Nekromanti Mundana Universalis. (totalt OT)

Tell

Hero
Jag ÄR medveten om att jag bryter TVÅ oskrivna regler när jag skriver detta inlägg. Dels har jag ännu inte fått svar på mitt förra och dels sammanblandar jag vår värld och mundana. Jag kommer förmodligen blib kättarförklarad och brännd på bål här på forumet (bildligt sett -hoppas jag).
Men dock!
Jag antar att det är fler än jag som ser att även om det finns en rejäl och unik fernissa på varje land så skiner historiens europa igenom.
Vad jag lanserar är en tävlan: finn de länder som är mest lika mundanas och styrk dessa påståenden. Jag ger exempel på min egen lista nedan (vilken naturligtvis bör kritiseras), och anmodar på Ymir (ödmjukt hoppandes att han antar uppdraget) att döma mellan alla förslag!

exempelvis:
"jag anser att Consaber bär starka drag av england, då vi har en sjönation med "the royal society"(legio Colonan) och en konung under lagen! (Magna carta)"
min egen lista lyder
Jargien: tyskromerska riket
Damarien: Rumänien
Västmark: Norditalien (Verona?)
Soldarn: Nordiska Unionen (silversparre=sten sture? :gremtongue:?)
Asharien: förenade nederländerna (efter upproret mot spanien)
Drunok: -något tyskt-
Cirefalierna: rennesansitalienare (och därmed mina personliga favoriter :gremgrin:)
...och Thalamur: Frankrike under förmyndarregeringen (hundraårskriget). Consaber är redan förklarat och thalamur liknar enligt mig mest moghulriket.

NÅ VAD SÄGS? TÄVLAN?
SÄTT IGÅNG :gremgrin:!

Phelan

Hero
Oskrivna regler gör väl inget om du bryter. Däremot finns det ju något som heter Sökfunktion som man gärna bör försöka nyttja innan man drar upp gammal skåpmat :gremlaugh:

Mvh / Phelan, din syrliga onsdagskaramell

Tell

Hero
verkligen :gremblush:
beklagar. vad har jag missat, och vad skall jag söka på?
Och finns det inte själ att återuppliva sådana samtal?

Bunny

Crazy like a fool
Det vore ju trevligt om, när du väl bemödat skriva ett inlägg, du också länkar till tråden i fråga. Bara ett förslag från en som inte har en aning om vad han i så fall skulle söka på...

Phelan

Hero
Lämpliga sökord: "Europa", "likheter", "England", sök på de länder du själv tagit upp som du ser likheter med, Tellus (tråden Mundana - Tellus).

Mvh / Phelan

DarkMystic

Swordsman
Vad då för skillanden på vår värld och Mundana :gremconfused:.
Ganska mycket faktiskt men det här kan bli ett annat inlägg
så till saken då.
"jag anser att Consaber bär starka drag av england, då vi har en sjönation med "the royal society"(legio Colonan) och en konung under lagen! (Magna carta)"
De är ganska lika Frankrike med alla riddare tycker jag.
Skull nog ville säga att de är mer som ett kristet utvecklat romarrike.
Damarien: Rumänien
Kanske vet inget om Rumänien. Fast Drakula bor väl där?
Västmark: Norditalien (Verona?)
Norditalien var fint och trevligt. Västmark är ganska otrevligt...
Soldarn: Nordiska Unionen (silversparre=sten sture? ?)
Nää det tycker jag inte Soldarn är så speciellt! Och sedan kommer jag inte på några land som lämnade sitt fina kejsardöme.
Asharien: förenade nederländerna (efter upproret mot spanien)
Det låter ganska troligt, cool slutsats.
Drunok: -något tyskt-
Drunok är ju Danskar, fast med inget Danmark...
Cirefalierna: rennesansitalienare (och därmed mina personliga favoriter )
Jag tycker de är mer som Greker fast med mer techs och resuser.
Thalamur: Frankrike under förmyndarregeringen (hundraårskriget).
Att hitta ett land som Thalamur är som att finna en nål i rymden. Nämn ett land(förutom Sovjet) där religon var förbjuden och homosexuella är vanligt som skadedjur...

/Darkmystic, för vem annars petar Daak i näsan?

Tell

Hero
//De är ganska lika Frankrike med alla riddare tycker jag.//
med en så utpräglad bågtradition, fungerande centralstyrning, maktlös adel och en fungerande plebejförsamling?

//Skull nog ville säga att de är mer som ett kristet utvecklat romarrike. //
vilka likheter finner du?

//Kanske vet inget om Rumänien. Fast Drakula bor väl där?//
ja, prins tepis kom därifrån. landet var hotat av turkar, fattigt och hade en lång tradition (i bästa centraleuropeiska anda) av diktatoriska furstar som inte ens talade samma språk som folket. Mixa in stor mängd vildmark, romer och servera med en stor xenofobi och du har rumänien i lighttappning. ett mycket vackert land annars.

