Varulv [MU6] - R5

damogn

Swordsman
Vem är det som har hand om röstningssidan? Vi kan snacka ihop oss om hur nya verktyg ska integreras.

Big Mama

Hur länge kan man kalla sig ny
Ulvarna var fantastiska (jag hade det på känn redan när 1) jag slumpade Rasmus som MU, och 2) slumpade Octa och BB7 som medulvar), men byn kan inte få godkänt här. Impetigo hade *alla* rätt, men blev ändå utröstad i R4. Och innan Impetigo var Sysp byns bästa spelare. Även han blev utröstad av en blodtörstig by.
Jag drogs med av att "alla måste rösta gemensamt som by". Jag kommer i fortsättningen ännu mer gå mina egna vägar!

Big Mama

Tack också till diverse löst folk för trevligt läktarsnack. Vi var alla rätt övertygade om att Octa rent logiskt måste vara millerulv men Rasmus var svårare och BB fanns inte på ulvkartan alls.
Läktarsnack? Har utröstade en tråd i PM? Det ska jag vara med på nån gång i framtiden.

Big Mama

Ha Ha! Idag kan jag bara skratta åt eländet. :)

Tankar om ulvarna från Big Mamas perspektiv. Med en stor det-är-lätt-att vara-efterklok-lapp på sig.

Stor del av detta spel har för mig kretsat kring hatkärleken mellan mig och Biobunker. Jag klappar mig själv på axeln, gör V-tecken, hoppar upp och ner för att jag var den ende som i R2 röstade på ulven Biobunker när alla andra röstade på byborna Stradh och Brynolf. "Man måste rösta lojalt med byn"! Nej, det måste man inte om det känns fel.

Rasmus brunsmetande av mig mot slutet har nu fått sin förklaring. Jag stod näst på tur att för ulvarna att dreva mot i nästa runda. En kul sak med att vara en ganska dålig spelare är att man får spela länge för man ses inte som ett hot.

Octagonal har inte hoppat på mig och det bidrog absolut till att jag fick förtroende för dig. Imponerande spelat UlvOcta!

Sist men inte minst: tack att ni har förgyllt mina dagar. Jag har opererat knät och är i stort sett isolerad i min lägenhet i minst en månad. När är nästa spel!?!

Impetigo

Ärkebiskop
Jag klappar mig själv på axeln, gör V-tecken, hoppar upp och ner för att jag var den ende som i R2 röstade på ulven Biobunker när alla andra röstade på byborna Stradh och Brynolf. "Man måste rösta lojalt med byn"! Nej, det måste man inte om det känns fel.
Mycket snyggt och bra jobbat att du fick korn på ulven bb7 så tidigt när vi andra tittade på helt andra kandidater som visade sig vara bybor!

Kritiken mot din bb7-röst när det begav sig handlade dock till 0% om huruvida bb7 var ulv eller inte. Uppmaningen att ”rösta i dreven” handlar om att en röst på bb7 eller någon annan än de två som drevas är detsamma som en ickeröst.

Om byn accepterar sådana ickeröster kommer ulvarna omedelbart att göra likadant och rösta på Kalle fastön dwt bara är Lisa och Fabian som är reella alternativ för utröstning. På så sött undgår de att ta ställning och det blir omöjligt att analysera deras röstmönster.

Så det handlar inte alls om att bybor inte ska få rösta på den de vill utan helt om att inte låta ulvar komma undan med att inte ta ställning genom röster som betyder nåt.

Att rösta ”lojalt mot byn” är ALLTID fel. Det illustrerades detta spelet av när damogn ville rösta Stradh me i stället kpg kvar på Brynolf för att han kände att ”byn” ville det (hela premissen är ju att vi inte vet vilka ”byn” är innan spelet är slut). I det fallet stod det ju mellan två bybor men det påverkar ändå röstningarna i kommande rundor när det blir fel på det sättet, ofta på ganska komplicerade sätt.

