Nekromanti Mundanska trupper, vad tycks?

PalMer

Warrior
Håller på med att sätta samman lite typiska krigare som skall underlätta för SL.
Just nu är det bara tre med (eftersom jag inte kan skicka mer än 0,5 MB) men jag har bilder till ca 30-40 st. Allt skall gå i samma stil enligt nuvarande upplägg, är det tänkt.

Jag vill väldigt gärna ha feedback på vad som är bra, dåligt eller kan bli bättre. P.g.a tillgång till bilder kommer det bara till att omfatta mänskliga krigare.

Tacksam för all feedback!

PalMer

PalMer

Warrior
Ytterligare tre krigare för den intresserade [NT]

NT = No Text (Ingen text)

Hjalle

Swashbuckler
Re: Feedback på krigare och vapenbärare...

Arrgh... tredje gången datoräcklet åt min inlägg idag... :gremmad:

Cirefalisk vapenmästare: För tungt rustad. Om man byter ut Celancald mot Cirzacald skulle det bli en utmärkt Cirzariddare. En naiv fråga - har du Cirefalier.

Tokonsk klankrigare: Vad många ofta glömmer är att stridssvärd är jefligt dyra grejor. Majoriteten av tokons krigare tror jag inte har råd med nåt exklusivare än en Bredyxa. Fast det är klart, tokonbarbarerna i Consaber modulens historiekapitel ser ut att bära stridssvärd.

Thalaskisk svärdsman: Rätt schysst... tror det finns en stridskonst som heter Thalaskisk vapenträning...men inte i Vapenmästaren.

Sabrisk riddare: Bra, bra, men frälset har aldrig långbåge i Consaber!

Tung fotsoldat: Mjaa, jag tror mer att det här kan vara en proffessionell livvakt åt någon fältherre eller så.

Damarisk fotsoldat: Tja...ingen kommentar.

Gemensamt för alla bilder är att de är väldigt snygga...

-Hjalle, tycker.

Shrukk

Veteran
Very, very nice!

Mycket bra initiativ! Det här kommer jag att utnyttja till fullo.

Finns det mer? Då vill jag ha! :gremsmile:

Wictor

Warrior
Re: Fanns det inte en wiki?

Var det inte någon som fixat en wiki där man kunde lägga upp såna här saker så att det blir mer lättillgängligt? Såna här saker är ju alltid bra att ha.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Väldigt väldigt snygga. Allihopa. Enda jag stör mig lite på i layouten är att den fetstilade och i parantes satta nationerna för truppslagen. Den som står på slutet av pappersrullen. Den ser lite konstig ut på det Cirefaliska samväldet, när den kommer precis efter punkten på den sista meningen. Förslagsvis så gör du en radbrytning och lägger det precis under den sista meningen i texten. Så är det redan gjort på de två andra nationerna, men det ser ut som en slump kommen av den automatiska radbrytningen.

Annars ser det väldigt stiligt ut.

/Naug, hoppas han gjorde sig förstådd

PalMer

Warrior

Cirefalisk vapenmästare: För tungt rustad. Om man byter ut Celancald mot Cirzacald skulle det bli en utmärkt Cirzariddare. En naiv fråga - har du Cirefalier.

I Cirefalier står det att Cirzacald är reserverad för tempelriddarna. Om rustningar står det inget speciellt vad gäller vapenmästare. De rustningar som nämns i Cirefalier gör det inte i samband med vapenmästare. Därför valde jag helrustning i detta fallet.

Sabrisk riddare: Bra, bra, men frälset har aldrig långbåge i Consaber!

Rätt och riktigt. Min tolkning är att långbågen vanligtvis inte nyttjas i strid av frälse.
Historiskt var långbågen just ett frälsevapen då det kräver styrka och mycket träning för att behärska. Kortbågen och armborstet får böbeln leka med. Även om det fanns vissa särskilt utbildade långbågsskyttar.
Jag ser det som en liten miss av konstruktören av Consaber, för om frälse inte använder långbågen vad skulle de då skjuta med?

Tung fotsoldat: Mjaa, jag tror mer att det här kan vara en proffessionell livvakt åt någon fältherre eller så.

Point taken. Det kan nog vara rimligt.

Stort tack för feedbacken :gremlaugh:

PalMer

Hjalle

Swashbuckler

I Cirefalier står det att Cirzacald är reserverad för tempelriddarna.Om rustningar står det inget speciellt vad gäller vapenmästare. De rustningar som nämns i Cirefalier gör det inte i samband med vapenmästare. Därför valde jag helrustning.
Ditt första påpekande, om Cizacald: Ja, det står det, men vad jag skrev var ju att om man byter ut celancald mot cirzacald skulle det bli en utmärkt cirzariddare. =Tempelriddare, så jag förstår inte riktigt vad som är poängen.
Ditt andra påpekande: Faktum är att det gör det, upptäckte jag nu... "dyrbara rustningar eller färgsprakande klädedräkter i strid." Ok, båda har rätt - du valde rustningen, jag väljer klädedräkten. :gremwink:

Angående sabriska riddare så är Tungt armborst ett alternativ till långbågen...kanske.

Och varsågod för feedbacken! :gremlaugh: Om det kommer fler soldater, vilket jag hoppas att det gör, lovar jag att feedbacka dem också! :gremgrin:

Mvh Hjalle

Ymir

Liten kantbaron
Eh...fel.

