Varulv [MU6] - R5

Björn den gode

Swashbuckler
Det var ingen diskussion om vilket som var det starkaste laget i det här spelet. Grattis ulvar! Byn, inklusive mig själv spelade inte bra någon dag egentligen och det var en helt rättvis seger. En sak som kan vara värt att påpeka är det här med bleed, att det är väldigt lätt att ens känslor i spelet spiller över på hur man uppfattar personer utanför spelet. Det finns i rollspel, mycket mer i lajv men skulle jag säga ännu mer i varulvsspel där ens 'roll' är så väldigt nära en själv, särskilt om man är bybo. Jag är off-game inte sur på någon och tycker det var superkul att vara tillbaka och spela lite. Men känslorna i spelet är ju rent bioligiskt samma känslor som i verkliga världen, men samtidigt så är dom inte 'på riktigt'. Cch det är viktigt att komma ihåg att även om det är en tunn roll så är det en extremt annorlunda situation, där man till skillnad från i vanliga världen har som utgångspunkt att det _inte_ går att lita på sina lekkamrater.

Jag gick definitivt ur ett medmänskligt perspektiv för hårt åt @StradhLestat och vill passa på att be om ursäkt för det. Det var onödigt (oavsett om du varit ulv eller som nu där du inte var det) men lätt för mig själv att rättfärdiga i spelet då jag trodde du var ulv och min erfarenhet är att ju mer man kan stressa en ulv desto bättre är det för byn.

Slutligen grattis igen till @RasmusL det sista jag skrev till Brynolf i PM var att "jag hoppas att Rasmus är bybo för då har vi fortfarande en chans att vinna detta" :)

Brynolf

Dum fan
Jag tycker jag och Brynolf borde få hederspälsmedaljer. Brynolf kan få en liten för sin ”klart jag snipar i runda 1, det kommer byn förlåta mig för” och jag kan få en skämskuddestor för… ja.

Jag läste om R2 efter att Brynolf åkt ut i R3 och förlåt @Brynolf, @Björn den gode och @Hägerstrand för allt. Herregud vad bra och lugnt och vettigt ni försökte tala ner mig från soapboxen. 😄
Hähä. Ja, jag mååå ha slirat på ett bananskal vid nåt tillfälle där men jag tyckte allt jag försvarade mig exemplariskt, med hjälp av Björn och Häger. Gick ju åt skogen ändå. Och samma med Impe här på slutet, han hade alla rätt och byn bara sket i allt han sa. Det är nåt speciellt med narrativ eller vad man ska kalla det: har en story tagit fäste så är det nästan omöjligt att få gehör för någon motbild.

Ulvarna rattade narrativet väl när det behövdes och lutade sig tilbaka när det var läge att låta byn psyka söndet sig själva. Snyggt jobbat, gossar!

Min lille röstflytt (jag vägrar kalla det "snajp") ställde ju bevisligen till det en aning. Jag hade faktiskt ingen tanke på att det skulle ta över en hel runda. Tänkte att jag kanske får vifta av mig lite spridda anklagelser bara, men fan vad det tog fyr 😅

Jag tyckte mitt försvar i R2 var jättebra, men Sysps narrativ var tydligen för starkt. Imponerande retorisk insats där, även om det ju var åt skogen fel.

Hur som helst, R3 hade ju blivit en siar-triangel där det stod mellan impe, sysp och octa oavsett vad som hände i R2. Så egentligen var R2 ingen katastrof. Det troligaste hade ju varit att en bybo hängdes i vilket fall.

Tack för kul spel vimes & alla inblandade! Tack också till diverse löst folk för trevligt läktarsnack. Vi var alla rätt övertygade om att Octa rent logiskt måste vara millerulv men Rasmus var svårare och BB fanns inte på ulvkartan alls.

En liten förklaring av hur tankarna gick när poängen spenderades vore förstås kul, @RasmusL Edit: och det hade du förstås redan skrivit när jag lyckades posta detta

Last edited:

Basenanji

Postd20modernist
@damogn (och andra) var inte för hård mot dig själv! Det kan bli känslosamt och om vi bara beter oss respektfullt mot varandra utanför spel är det ok att i spelet ”brasa på”. Det är ju bara ett spel, och allt som skrivs i spelet är en del av det. Bra att ni rett ut eventuellt gnissel i PM!