Vimes

Sillkung
Min uppfattning är att byn egentligen ända sedan förra Mäster Ulv har fungerat sisådär som lag. Individuella bybor gör bra och vettiga grejer, men byn som helhet hamnar ofta fel och blir spelad på som ett piano av ulvarna. Därför skrev jag ett inlägg som ett tillägg till min "bybohandbok" där jag resonerar om hur man som bybo kan göra för att vårda tråden. Det är lite pladdrigt och eventuellt lite Framgångstågs-flåshurtigt, men jag tror att en del av grejerna är sådant som är viktiga saker att försöka ha med sig in i ett spel som bybo.

damogn

Swordsman
Min uppfattning är att byn egentligen ända sedan förra Mäster Ulv har fungerat sisådär som lag. Individuella bybor gör bra och vettiga grejer, men byn som helhet hamnar ofta fel och blir spelad på som ett piano av ulvarna. Därför skrev jag ett inlägg som ett tillägg till min "bybohandbok" där jag resonerar om hur man som bybo kan göra för att vårda tråden. Det är lite pladdrigt och eventuellt lite Framgångstågs-flåshurtigt, men jag tror att en del av grejerna är sådant som är viktiga saker att försöka ha med sig in i ett spel som bybo.
Det står ju att byn ska organisera sig, men samtidigt skriver @Impetigo mycket riktigt att "rösta lojalt mot byn är ALLTID fel", vilket stämde för mig under detta spel. Jag ville byta från Brynolf till Stradh och ville i slutet ville byta från Impe till Octa, men ville inte "förråda byn".

Om man ska ha en struktur kring byn, skulle det då vara dåligt om det fanns någon som blev utannonserad som bybo och ledare av spelledaren vid start och som inte gick att rösta ut eller nattmörda i kanske 1-2 rundor. Då får man kanske struktur på de mest kaotiska rundorna. Denna person skulle kanske kunna utannonsera en efterträdare när den väl åker ut (utan att veta något om huruvida efterträdaren är bybo eller ulv), eller så skulle man helt enkelt förlora information om "en säker bybo" när ledaren åker ut, dvs. att den inte får utse någon efterträdare. Iofs kan ledaren överleva någon runda till om man har en väktare.

Men det går lite emot att alla ska bilda sig en egen uppfattning och det kanske förstör lite av spelets tanke?

Sidd

”Bybo”
Byn som lag behöver du nog definiera lite.
MästerUlv-upplägget är gjort som en stor by-nerf.
Nu kommer Sidd-brus-pladder: Läs på egen risk.

Det är ju förstås jättefördel för MU och varulvslaget att ha vetskap om all info OCH få välja enligt önskemål vilket de i spel kan använda sig av hela matchen.

Ni kanske direkt tänker att Byn har ju också all info så det är väl inte så stor skillnad.

Men byn förleds ju att titta på det som finns (framför ögonen) som alternativ och när det kan finnas 4 Siare och den kategorin utelämnas hela spelet (outas sist) så hamnar fokus på det.
Det blir det viktiga, det mest betydelsefulla, det vi behöver ta ställning till och göra svåra chansval om.
Ren psykologi - det vi ser framför oss och är osäkra på blir viktigt.

Allt annat som vi fattar blir självklart.

Här nu så var det runt MUs val om Siare och de 4 möjliga varianterna egentligen bara flax på hur vi i byn skulle chansa rätt.

I stället skulle vi kört VJVS på just Siarfrågorna.
Vilket alltså är stört omöjligt för set är vad som står mitt framför ögonen på byn.

Nån var inne på VJVS (tror det var @basenanj).

Vet inte om det hjälpt?
Sysp kämpade och det hade tagit samma väg som nu.
Octa var som vanligt chill MEN där valde jag mfl att tro på satyget i stället för att köra VJVS.

Jag å byn försökte greppa om det vi hade framför oss och försökte klura om han var sann eller ej.
Det gick ju inte alls.
Impe hade ingentrovärdighet heller och visste inte om det här med galenSiare eller ej MEN vi skulle inte gått i SIarklaveret överhuvudtaget och brytt oss om Siarna alls.
Lätt att vara efterklok men med det här upplägget så tog byn det som lades framför våra ögon och försökte lösa pusslet.
Mekaniken var verkligen emot oss men det vi i byn hade att jobba med just mekaniken för att hålla igång det viktiga snacket som kanske skulle resulterat i nåt VJVS.