Rätt och riktigt. Min tolkning är att långbågen vanligtvis inte nyttjas i strid av frälse.
Historiskt var långbågen just ett frälsevapen då det kräver styrka och mycket träning för att behärska. Kortbågen och armborstet får böbeln leka med. Även om det fanns vissa särskilt utbildade långbågsskyttar.
Jag ser det som en liten miss av konstruktören av Consaber, för om frälse inte använder långbågen vad skulle de då skjuta med?
Eh...jag skulle nog lagt ned den tesen direkt. När det gäller brittisk historia gör Krille inga missar.

Riddarna var kavalleri. Bågskyttet var ofrälsets bord, och långbågskyttet i synnerhet. Var du fått motstridig information ifrån skulle jag gärna vilja veta, men jag överlåter på någon annan att argumentera för saken - brittisk historia är inte mitt expertisområde.

- Ymir, kan dock sin krigshistoria någorlunda

Pendragon

Swashbuckler
Det skiljer sig en hel del från min egen tolkning, som kanske dyker upp på Drunoks Drängar inom kort.

(Nej, drängarna latar sig inte... med lite tur dyker det upp några karaktärer från Mörkrets Hjärta, med porträtt och allt i en snar uppdatering. Dessutom lutar det år att sidan flyttar in permanent i Eleas garderob.)

/Joel

Pendragon

Swashbuckler

Det föll antagligen på att man, mig veterligen, inte kan lägga upp bilder på en wiki... eller?

/Joel - Oh Wiki, youre so fine, youre so fine, you blow my mind, hey Wiki!

Hjalle

Swashbuckler
Re: Ära vare Krille i höjden

Gör vår guru några missar överhuvud taget?

Här kommer en improviserad vers om Krille...

På forumet fanns det en kille
Vars användarnamn hette Krille
Av hans visdom vi hade blott en promille
Ja Krille han var vårat snille
Att kunna som han alla ville
Ku' skilja på't skrå och ett gille

Okej, det får räcka...

/Hjalle, vars starka sida inte är diktning

Pendragon

Swashbuckler
Re: Ära vare Krille i höjden

Gör vår guru några missar överhuvud taget?
Det har hänt, men de är få.
Jag antar att hemligheten är inte uttala sig om saker man inte har stenkoll på, men å andra sidan brukar han tycka till om väldigt många olika saker.

/Joel - har inte vett att hålla käften

ripperdoc

Myrmidon

Det går att lägga upp bilder på en wiki (wikin vi pratar om är http://www.foxtail.nu/neowiki ), men på Neowikin har det avaktiverats. Man kan fortfarande länka till bilder som ligger online någonstans så dyker de upp direkt i texten på wikin.

/RD - förtydligar

Hjalle

Swashbuckler

Nu ska jag citera mig själv:
Om det kommer fler soldater, vilket jag hoppas att det gör, lovar jag att feedbacka dem också!
Jag måste nog ta tillbaka löftet tyvärr... åtminstone kan jag inte göra't den närmaste veckan - jag åker till Piteå. Men sen kanske....

-Hjalle, sticker om 10 minuter...

Marukusu

Hero
By the way, vart fixade du fram bilderna utan deras orginaltext?
I vilket fall som helst så var det bra bilder som du valde. Annars så tycker jag att soldaterna har lite låg Vilja, de är ju trots allt tränade att stå emot slagfältets fasor och många har säkert upplevt dessa tidigare.

/Marukusu, diggar hög vilja.

Krille

Super Moderator

"Jag ser det som en liten miss av konstruktören av Consaber, för om frälse inte använder långbågen vad skulle de då skjuta med?"

Skjuta? Sånt är under deras värdighet. Det sysslar legoknektar och bönder med. En riktigt manlig riddare smiskar faktiskt fiender själv!

Foggmock

Myrmidon
Kort citat av John Keegan, militärhistoriker

"To meet a similarly equipped opponent was the occasion for which the armoured soldier trained perhaps every day of his life from the onset of manhood. To meet and beat him was a triumph, the highest form which self-expression could take in the medieval nobleman's way of life."

Vare sig att slå ner en långbågsskytt när man själv är tungt rustad riddare i närstrid eller att skjuta någon på flera hundra meters avstånd kan kallas "to meet a similarly equipped opponent".

Däremot sysslade ju samurajerna med bågskytte.

Yvian

Warrior
Min borg i Consaber, på Uriens högland nära Narekh
Mina allmänna åsikter...

Först och främst vill jag bara säga: mycket bra gjort i allmänhet :gremsmile:
Tycker jag känner igen bilderna... medieval - total war va? :gremtongue:

En sak när det gäller fältslagsvärden för soldaterna: Såvitt jag fattat det, så baseras grundvärdet i OV/DV på STY/TÅL-värdena hos personen (känns iaf så på värdena där), och då borde väl de olika soldaterna ha ett ar högre i OV/DV? *inte så viktig detalj egentligen (fick ju anstränga mig för att hitta nåt som kunde förbättras :gremwink:)*

Sen en sak till... IMHO så har soldaterna lite för höga attribut... Nog för att soldater är vältränade, men om min tes ang. OV/DV ovan stämmer, så har ju en vanlig krigare drygt 10-11 i STY/TÅL (som vilken annan människa som helst, då det är mer träningen än fysiken som skiljer en soldat från "dom andra"). Då är det väl nästan lite överdrivet mycket med en Thalaskisk svärdsman (eller t.ex. den damariska krigaren) med STY/TÅL 13? *som sagt, bara min egen åsikt såklart* Men alla delar säkert inte min uppfattning av mundana (och allt omkring det), så rent allmänt tycker jag att det är mycket snyggt och bra gjort :gremsmile: