Jag drogs med av att "alla måste rösta gemensamt som by". Jag kommer i fortsättningen ännu mer gå mina egna vägar!Ulvarna var fantastiska (jag hade det på känn redan när 1) jag slumpade Rasmus som MU, och 2) slumpade Octa och BB7 som medulvar), men byn kan inte få godkänt här. Impetigo hade *alla* rätt, men blev ändå utröstad i R4. Och innan Impetigo var Sysp byns bästa spelare. Även han blev utröstad av en blodtörstig by.
Läktarsnack? Har utröstade en tråd i PM? Det ska jag vara med på nån gång i framtiden.Tack också till diverse löst folk för trevligt läktarsnack. Vi var alla rätt övertygade om att Octa rent logiskt måste vara millerulv men Rasmus var svårare och BB fanns inte på ulvkartan alls.
Mycket snyggt och bra jobbat att du fick korn på ulven bb7 så tidigt när vi andra tittade på helt andra kandidater som visade sig vara bybor!Jag klappar mig själv på axeln, gör V-tecken, hoppar upp och ner för att jag var den ende som i R2 röstade på ulven Biobunker när alla andra röstade på byborna Stradh och Brynolf. "Man måste rösta lojalt med byn"! Nej, det måste man inte om det känns fel.
Det står ju att byn ska organisera sig, men samtidigt skriver @Impetigo mycket riktigt att "rösta lojalt mot byn är ALLTID fel", vilket stämde för mig under detta spel. Jag ville byta från Brynolf till Stradh och ville i slutet ville byta från Impe till Octa, men ville inte "förråda byn".Min uppfattning är att byn egentligen ända sedan förra Mäster Ulv har fungerat sisådär som lag. Individuella bybor gör bra och vettiga grejer, men byn som helhet hamnar ofta fel och blir spelad på som ett piano av ulvarna. Därför skrev jag ett inlägg som ett tillägg till min "bybohandbok" där jag resonerar om hur man som bybo kan göra för att vårda tråden. Det är lite pladdrigt och eventuellt lite Framgångstågs-flåshurtigt, men jag tror att en del av grejerna är sådant som är viktiga saker att försöka ha med sig in i ett spel som bybo.
Byn som lag behöver du nog definiera lite.Min uppfattning är att byn egentligen ända sedan förra Mäster Ulv har fungerat sisådär som lag. Individuella bybor gör bra och vettiga grejer, men byn som helhet hamnar ofta fel och blir spelad på som ett piano av ulvarna. Därför skrev jag ett inlägg som ett tillägg till min "bybohandbok" där jag resonerar om hur man som bybo kan göra för att vårda tråden. Det är lite pladdrigt och eventuellt lite Framgångstågs-flåshurtigt, men jag tror att en del av grejerna är sådant som är viktiga saker att försöka ha med sig in i ett spel som bybo.
Nja ingen officell tråd, men ibland slänger man ut lite PM till nån leffe här och där för lite vadslagning eller annat jidder och se om nån vill tjöta. Jag brukar hålla det mano a mano för artighets skull.Läktarsnack? Har utröstade en tråd i PM? Det ska jag vara med på nån gång i framtiden.
Jag tror nog framför allt att den är psykologisk, som du är inne på.MästerUlv-upplägget är gjort som en stor by-nerf.
Jag tror inte det är någon motsägelse här egentligen. Men det finns ju en balansakt som byn måste lyckas med: om alla bybor tycker och röstar lika blir det inget bra, och om alla bybor tycker och röstar olika blir det inget bra heller.Det står ju att byn ska organisera sig, men samtidigt skriver @Impetigo mycket riktigt att "rösta lojalt mot byn är ALLTID fel", vilket stämde för mig under detta spel. Jag ville byta från Brynolf till Stradh och ville i slutet ville byta från Impe till Octa, men ville inte "förråda byn".
Det här är en inte så tokig idé! En ByboKung inbyggd i mekaniken liksom. Det borde gå att designa ett spel runt!Om man ska ha en struktur kring byn, skulle det då vara dåligt om det fanns någon som blev utannonserad som bybo och ledare av spelledaren vid start och som inte gick att rösta ut eller nattmörda i kanske 1-2 rundor. Då får man kanske struktur på de mest kaotiska rundorna. Denna person skulle kanske kunna utannonsera en efterträdare när den väl åker ut (utan att veta något om huruvida efterträdaren är bybo eller ulv), eller så skulle man helt enkelt förlora information om "en säker bybo" när ledaren åker ut, dvs. att den inte får utse någon efterträdare. Iofs kan ledaren överleva någon runda till om man har en väktare.
Kan absolut experimenteras med. Liknande saker har hänt, tex med svullosiaren i Valulv, utan att byn blivit overpowered. Dock vet jag inte om det skulle lösa problemet du efterfrågar. "Ledaren" vet ju liksom inte nåt mer än övriga bybor och kan luras av ulvarna lika väl som någon annan.Om man ska ha en struktur kring byn, skulle det då vara dåligt om det fanns någon som blev utannonserad som bybo och ledare av spelledaren vid start och som inte gick att rösta ut eller nattmörda i kanske 1-2 rundor. Då får man kanske struktur på de mest kaotiska rundorna.
Nä, men alla vet att ledaren är bybo och kanske låter ledaren ge struktur åt byns diskussion. Det brukar ju hända organiskt i spel ändå, och när byn funkar som bäst är mitt intryck att det finns en eller flera bybor som hamnat i en sådan roll informellt i varje fall.Kan absolut experimenteras med. Liknande saker har hänt, tex med svullosiaren i Valulv, utan att byn blivit overpowered. Dock vet jag inte om det skulle lösa problemet du efterfrågar. "Ledaren" vet ju liksom inte nåt mer än övriga bybor och kan luras av ulvarna lika väl som någon annan.
Man måste ha tur med vem som blir kung. Men tänk hur annorlunda spelet hade varit om t.ex. Impetigo blivit kung. Flera drev hade undvikts och ingen hade trott på galen siare.Kan absolut experimenteras med. Liknande saker har hänt, tex med svullosiaren i Valulv, utan att byn blivit overpowered. Dock vet jag inte om det skulle lösa problemet du efterfrågar. "Ledaren" vet ju liksom inte nåt mer än övriga bybor och kan luras av ulvarna lika väl som någon annan.
Mortal Kombat går av stapeln i november.Sist men inte minst: tack att ni har förgyllt mina dagar. Jag har opererat knät och är i stort sett isolerad i min lägenhet i minst en månad. När är nästa spel!?!
??? Ja om vi vetat att Impe varit grön så vet jag också att spelet blivit annorlunda.Man måste ha tur med vem som blir kung. Men tänk hur annorlunda spelet hade varit om t.ex. Impetigo blivit kung. Flera drev hade undvikts och ingen hade trott på galen siare.
Det har man väl koll på om man inte är tiktokgenerationen?Mortal Kombat går av stapeln i november.
Vi får se om jag får ihop nåt traileraktigt.
Till dess kan den nyfikne be Chatgpt summera vilka karaktärer som är kanon i de första två spelen!