Sedan är jag super-nyfiken på all kod du kanske kan (och vill?) knacka?

En grej jag skulle vilja se är hur röstställningen förändras genom spelet! Så man kan se hur det såg ut vid en viss tidpunkt eller följa hur röstställningen ändras.

Typ så här:
R1 tisdag 22/10 kl 10.46
Basenanji (4) Sidd (#34), Rasmus(#175), Vimes (#177), Xyas (#231)
Sidd (2) Hägerstrand (#200), damogn (#205)

RasmusL

Champion
Mitt spel var bra i en runda, sen sket det sig hårt i R2 när jag tunnlade bort mig totalt och hade tyvärr tillräckligt mycket grönskimmer för att lägga upp matchbollen åt Octa. Att jag efter han outade hade oturen att det var exakt han jag siat i R1 var ju extra grädde på moset 😄

I de tre rundor jag varit med tycker jag överlag att vi som by är rätt dåliga på att inse att låg aktivitet mot slutet av rundan innebär att buset antingen sitter nöjda eller har en plan.
Ja, där var ju bara superflyt och perfect storm för oss ulvar. När du skrev att du siat Octa grön så var jag och vi nog ganska säkra på att spelet var vunnet :)

Brynolf

Dum fan
Jag har fortfarande en klump i bröstet för att jag var för seg i huvudet för att förstå att @Octagonal var ulv. Inte ens när han skrev det öppet vågade jag tro på det. Och för hur jag betedde mig mot @Impetigo.

Jag mår även dåligt över att jag lovade att vara redo med F5, men blev distraherad precis de två minuter där det spelade som mest roll. Jag tänkte att jag skulle hinna tillbaka eftersom de andra rundorna kommit upp typ 12 över. Denna kom 3 över...
Asch, du lirade kanon för att vara oskuld. Och du har helt rätt jargong för det här pajasgänget. Hoppas du vill vara med mera i framtiden.

RasmusL

Champion
Hähä. Ja, jag mååå ha slirat på ett bananskal vid nåt tillfälle där men jag tyckte allt jag försvarade mig exemplariskt, med hjälp av Björn och Häger. Gick ju åt skogen ändå. Och samma med Impe här på slutet, han hade alla rätt och byn bara sket i allt han sa. Det är nåt speciellt med narrativ eller vad man ska kalla det: har en story tagit fäste så är det nästan omöjligt att få gehör för någon motbild.

Ulvarna rattade narrativet väl när det behövdes och lutade sig tilbaka när det var läge att låta byn psyka söndet sig själva. Snyggt jobbat, gossar!

Min lille röstflytt (jag vägrar kalla det "snajp") ställde ju bevisligen till det en aning. Jag hade faktiskt ingen tanke på att det skulle ta över en hel runda. Tänkte att jag kanske får vifta av mig lite spridda anklagelser bara, men fan vad det tog fyr 😅

Jag tyckte mitt försvar i R2 var jättebra, men Sysps narrativ var tydligen för starkt. Imponerande retorisk insats där, även om det ju var åt skogen fel.

Hur som helst, R3 hade ju blivit en siar-triangel där det stod mellan impe, sysp och octa oavsett vad som hände i R2. Så egentligen var R2 ingen katastrof. Det troligaste hade ju varit att en bybo hängdes i vilket fall.

Tack för kul spel vimes & alla inblandade! Tack också till diverse löst folk för trevligt läktarsnack. Vi var alla rätt övertygade om att Octa rent logiskt måste vara millerulv men Rasmus var svårare och BB fanns inte på ulvkartan alls.