Varulvarna gjorde verkligen sitt jobb perfekt.

Solsklart😇

Brynolf

Dum fan
Läktarsnack? Har utröstade en tråd i PM? Det ska jag vara med på nån gång i framtiden.
Nja ingen officell tråd, men ibland slänger man ut lite PM till nån leffe här och där för lite vadslagning eller annat jidder och se om nån vill tjöta. Jag brukar hålla det mano a mano för artighets skull.

Vimes

Sillkung
MästerUlv-upplägget är gjort som en stor by-nerf.
Jag tror nog framför allt att den är psykologisk, som du är inne på.

Mekaniskt var upplägget här alltså 3 ulvar med en ulvmiller mot 11 bybor med siare och väktare. Det är svårt att se att det - givet att "normalbalansering" är en fjärdedel ulvar mot en by med siare och väktare - ska vara annat än balanserat. I just det här spelet hade dessutom byn tillräckligt många kort på bordet i R4 för att en korrekt analys av spelet skulle kunna göras (Impetigos).

Det Mäster Ulv-upplägget gör är dock att ge ulvarna självförtroende de saknar i upplägg där mekaniken är dold även för dem. Så jag tror att det kräver en mer självsäker och välfungerande by. Jag tycker att ett studiebesök i det enda MU-spelet som byn vunnit (MESTERULV2020 (MU2)) visar att det visst är möjligt för byn att få till det trots ulvarnas psykologiska överläge.

Hur som helst, min poäng är nog att byns svårigheter här inte ligger i att upplägget gör ulvarna mekaniskt starka, utan att det ger ulvarna ett psykologiskt övertag som de saknar i andra spel. Vilket gör det viktigare för byn att agera som ett lag - vilket är vad inlägget om "att vårda tråden" egentligen handlar om: byn behöver bybor som ledare, att diskussionstrådar som inte leder någon vart får dö ut och bybor som vågar lita på varandra.

Last edited:

Vimes

Sillkung
Det står ju att byn ska organisera sig, men samtidigt skriver @Impetigo mycket riktigt att "rösta lojalt mot byn är ALLTID fel", vilket stämde för mig under detta spel. Jag ville byta från Brynolf till Stradh och ville i slutet ville byta från Impe till Octa, men ville inte "förråda byn".
Jag tror inte det är någon motsägelse här egentligen. Men det finns ju en balansakt som byn måste lyckas med: om alla bybor tycker och röstar lika blir det inget bra, och om alla bybor tycker och röstar olika blir det inget bra heller.

Om man ska ha en struktur kring byn, skulle det då vara dåligt om det fanns någon som blev utannonserad som bybo och ledare av spelledaren vid start och som inte gick att rösta ut eller nattmörda i kanske 1-2 rundor. Då får man kanske struktur på de mest kaotiska rundorna. Denna person skulle kanske kunna utannonsera en efterträdare när den väl åker ut (utan att veta något om huruvida efterträdaren är bybo eller ulv), eller så skulle man helt enkelt förlora information om "en säker bybo" när ledaren åker ut, dvs. att den inte får utse någon efterträdare. Iofs kan ledaren överleva någon runda till om man har en väktare.
Det här är en inte så tokig idé! En ByboKung inbyggd i mekaniken liksom. Det borde gå att designa ett spel runt!

RasmusL

Champion
Jag håller helt med Vimes, väldigt mycket psykologi och väldigt jobbigt som bybo att inte riktigt veta något säkert och sväva i mekanisk ovisshet som egentligen inte "spelar någon roll" mer än som järnspöke. Mekanisknack är alltid tacksamt att gömma sig i som ulv och alla "ge din gissning av MU-menyn"/-dpår var bara att elda på och underhålla och ifrågasätta och så. Jag tycker i de MU jag varit bybo att det är energin och orken att tänka om som tagit slut i byn, kanske snabbare än i andra upplägg!

