Nekromanti Muhad och "De Orientaliska" Nationerna

storken

Warrior
Re: Sidofråga

deras skepp far fortfarande över vågorna, mot Menon-Aun, Övärlden och Tharhai.
Vilka är det egentligen som har kontakt med dessa länder? (då främst de västerut)

storken

Warrior
Re: Chokladbollar för bövelen!

Såklart är det Sune, sunes sommar t.o.m.
Det lustiga är att jag & ett par kamrater samtalde om den scenen i förrgår. lustigt sammanträffande, enligt mig.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Blå, blå vindar och vatten

Därav "(nåja)". Poetisk överdrift, helt enkelt.

Men faktum kvarstår - Alkarzans bisarra placering på helt fel kust måste förklaras med omfattande kontakt med västligare kulturer, ur ett kulturhistoriskt perspektiv om inte också nuförtiden.

- Ymir, förbryllas fortfarande av Alkarzan

Ymir

Liten kantbaron
Re: Sidosvar

Forion och pirater och sjöfarare från Belus omnejd, måhända? Mûhadinerna och Cirefalierna är väl de som har någotsånär regelbundna kontakter med fjärran västern, kan jag tänka mig.

- Ymir, besvarar frågan

Pendragon

Swashbuckler
Norrland... (OT)

är vidderna och de mörka skogarna norr om Hässleholm. Hallandsåsen är fjällkedjans sydligaste utlöpare.

Ur ett mitt eget sydcentristiska synsätt då. :gremwink:

Ok... jag kan ge med mig på boll eller bulle, det viktigaste är det är 'neger' med i det hela. Det finns gränser för hur mycket av mitt kulturarv jag kan tänka mig offra för politiskt korrekthet. :gremtongue:

För övrigt så känner jag ingen mörkhyad person som tar illa upp av uttrycket "neger". De flesta verkar ganska roade av att folk i allmänhet är så rädda för att säga det. Som basketspelaren i Sunes sommar t ex :gremwink:

/Joel - inskränkt

DAKRilla

Hero
Re: Norrland... (OT)

"För övrigt så känner jag ingen mörkhyad person som tar illa upp av uttrycket "neger". De flesta verkar ganska roade av att folk i allmänhet är så rädda för att säga det. Som basketspelaren i Sunes sommar t ex"

Jupp. Det verkar endast vara "vitingar" som tar illa upp och blir förargade av användandet av ord som neger.

En ful grej jag just kom att tänka på var när en vän slog upp ordet Neger i en svensk ordbok från pre-1900-tal. Där stod det (ungefär):
Neger (fem. Negress)
Apliknande varelse från de central- och sydafrikanska djunglerna.

Greymourn

Swordsman
Neger, Svarting...

Där Neger är en "vetenskaplig" term är Svarting fortfarande nedsättande... de flesta invandrare jag känner bryr sig heller int om du kallar dem det el. svartskalle el. dyl.
Frågan e snarare varför du som svensk kallar någon Svarting...
Som någon sade tidigare i inlägget, jag kanske e paranoid, det beror på en tre månads vistelse i Karlskrona med bekanta som är invandrare... Jämfört med Stockholm och Norrland var det något av ett Nazi tyskland... Självklart är inte alla rasister.. men det är de som märks...

Vad gäller ordet Nazist använder jag det istället för rasister mest pågrund av att det mer syftar till Svenskars fördomar mot invandrare... Rasism finns förstås åt andra hållet oxå...

Pendragon

Swashbuckler
Re: Neger, Svarting...

Jag vet inte riktigt vart du vill komma? Är det nån sorts insinuering att andelen nazister stiger söderut i landet? Och i så fall är det en gliring i min riktning? I så fall misstar du dig å det grövsta och förlämpar mig å det grövsta, så jag antar helt enkelt bara att du uttryckte dig väldigt klumpigt och ogenomtänkt.

Vad det gäller rasism och nazism ska man definitivt INTE sätta likhetstecken mellan dem. Det ena är en politisk ideologi medans det andra helt enkelt är en fördom.

Det vore ungefär som att sätta likhetstecken mellan homofobi och kapitalism. Äpplen och päron... det är inte ens samma begreppsvärld.

/Joel - irriterad, mer än en smula.

Greymourn

Swordsman

Appropå klumpigt o ogenomtänkt...

"Vad det gäller rasism och nazism ska man definitivt INTE sätta likhetstecken mellan dem. Det ena är en politisk ideologi medans det andra helt enkelt är en fördom."
"Det vore ungefär som att sätta likhetstecken mellan homofobi och kapitalism. Äpplen och päron... det är inte ens samma begreppsvärld."

Visst, det finns mer till Nazism än Rasism men tar man med Nazism i sdiskussion om Rasism bör det väl vara underförstått att man pratar om Nazistisk rasideologi snarare än deras övriga åsikter... Folk brukar tala om vad Nazismen åstadkom vid sidan av slaktandet av sex miljoner judar, beundra Hitler för hur han så snabbt fick ett fattigt land på fötter Osv. Kan ha haft något att göra med att han plundrade Judarna p deras tillgångar va...

Vad gäller eventuella anklagelser mot dig kan du känna dig lugn... Varför skulle jag tro det... Jag har inte ägnat mig åt direkta personangrepp hitills och tänker inte börja med det annat än i nödfall... (Plutonium undantaget nån gång i begynnelsen, men det e ett avslutat kapitel och det var lite befogat, även om jag tror att det inte var Plutonium som egentligen var målet för det hela)...

