Branchen borde också fundera mer på att ge en vettig service. Anledningen till att jag tankar saker är ofta att det antingen är enda sättet att överhuvudtaget få dem, alternativt att få dem inom en vettig tidshorisont.
Rollspelsbranchen är inte bästa exemplet på detta, där passar det mest in på saker som är OOP.
I datorspelsbranchen, filmbranchen och musikbranchen så är det annorlunda.
Om jag ser ett datorspel jag sett fram emot länge på internet tre månader innan det släpps här, då tankar jag. Om jag ser en film som släpps här om ett halvår då tankar jag. Om jag ser en skiva som jag letat efter överallt utan framgång så tankar jag. Om jag ser en TV-serie som jag vet att det kommer att dröja 5-8 år innan man får se hela här så tankar jag.
Jag gör inte det för att vara taskig, jag gör det som en protest mot att de inte förser mig med en rimlig servicenivå.
Varför kan de inte släppa datorspel samtidigt över hela världen? Varför kan de inte släppa dem tidigare, när det uppenbart är möjligt för hackerteamen (som ibland är över en månad före officiell release)? Varför ska det vara så nödvändigt att släppa filmer 3-6 månader tidigare i USA? Om de vill att jag ska köpa skivorna, varför ser de inte till att jag har möjlighet att köpa dem? Varför ställer inte bolagen krav på att TV-serier ska sändas seriöst (någotsånär synkat över världen, i rätt ordning, på stabila tider och med säsongerna i rätt ordning (inget inskjutande av en reprissäsong mitt i serien))? När man kan få tag på ett nytt avsnitt av tex Jeremiah 20 minuter efter att det haft premiär, varför ska man då vänta på att bolagen eventuellt får tummen ur och börjar sända dem om fem år?
De sabbar sin egen produkt genom denna klantiga hantering. Hade de skött sig seriöst så hade folk inte behövt tanka.