Ögat
Hero
Ett "problem" med rollspel, är att det är så insulärt.
Jag skulle vilja göra ett rollspel som innehöll multiplayer-element, alltså att min rollperson kan interagera med din rollperson trots att vi befinner oss i olika spelgrupper.
Att köpa och sälja mellan världar är enkelt fixat, det kräver bara att din SL godkänner transaktionen. Och eftersom köp-och-sälj funkar så kan man enkelt låta sin rollperson vara questgiver åt en rollperson i en annan värld: bara säg "jag vill köpa det här och jag erbjuder si och så mycket" och vips har man en quest.
Det är också lätt att flytta content mellan en värld och en annan - allt som krävs är en formel för hur det ska skrivas. Detta görs förresten automatiskt, om bara någon spelar spelet.
Så långt allt väl. Men, det finns ett problem jag inte kan lösa: strid. Jag har kommit så långt i tankeprocessen att jag insett att om man ska riskera sitt liv, måste man göra det i sin "egen" värld.
Detta innebär att om min rollperson vill försöka slå ihjäl din måste jag låta min rollperson bli NPC i din kampanj. Men sen då?
Vad riskerar jag?
Vad riskerar du?
Vad kan vi vinna?
Vilka regler ska se till att det känns rättvist för båda?
Och nej, google plus är i sig ingen lösning.
Jag skulle vilja göra ett rollspel som innehöll multiplayer-element, alltså att min rollperson kan interagera med din rollperson trots att vi befinner oss i olika spelgrupper.
Att köpa och sälja mellan världar är enkelt fixat, det kräver bara att din SL godkänner transaktionen. Och eftersom köp-och-sälj funkar så kan man enkelt låta sin rollperson vara questgiver åt en rollperson i en annan värld: bara säg "jag vill köpa det här och jag erbjuder si och så mycket" och vips har man en quest.
Det är också lätt att flytta content mellan en värld och en annan - allt som krävs är en formel för hur det ska skrivas. Detta görs förresten automatiskt, om bara någon spelar spelet.
Så långt allt väl. Men, det finns ett problem jag inte kan lösa: strid. Jag har kommit så långt i tankeprocessen att jag insett att om man ska riskera sitt liv, måste man göra det i sin "egen" värld.
Detta innebär att om min rollperson vill försöka slå ihjäl din måste jag låta min rollperson bli NPC i din kampanj. Men sen då?
Vad riskerar jag?
Vad riskerar du?
Vad kan vi vinna?
Vilka regler ska se till att det känns rättvist för båda?
Och nej, google plus är i sig ingen lösning.