla svenska men som jag förknippar väldigt intimt med varulvsspelssnacket. Att motivera en röst med ett ”Förlåt!” är också det något som vi borde ha plockat upp i R2, varför be om ursäkt om du inte redan vet att Basse är grön?

Runda 2
MIN GRÖNA LISTA

Stradh - pga paniken igår som jag tolkar som äkta byboreaktion.

Brynolf - en ulv skulle inte behövt flytta i sista sekund mellan två bybor. Men en bybo kan göra det för han vet ju inte vem som är bybo.

Björn den gode - för att han för resonemang som jag sympatiserar med

Sidd - för han för resonemang som jag tycker hjälper byn.

Damogn -

Rasmus -

Big Mama - av uppenbara skäl

ÖVRIGA MISSTÄNKTA ALLTSÅ

Biobunker - byter ståndpunkt som en annan byter trosor. Lågflyger och dessutom i tvära kast.

Sysp

Hägern

Octagonal

Impetigo

Röst: @BiobunkerVII
Tack för denna beskrivning av olika spelstilar. Kan man kalla det att spela med hjärnan eller med hjärtat?

Hur mycket jag än beundrar de systematiska, logiska, bevistunga spelarna så är jag inte sådan själv. Jag går på samlad bedömning; känsla/hjärta. Jag måste säga att när jag tittar tillbaka på de tidigare spel jag varit med i så tycker jag inte jag har varit mer fel ute än de systematiska. Jag har ju förstås då åkt snålskjuts på de duktiga systematiska spelarna och det de har kommit fram till har bidragit till min känsla.

Kanske inte så hjälpsamt för byn men om ni vill komplettera era logiska argument med lite "spågumma" så välkomna till mig. Spågumma kan alltså vara en som tar in mycket information och läser mycket mellan raderna och sedan drar en slutsats.

Grön känsla just nu: Stradh, Brynolf, Hägern, BDG (som jag till husbehov kallar Björn den Onde för du är rätt så dryg)
MEST HÅRIGA ENLIGT MIG: Biobunker, Hägerstrand, Octagonal, Imetigo

Argument kring alla spelare:

Stradt - grön pga gårdagens reaktion. Dagens mer sansade inställning är för att han insett att gårdagens var barnslig. Hälsningar från hobbypsykologen.

Brynolf - om Stradh är grön så är också Brynolf det. Alla har vänt och vridit på korrelationen detta är min slutsats.

Sysp, Sidd, Rasmus, BDO - har övertygat mig med gräv som jag tycker är hjälpsamt för byn.

Veteraner som inte övertygat mig i sitt grävande: Biobunker, Hägerstrand, Octagonal, Imetigo. Farliga spelare!

Nybörjare som inte övertygat åt något håll: damogn. Vi kan vänta lite med att hänga honom.

Inget jag tänker berätta för dig. ;-)

Om du menar om jag kommer byta röst så gör jag inte det nu. Jag tror varken att Stradt eller Brynolf är röda så det känns inte rätt. Jag bytte mot min övertygelse i slutet på R1 men nu ser jag ingen mening med det.

Så länge det inte blir något drev på någon av dem jag ser som rödast (Biobunker, Hägerstrand, Octagonal, Imetigo) så kan jag lika väl sitta still i båten. Varför jag ser dem som rödast? Uteslutningsförmåga. De andra har varit mer hjälpsamma för byn som jag ser det. Säkert bortkollrad här och var men en gör så gott en kan.
Jag har tagit ställning! Jag tror att Stradh och Brynolf är gröna.

Sluta tolka det som oengagemang! Jag har andra jag tror mer på.

Big Mama deltar ganska sparsamt i R2 men gör det på ett i mina ögon grönt och bra sätt. Det enda som skaver är oviljan att vara med i de aktiva dreven. Alla andra var inblandade i Stradh-Brynolf men du är bergsäker på att ingen av dem är ulvar? Samma mönster som med Basse-förlåt. Misstanke-listan skiftar lite under rundans gång. Om jag tror rätt och Big Mama är röd så lär vi ha någon ulv bland Big Mamas misstänkta (Impetigo) som distansering och någon bland de gröna, gissar just nu Sidd då de strukit varandra medhårs en del under spelets gång, men nu är vi långt ute i teorifransarna.

Runda 3
Helvete! Adjö Brynolf och Björn. Nu drar det ihop sig för byn.
Japp, jag tror att Octa är galen siare.

1. Han är siare för att han har ställt intresserade frågor om siandet i början som tyder på att han inte är ulv.

2. Jag tror att Impetigo är röd och Sysp grön vilket indikerar att Octa har omvänt siande = galen.
Jag tror att Mäster Ulf är antingen Impetigo eller Hägern och att de har valt den andre och alltså bara är två ulvar totalt.

Alternativt är de tre (men det kanske inte poängen räcker till?) och då tror jag inte MU har valt. Då är det fortfarande Impetigo och Hägern och de har gått och skaffat hundvalp. Den är liten och jättesöt och heter Damogn.

Som tidigare nämnts kan det har funnits en äkta siare i spel som nattmördats omgående.

Vet vi att ulvarna har valt extramord eller är det bara spekulationer?
I R3 lågflyger Big Mama på allvar. Ställningstagande från R2 är borta och det är väldigt lite substans i inläggen (och väldigt få inlägg för den delen!). Det kan absolut vara livet som kommer i vägen för deltagande men jämfört med R2 som jag läser som ganska grön är R3 svagare. Temat att Big Mama verkar veta saker innan de sker (eller bara har trisslott-tur de luxe hela spelet igenom) fortsätter, med profetior om färger på spelare som vi snart ska röstas ut och om antal ulvar innan vi vet det (och då tre som var det minst tippade alternativet all around).

Runda 4
Två till bybor döda och därtill vet vi nu att ulvarna är hela tre stycken till antalet. Återkommer imorgon med läsning och tänk, jag orkar inte mer idag! :-(

Don't bring flowers after I'm dead. Riktat mot de bybor som röstade på Syspis. Grattis ulvar att ni fick med er minst 3 bybor i det drevet.

Och apropå blommor. Om du är ulv Stradh och jag har försvarat dig hela spelet då förväntar jag mig fasen att du skickar riktiga blommor till mig efter detta!
Mina förmiddagspass-gissningar:

GRÖNSKIMRANDEN

Big Mama - gå tillbaka och läs alla mina inlägg hur jag aldrig spelat ulvarna i händerna. Förutom Bassa i R1 som jag bad om ursäkt för redan innan deadline men jag föll för grupptrycket. Fick sedan mer civilkurage vilket många har velat slänga skit på. Men man ska inte kasta skit på en fläkt.

Sidd - varit hjälpsam för byn all along.

StradhLestat - vill du ha min adress för blombud (om du är ulv och ni vinner på mitt försvar av dig)

Octagonal - siandet blir allt med tydligt galet, dvs omvänt. Du kan inte hjälpa att du är galen men nu när vi vet det så kan vi leva med ditt handikapp och se den som en styrka (typ som Rain Man)

RÖD

Impetigo. Samlad bild samt siaren har dömt dig (Octagonal)

Röst: @Impetigo

DE TVÅ KVARVARANDE ULVARNA FINNES BLAND DESSA TRE

RasmusL - i mina ögon har du gått från hjälpsam för byn till allt mer osammanhängande.

damogn - jag kan inte läsa dig men tror att du är ulvvalp

BioBunkerVII - du är inte helt uträknad än. Minns alla att jag stack ut hakan och var den enda som röstade på dig i R2? Men jag är osäker på dig din filur!
Här är vi nu. Notera det första inlägget där Big Mama försiktigt börjar positionera sig för att kunna misstänkliggöra Stradh om det skulle behövas, vilket hänger vidare. Anfaller tydligast damogn men motiveringen uteblir.

Slutsats
Jag tror att vi är på väg att knäcka det här och att Impetigo leder oss till Big Mama som sedan kan leda oss vidare. Det jag hakar upp mig mest på är "jag är nybörjare och vet ingenting"-inledningen följt av en lång serie med korrekta gissningar kring färg, MU-val, sianden, etc. Det luktar blöt ulv här...

Nästa runda, givet att vi missar väktandet igen ☹ , är det två ulvar och fyra bybor och vi har tid på oss att dreva ordentligt, något vi inte varit superbra på det här spelet. Just nu är Big Mama 65% röd hos mig, du får gärna övertyga mig om motsatsen @Big Mama!