Brynolf

Dum fan
Om man ska ha en struktur kring byn, skulle det då vara dåligt om det fanns någon som blev utannonserad som bybo och ledare av spelledaren vid start och som inte gick att rösta ut eller nattmörda i kanske 1-2 rundor. Då får man kanske struktur på de mest kaotiska rundorna.
Kan absolut experimenteras med. Liknande saker har hänt, tex med svullosiaren i Valulv, utan att byn blivit overpowered. Dock vet jag inte om det skulle lösa problemet du efterfrågar. "Ledaren" vet ju liksom inte nåt mer än övriga bybor och kan luras av ulvarna lika väl som någon annan.

Vimes

Sillkung
Kan absolut experimenteras med. Liknande saker har hänt, tex med svullosiaren i Valulv, utan att byn blivit overpowered. Dock vet jag inte om det skulle lösa problemet du efterfrågar. "Ledaren" vet ju liksom inte nåt mer än övriga bybor och kan luras av ulvarna lika väl som någon annan.
Nä, men alla vet att ledaren är bybo och kanske låter ledaren ge struktur åt byns diskussion. Det brukar ju hända organiskt i spel ändå, och när byn funkar som bäst är mitt intryck att det finns en eller flera bybor som hamnat i en sådan roll informellt i varje fall.

Sen hänger det ju mycket på vem som är ledaren och hur den hanterar rollen. En del bybor kanske blir slappare och mer oengagerade för att de vet att de inte kommer röstas ut till exempel.

RasmusL

Champion
Ja, den här matchen var det lite vakuum. Jag misstänker att BDG eller Basse hade klivit fram i R2 om vi inte fått ut dem. Nu kunde jag istället både i R1 och R2 gå in och peka med hela handen (kändes det som) och få ett grönskimmer bara för att jag var lite auktoritär, trots att alla mina "beslut" var felaktiga. Jag kollade lite snabbt nu och jag har inte fått en enda röst på mig under hela spelet, vilket kanske är motsatsen till vad jag trodde skulle ske när jag släppte mitt felaktiga case mot basse i R1 och fortsatte mot Brynolf (även om jag inte behövde driva riktigt lika mycket där) i R2.

damogn

Swordsman
Man måste ha tur med vem som blir kung. Men tänk hur annorlunda spelet hade varit om t.ex. Impetigo blivit kung. Flera drev hade undvikts och ingen hade trott på galen siare.

Basenanji

Postd20modernist
Sist men inte minst: tack att ni har förgyllt mina dagar. Jag har opererat knät och är i stort sett isolerad i min lägenhet i minst en månad. När är nästa spel!?!
Mortal Kombat går av stapeln i november.

Vi får se om jag får ihop nåt traileraktigt.

Till dess kan den nyfikne be Chatgpt summera vilka karaktärer som är kanon i de första två spelen!

Sidd

”Bybo”
Man måste ha tur med vem som blir kung. Men tänk hur annorlunda spelet hade varit om t.ex. Impetigo blivit kung. Flera drev hade undvikts och ingen hade trott på galen siare.
??? Ja om vi vetat att Impe varit grön så vet jag också att spelet blivit annorlunda.

Obs grinig ironi:
Ja tänk va bra det skulle va för byn att alla bybor kommer in en sväng på kvällen å drar lite smarta poster.
Jag ska fasiken vänta tills kvällning varje runda nästa gång och peka med hela handen och frustrerat klaga på alla andra som försökt reda ut hur liret funkar in action med några ulvar som dribblar diskussionen.

Leta, bolla förslag, lyfta tänk, Samarbete!

Spelmekanik med att spelare är gröna har vi redan i spel med endast vanliga Siare i spel.

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Mortal Kombat går av stapeln i november.

Vi får se om jag får ihop nåt traileraktigt.

Till dess kan den nyfikne be Chatgpt summera vilka karaktärer som är kanon i de första två spelen!
Det har man väl koll på om man inte är tiktokgenerationen?

Pax för att vara Baraka! Han var coolast. Alla som valde Scorpion är töntar som bara lärde sig Spjut+uppercut-combon!