En liten förklaring av hur tankarna gick när poängen spenderades vore förstås kul, @RasmusL
Ja ville inte flyga solo och jag var orolig dels för att prestera och dels för att ha tid/ork att vara en bra ulv. Jag ville också ge någon form av edge till en medulv så "sias som bybo" var givet. Kategori E var fake i mina ögon, om en har alla kategorier utom en så har en i princip all viktig info så den hoppade jag över. Jag gjorde sedan vad jag tyckte var halv-optimala val för att förvirra. Jag minns från förra MU och från förra gången jag var MU att det känns jättebra att lista ut MU:s val och jättejobbigt när byn listar ut dina val. Så strategin var att strypa kampviljan genom att förvirra, rösta ut aktiva bybor och sakta kväva byn med ovisshet. Jag vet inte om det lyckades, men det kändes iaf som att det inte riktigt var någon som ens orkade lyssna på Impetigo i R4, som ju likt Vimes sagt hade räknat ut hela spelet och kom med jättebra argument. Vi var i ulvchatten rädda för att provocera dig @Impetigo för vi trodde vi riskerade en förlust när du gick igång :)

RasmusL

Champion
Mycket snyggt. Du vinbägade liksom hela upplägget. Byn var ju helt insnöade på att det fanns en optimala MU-kombination.
....och det fanns det kanske! Det kanske hade kunnat bli en ännu snabbare vinst, men nu hade vi istället ett jäkla flyt med siandet och claimandet :)

Brynolf

Dum fan
@Vimes, hur tänkte du vid ritbordet? En extraulv för en poäng? En galen siare för en poäng? Automatisk väktare? Vad var "temat" den här gången jmfrt m förra?

damogn

Swordsman
@damogn (och andra) var inte för hård mot dig själv! Det kan bli känslosamt och om vi bara beter oss respektfullt mot varandra utanför spel är det ok att i spelet ”brasa på”. Det är ju bara ett spel, och allt som skrivs i spelet är en del av det. Bra att ni rett ut eventuellt gnissel i PM!

Sedan är jag super-nyfiken på all kod du kanske kan (och vill?) knacka?

En grej jag skulle vilja se är hur röstställningen förändras genom spelet! Så man kan se hur det såg ut vid en viss tidpunkt eller följa hur röstställningen ändras.

Typ så här:
R1 tisdag 22/10 kl 10.46
Basenanji (4) Sidd (#34), Rasmus(#175), Vimes (#177), Xyas (#231)
Sidd (2) Hägerstrand (#200), damogn (#205)
Vad hade varit rimligt att ta fram utan att förstöra hela spelet?

Man vill ju ha en lågflygartabell (som ändå inte fungerar alls eftersom vissa ulvar postar hur mycket som helst).

Ställningen vid olika tidpunkter är lätt. Det finns ju redan en sida som snappar upp alla röster. Ifall den också sparar datum och tid kan man ju lägga till kod som visar det du vill. Man skulle även kunna ha en slide som visar ställningen över tid. Så när man drar i den så flyttas röster.

Vem är det som har satt upp röstningssidan? Kommer inte upp något på en WHOIS-lookup. Det står bara att den ligger hos loopia.

damogn

Swordsman
Man kanske annars bara kan ha en tabell som ser ut så här och lägger på en kolonn åt höger när någon byter röst?

Spelare1 nov 10:011 nov 11:041 nov 17:13
StradhLestat OctagonalBiobunkerVIIOctagonal
ImpetigoOctagonal BiobunkerVIIOctagonal
damognOctagonal Octagonal Octagonal
BasenanjiBiobunkerVII BiobunkerVII Octagonal
............

Sysp

NNO
Liten kuriosa runt mina sianden och vad som kunde varit:

R1 siade jag Octagonal eftersom han var väldigt svår att få grepp om vilket ju var ett jättebra siande men förödande pga ulvmiller.

R2 tänkte jag sia BiobunkerVII för att leta efter den ”fjärde” ulven bland veteraner då enligt min knasanalys och min read på övriga så skulle den vara bland han, Impetigo och Octagonal som jag redan siat. Hade jag siat Biobunker i det här läget hade jag alltså haft Octa grön och BB röd vilket hade eliminerat att jag var naiv siare och tvingat fram analysen att det fanns minst en ulv mellan Octa och BB.

Men så blev det inte. Även om jag vid det här laget är rätt säker på att Brynolf ska åka ut och knasplanen håller så får jag lite kalla fötter och tar foten av gasen och siar istället en ut min ulvtrio - Häger grön.