//Norditalien var fint och trevligt. Västmark är ganska otrevligt...//

men saknar effektiv centralstyrning, "furst kell" är direktkopierad ur historieboken och sättet att styra (adelsrepublik) är en blandning av polen och norditalien under anarkin. Vidare förklarar det urbaniseringsgraden. I norditalien ville man va i stan för att inte bli våldtagen/mördad av franska legoknäktar, i västmark fyller träsken och tirakerna samma funktion.

//Nää det tycker jag inte Soldarn är så speciellt! Och sedan kommer jag inte på några land som lämnade sitt fina kejsardöme. //
på vilket vis speciellt? och hur får du in det där om lämnade sitt kejsardöme?

//Drunok är ju Danskar, fast med inget Danmark...//
på vilket vis? det gäller falierna med.

//Att hitta ett land som Thalamur är som att finna en nål i rymden. Nämn ett land(förutom Sovjet) där religon var förbjuden och homosexuella är vanligt som skadedjur...//
Enkelt. större delen av europa hade lagstiftningar som begränsade de tillåtna religionerna, och homosexuallitet var så pass öppet accepterat i slutet av 1500talet att frankrikes kronprins var öppen i sin.
duger det?

G

Guest

Guest
Att hitta ett land som Thalamur är som att finna en nål i rymden. Nämn ett land(förutom Sovjet) där religon var förbjuden och homosexuella är vanligt som skadedjur...
Rommariket visst de hade inte starka förbud mot religon, men de fanns där, och homosexualiten frodades där liksom i grekland vid samma period (kvinnor fans endast för att ta hand om hemmet och ge avkomma).

Kina nuförtiden, iallafall har de lagar mot religon, och eftersom det blir fler män snabbare än kvinnor (pga alla vill ha pojkar och gör så det blir så) antar jag att om inte homosexualiteten frodas kommer den snart göra det.

Hjalle

Swashbuckler
Hmmm...är inte Asharien nån slags Vilda Västern?
Banditer, små städer, dammiga heta slätter och indi...f´låt, nomadfolk...
Det är min bild iallafall...

Jargien är så tokromerskt så det inte är sant! Förutom att det är katolskt :gremwink:

Consaber är det nog lite si och så med. Urma Bréann är lite engelskt, Danbréann är ganska 1600-talsfranskt och Tokon genomskotskt.

...tycker Hjalle

Tell

Hero
Asharien: En handelsunion, eller hur? Genomgående en Kalvinistisk moral, stor handel och avsaknad av mat? men jo, jag medger att det finns västerntendenser, även om jag personligen tonat ned dem.
Jargien: var hittar du rom?
Danbreann: i så fall hade även sexualmoralen varit avslappnad, handeln och det esoteriska intresset mindre och liberalismen större.
Tokon: Sydskotskt för att vara exakt. låglandet 1700tal i nordtokon och wales 1500tal i sydtokon (södra alarinn + Skywiff)

lijat

Swordsman
Väst rom precis innan det kolappsar,. mäktiga krigsherrar med mycket makt, svunnen storhet, enorma klassklyftor, koruption, gladiatorspel, arme teknologi som en gång i tiden varit det mest modärna och efektiva men som nu är omodärnt.

Lijat - tycker till.

Tell

Hero
men då hamnar det i otakt med resten av mundana tidsmässigt. men jo, jag förstår vad du menar.

Krille

Super Moderator
"men då hamnar det i otakt med resten av mundana tidsmässigt. men jo, jag förstår vad du menar."

Skit händer. Jag inspirerades (om man nu kan använda det ordet) av Sovjet när jag skrev om Thalamur.

Tell

Hero
...men tack och lov lät du bli sovjets ägandehat, vilket gör att landet har varit möjligt att utveckla till en spelbar miljö.

Och nej, även om "skit" kommer med i trycket får vi konsumenter i så fall se till att minimera skadorna så långt det går. Ditt bidrag skulle uppskattas storligen här: vad föreslår du att man skall göra för att modernisera Jargien?
(hoppas på en ny disskussion av samma modell som inledde min vistelse här. :gremsmirk:)

Marukusu

Hero
Jargien = Rom tack vare utbredd korruption, jargisk mat = romersk mat (garum var omtyckt i Rom också), Jargiska armén - jargbila och jargsabel = Romerska armén i fråga om utrustning, folk går omkring i toga, flottan består av galärer, slaveri och till sist det faktum att Jargiskan = Latin (kolla ämbetena och titlarna i "Geografica Mundana" så får du se). Godammit, jargiska namn är ju för fan romerska!

Summa summarum: Jargien = Rom, Rom = Jargien.

Och KAN det möjligen vara så att namnet "Mundana" kommer av latinets "Mundus"??? Orden har samma betydelse (världen) och är snarlika.

Well, do I make myself clear, Orfeus-san?
Var vänlig undvik till det yttersta att skriva fler inlägg av den här typen i fortsättningen, då de lockar fram det onda i människorna som läser dem och får dem att begå onda dåd.
Fråga mig tamejfan inte hur.

/Marukusu, den ledes främste lärjunge

Rygar

Veteran
Måste för det första vara ännu en som påpekar: jargien=västrom, så är det bara..

Lite andra saker:

Cirefaliska samfundet = Antikens Grekland (Kolonier, sjöfarare, skum syn på kvinnor, osv osv)

Soldarn: Engelsk och fransk medeltid, riddarromaner och hjältesagor överallt!

Asharien: Vilda västern, läs bara introt till Asharien&Soldarn

Mûhad behöver jag inte ens nämna

Damarien får mig att tänka på Rumänien under han "kommunist"-diktatorn

Västmark har vissa influenser från Schweiz(kantoner), annars känns det inte som något speciellt..

Consaber/Thalamur har ju för det första nån sorts öst-västtysk prägel på sig, sen är Thalamur likt det "kommunistiska" sovjet till viss del, just med den hemliga polisen och så, och Consaber är ännu mer riddarroman och england.

Drunok känns lite belgien/nederländerna med sitt läge mosad mellan grannar och med mycket pressad situation

/Rygar - läser litteraturhistoria

DarkMystic

Swordsman
För både Orfeus och Zorbeltuss.

För det första ta inte allt på blodigt allvar, jag kan tänka mej er två sittandes på era stolar med blickar av hat men.
//Skull nog ville säga att de är mer som ett kristet utvecklat romarrike. // vilka likheter finner du?
Ja Båda använder legioner, en kejsare och en andlig ledare styr, stor korrup byråkrati/adimistration, krigar mycket och bråkar med allt och alla. Nu har jag berättat varför Jargien är likt det kristna Romarriket, nu är det din tur och berättat hur i h....te du kan koppla Jargien med det Tyskromerska riket?
//Nää det tycker jag inte Soldarn är så speciellt! Och sedan kommer jag inte på några land som lämnade sitt fina kejsardöme. //
på vilket vis speciellt? och hur får du in det där om lämnade sitt kejsardöme?
Om jag minns rätt var det nån Jargisk general som hette Sold eller nåt som bodde i dagens Soldarn men var ju då en Jargisk koloni. Sen ville Sold bli kung och hoppade ur det stora kejsardömet Jargien och BLEV kung. Och det att Soldarn var speciellt var ironi eller sarkasm :gremwink:.
//Drunok är ju Danskar, fast med inget Danmark...//på vilket vis? det gäller falierna med.
Både är grötkäftar och jag bara tycker att Drunok är Danskt.
//Att hitta ett land som Thalamur är som att finna en nål i rymden. Nämn ett land(förutom Sovjet) där religon var förbjuden och homosexuella är vanligt som skadedjur...//
Enkelt. större delen av europa hade lagstiftningar som begränsade de tillåtna religionerna, och homosexuallitet var så pass öppet accepterat i slutet av 1500talet att frankrikes kronprins var öppen i sin. duger det?
Knappast, inget land förutom Sovjet som har förbjudet ALLA religoner och inte många länder har styrts av mystiker eller nåt liknade i verkligenheten eller hur :gremlaugh:.
Annars verkar allt du har sagt rätt.(fast man vet aldrig :gremelak:).

/DarkMystic, för vem pratar så mycket skit som honom?

Rygar

Veteran
Jag vet mycket väl vad du är kapabel till, men kopplingen öken, kameler, sablar och mhimrätten gör den klart mer lik saudiarabien eller nått liknande än det skulle kunna likna det gamla island..

(Nu kommer Ymir såklart skriva om hela Västlanden så att de blir extremt lika det gamla Island, men det mer eller mindre förväntade jag mig) :gremtongue:

ripperdoc

Myrmidon
Utan att vilja göra det här till en politisk diskussion så förstår jag inte hur du kan påstå att ägandehatet eller andra delar av Sovjetunionen skulle innebära dåliga spelmiljöer?
För det första - varför måste man spela i områden med äganderätt?
För det andra - om det första trots allt skulle vara ett problem; vilka spelar de stackars proletärer som drabbas av ägandehatet? Man spelar sällan bönder även på andra ställen än Thalamur. Rakhori går lika bra att spela vare sig med eller utan ägandehat, men ägandehat är en mycket intressant krydda som är ganska originell i fantasysammanhang.

/RipperDoc - tycker