Vad gäller rasismen/nynazismen osv.´s utbredning i Sverige är jag dock ganska så övertygad om att Sydsverige går i täten på den punkten, personliga erfarenheter/statistik osv.

Förövrigt börjar det kännas som att folk i allmänhet börjat bli princip negativa mot mina inlägg... (på grund av enn del ogenomtänkt hackande med ett visst Grottroll) ...hittar aspekter av dem som verkligen inte finns...

storken

Warrior
Re: kontringsfråga

Hur stor är möjligheten att en cirefalisk upptäcktsresande har varit i de krokarna?

Phelan

Hero

Förövrigt börjar det kännas som att folk i allmänhet börjat bli princip negativa mot mina inlägg... (på grund av enn del ogenomtänkt hackande med ett visst Grottroll) ...hittar aspekter av dem som verkligen inte finns...
Nja, konfunderad är nog en bättre beskrivning för min del. En effekt av att man inte riktigt känner någon är att man inte kan vara helt säker på när denne är ironisk eller inte, samt vad som för denne person är självklart och därmed inte skrivs utan ses som underförstått. Så om du vill förstådd rätt ska du kanske uttrycka dig klarare från början.

En allmän reflektion på hela den här tråden är att det blivit en intensiv diskussion om "svartingar", språkbruk mm. Den som lyst med sin frånvaro i diskussionen är dock Vargbroder själv som startade tråden, resten har bara varit hypoteser och antaganden utifrån vad han menade eller egentligen menade. Att han inte själv kommenterat kan antingen betyda att han var ute och cyklade och har insett det själv, eller att mängden olika tolkningar är så underhållande att bara beskåda på avstånd. Som att kasta in ett ben i hundgården och roat se på när de svultna jyckarna slåss om den...

Mvh / Phelan, hade hellre vetat vad Vargbroder själv menade egentligen

storken

Warrior
Re: Norrland... (OT)

Har läst ett liknande;

"Mörk musikalisk varelse, nära släkt med människan"

Phelan

Hero
Re: Lyss till mig

Hmm... 50% ursäkta för första halvan av inlägget och 50% totalt oförstående då andra halvan definitivt försökte föra diskussionen On Topic igen.

Mvh / Phelan

ClaesFredrik

Veteran
Rasism-frågor

Jag tycker att man ska uppmuntra all form av diskussion angående rasism. det bästa sättet att minska rasismen i vårt samhälle, vilket i dagsläget är ett mycket stort problem, är att ta upp det på så många ställen som möjligt. Alla människor läser inte dagstidningar och sånt och det här kanske är det enda stället dom får läsa och reflektera över det.

Jag tycker att forumet kan låta den här diskussionen fortsätta, så farligt mycket plats tar den inte. Att kalla folk för svartingar är ju faktiskt mycket grovt och förkastligt.

Men ni kanske inte håller med mig, ni kanske tycker att rasism är något ointressant?

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Re: Rasism-frågor

..."det bästa sättet att minska rasismen i vårt samhälle, vilket i dagsläget är ett mycket stort problem"...

Och varför i helvete, om jag får fråga, ska man minska på det? Det är ju en åsikt för tusan, och alla åsikter ska få förekomma och frodas fritt i ett fritt samhälle.
Vad är det för diktatur du föreslår egentligen? Fria åsikter ska uppmuntras, oavsett vad de går ut på. Man ska få tycka och tänka som man vill, annars är det en diktatur.

..."ni kanske tycker att rasism är något ointressant?"

Precis lika ointressant som kommunism och pizzaingredienser, och det har lika lite som det att göra på Eon-forumet. Det har faktiskt ingenting att göra på något rollspelsforum, såvida det inte är något slags anti-åsikts-forum. Och det är det inte. Så dumpa det, som Ymir säger, vill du få tråden låst eller? Du bidrar nämligen inte till något annat genom att spinna vidare på det här.

"Att kalla folk för svartingar är ju faktiskt mycket grovt och förkastligt."

Varför är det inte lika förkastligt att kalla någon "viting"?

[color:\\"red\\"](om du vill svara på det där så använd PM)[/color]

ClaesFredrik

Veteran
Tragiskt så det förslår

Ditt svar är så illa det bara kan bli. Att påstå att det skulle vara odemokratiskt att diskutera frågor så som rasism är nog det dumaste jag hört. Självklart ska all få tycka vad dom vill, men att kalla någon svrting räknas som hets mot folkgrupp, vilket är straffbart.

Dessutom är det så att rasism, nazism, leninism och många andra ismer i grund och botten inte är demokratiska och därför inte skulle fungera i ett demokratiskt samhälle. Jag vill inte skapa en diktatur. Därremot vill jag starta en diskussion, som är grunden till demokratin.

Att du påstår att rasism inte är ett viktigt ämne tyder enbart på inskränkthet. Eftersom det är en betydligt viktigare fråga än vilka som bor i belu eller om hur utmattning för hästar fungerar. Visst det här är ett rollspelsforum, men om det nu startats en intressant diskussion så tycker jag att den ska få fortsätta.

Det sista du säger är totalt ointressant. Jag har aldrig påståt att viting skulle vara politiskt korrekt. Men eftersom mörkhyade i allmänhet är mer utsatta i samhället så är ordet svarting mer laddat.

På forumet kan man bli låst för personangrepp, men tydligen inte för hets mot folkgrupp. Vargbroder och plutonium borde fått en varning för länge sedan och moderatorerna borde klargjort att rasism inte hör hemma på forumet. Då hade den här tråden aldrig spårat ur.