I R3 siar jag BiobunkerVII men åker ut 😄

damogn

Swordsman
Exempel på hur röstningen skulle kunna se ut med riktiga datapunkter från förra rundan.
Denna tabell

PostId
Röstar
Röstar på
2
StradhLestat
Impetigo
3
damogn
Impetigo
10
BiobunkerVII
BiobunkerVII
13
Octagonal
Impetigo
32
Impetigo
Octagonal
49
RasmusL
Impetigo
59
Sidd
Impetigo
91
BiobunkerVII
Impetigo
140
Big Mama
Impetigo
310
Impetigo
Octagonal

Kan sorteras och färgkodas (t.ex. blå när någon lägger en röst och röd på rutan till vänster om den innehåller ett namn när man röstar, dvs. man ändrar sin röst. Ifall man samlar in datum och tid kan det stå under 2,3,10,13,... osv. Man skulle kunna skippa rött om man röstar på samma så som Impe gjorde, men jag tycker att det ändå illustrerar något), typ så här:

Spelare
2
3
10
13
32
49
59
91
140
310
StradhLestat
Impetigo
Impetigo
Impetigo
Impetigo
Impetigo
Impetigo
Impetigo
Impetigo
Impetigo
Impetigo
damogn
Impetigo
Impetigo
Impetigo
Impetigo
Impetigo
Impetigo
Impetigo
Impetigo
Impetigo
BiobunkerVII
BiobunkerVII
BiobunkerVII
BiobunkerVII
BiobunkerVII
BiobunkerVII
Impetigo
Impetigo
Impetigo
Octagonal
Impetigo
Impetigo
Impetigo
Impetigo
Impetigo
Impetigo
Impetigo
Impetigo
Octagonal
Octagonal
Octagonal
Octagonal
Octagonal
Octagonal
RasmusL
Impetigo
Impetigo
Impetigo
Impetigo
Impetigo
Sidd
Impetigo
Impetigo
Impetigo
Impetigo
Big Mama
Impetigo
Impetigo

damogn

Swordsman
Hade man velat ha statistik som antal poster på varje spelare, vem som citerar vem, antal reaktioner man gett osv.?

Liten kuriosa runt mina sianden och vad som kunde varit:

R1 siade jag Octagonal eftersom han var väldigt svår att få grepp om vilket ju var ett jättebra siande men förödande pga ulvmiller.

R2 tänkte jag sia BiobunkerVII för att leta efter den ”fjärde” ulven bland veteraner då enligt min knasanalys och min read på övriga så skulle den vara bland han, Impetigo och Octagonal som jag redan siat. Hade jag siat Biobunker i det här läget hade jag alltså haft Octa grön och BB röd vilket hade eliminerat att jag var naiv siare och tvingat fram analysen att det fanns minst en ulv mellan Octa och BB.

Men så blev det inte. Även om jag vid det här laget är rätt säker på att Brynolf ska åka ut och knasplanen håller så får jag lite kalla fötter och tar foten av gasen och siar istället en ut min ulvtrio - Häger grön.

I R3 siar jag BiobunkerVII men åker ut 😄
Jag vaktade dig i R2....men var tvungen att byta vem jag vaktade varje runda OM det inte stoppade ett nattmord, då fick jag vakta samma igen....

Vimes

Sillkung
Kan sorteras och färgkodas (t.ex. blå när någon lägger en röst och röd på rutan till vänster om den innehåller ett namn när man röstar, dvs. man ändrar sin röst.
Ja! Det är toppen. Den här typen av analys brukar jag försöka göra manuellt när jag är spelare. För det intressanta (för analysen dårå) är ju inte vad slutresultatet blev, utan hur röstläget utvecklat sig under spel. Det vore ett toppenverktyg för kämpande bybor!

Vimes

Sillkung
Hade man velat ha statistik som antal poster på varje spelare, vem som citerar vem, antal reaktioner man gett osv.?
Det är ofta något vi försöker kolla på, ofta med ett antagande om beröringsskräck - d.v.s. att ulvar vill undvika att interagera med varandra. Men skickligt spelande ulvlag (som i det här spelet) åker inte dit på sådana saker tror jag. Men det är klart att sådan statistik kan vara av nytta för byn.