Nekromanti Musik kombinerande

Rikard

Veteran
Jag har läst jag vet inte hur många gånger på denna sidan att ni kombinerar olika låtar för att skräddar sy era skivor och få den ultimata effeckten. Jag vill veta några bra kombinationer för att få fram t ex stress, osäkerhet och lungn m.m.

/Rikard

Balderk

Swashbuckler
Det är väl inte så svårt. Du tar låtar som du känner bildar sådan stämning, lägger in dem på datorn och bränner ut dem på en bland-cd (det är ju lagligt). Filmmusik kan säkert hjälpa dig hela vägen, blanda bara rätt filmer så. FMRDB kan säkert hjälpa dig. (FMRDB= FilmMusikRecensionsDataBasen)

MVH
Balderk

G

Guest

Guest
Throbbing Gristle säger jag bara, den ultimata skräckmusiken. Totalt onjutbar i övrigt.

Dock är det ju strängt förbjudet och ytterst oetiskt att ladda ner musik så gör inte det för allt i världen. Men om du ändå vill kan du antagligen hitta TG på Kazaa eller Dc++...

Rikard

Veteran
Jag undrade bara om nu hade gort någon mäster kombination som ni gärna delade med er av :gremsmirk:

/Rikard

Balderk

Swashbuckler
Aha, ok. Jag tror fortfarande att det blir bäst om man gör det själv, anpassat till den kampanj eller scenario du spelar och så. Men jag förstår ju att man kan behöva lite hjälp att hitta rätt också

MVH
Balderk

Balderk

Swashbuckler
Ja, det har du rätt i.

Men det är fortfarande omorlaiskt.

Särskilt att ladda hem hela rollspel, branchen har det redan så dåligt ekonomiskt och så kommer massa och laddar ner rollspelen istället för att köpa dem. Musikindustrin bryr jag mig mindre om, de tjänar ju redan så jävla mycket pengar även med nedladdningarna.

MVH
Balderk

Troberg

Sinister eater
Särskilt att ladda hem hela rollspel, branchen har det redan så dåligt ekonomiskt och så kommer massa och laddar ner rollspelen istället för att köpa dem.
Japp, håller med. Laddar man hem något som man använder så bör man köpa det.

Iofs så tror jag att man spenderar lika mycket pengar på spel i vilket fall, man blir bara mer kräsen på vad man spenderar dem på. Man köper mindre produkter med feta omslag och tunt innehåll, och lägger i stället pengarna på det som är bra.

G

Guest

Guest
Det blir först olagligt att ladda ner musik efter årsskiftet sa dom på nyheterna!

Nja, det är olagligt redan nu. Det du får göra är att ladda ner musik som är licensfri. Alltså att upphovsmannen gett sitt godkännande till att det sprids på nätet.
Sen har jag för mig att du får ladda ner musik som du redan äger på skiva, varför man nu skulle vilja göra det.
Däremot kommer programmen, d.v.s. Kazaa, DC++ och en drös till bli förbjudna vid årsskiftet.
I.a.f. om jag förstått det rätt.

Att ladda ner rollspel däremot är rätt så onödigt, dels för att rollspel inte har ett lika ohemult pris om man jämför med skivor. Dels för att branschen behöver så mycket stöd som möjligt.
Dock har det hänt att jag laddat ner ett rollspel för att ta en titt på det och se om det är nått att ha, sen har jag antingen köpt spelet eller låtit bli att spela det.

Rickard

Urverk speldesign
"Sen har jag för mig att du får ladda ner musik som du redan äger på skiva, varför man nu skulle vilja göra det."
För att man inte själv har kunskapen att rippa en cd-skiva och vill ha sina skivor samlade på datorn?

"Dock har det hänt att jag laddat ner ett rollspel för att ta en titt på det och se om det är nått att ha,"
Precis.. Man laddar ner för att få en förhandstitt av det.. Sådant tycker jag inte är omoralist.. Dessutom så får rollspelet gratisreklam då det kan innebära att du rekommenderar spelet till andra.. Om du hade varit tvungen att betala för förhandstitten så hade du kanske aldrig köpt det och aldrig därmed läst det..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som dock kan tänka sig att ladda ner och spela sådant som är out of print sedan länge

Krille

Super Moderator
"Nja, det är olagligt redan nu."

Inte i upphovsrättslagens nuvarande form. Det är olagligt att sprida kopior, men det är faktiskt inte olagligt att ta emot kopior - vilket ur lagens synvinkel inte är samma sak.

Eksem

Champion
"Precis.. Man laddar ner för att få en förhandstitt av det.. Sådant tycker jag inte är omoralist.. Dessutom så får rollspelet gratisreklam då det kan innebära att du rekommenderar spelet till andra."

Dessutom är det väl ingen som dels nöjer sig med att ha ett spel bara på datorn om man tänkt läsa och spela det, dels är det ju för fasiken asdyrt och jobbigt att printa 300 sidor, och sedan hålla reda på dem! Det måste ju på alla sätt och vis vara enklare att köpa spelet.

Jag skulle iofs kunna tänka mig att äga sökbara digitala kopior av alla mina spelböcker, av ren lathet. Men inscannade sidor ger jag inte mycket för.

Jag skulle dock kunna tänka mig att äga lite piratversioner av gamla obskyra OOP-grejjer. Inte för att jag vet vad jag skulle göra med dem dock. Jag kan inte läsa långa texter på skärm och printar sällan saker över 40 sidor.

On a related note: Jag älskar när företag släpper Lite-versioner av sina spel på nätet. Även om de inte alltid representerar spelet jättebra är det fortfarande coolt att läsa grunderna och sånt. Dessutom är det suveränt att ge till spelarna så de får en snabbkurs i hur spelet funkar.

Balderk

Swashbuckler
Iofs så tror jag att man spenderar lika mycket pengar på spel i vilket fall, man blir bara mer kräsen på vad man spenderar dem på. Man köper mindre produkter med feta omslag och tunt innehåll, och lägger i stället pengarna på det som är bra.
Jag vet inte jag. Vissa gör nog det. Men jag tror säkert att det finns många som bara laddar hem spelen. Och är man snål och kan få något gratis så tar man det nog gratis och sparar pengarna till annat istället. Sedan tror jag också att det finns en risk att folk laddar ner nya spel i stället för att köpa dem och lägger sina pengar på moduler och sådant till spel man redan har. Jag tror att många gör som du säger, men jag tror ändå att branchen förlorar pengar på nedladdningen av deras produkter (har ju ingar siffror på det) vilket i sådana fall skulle betyda att dte finns många som inte gör det.

MVH
Balderk

chrull

Stockholm Kartell
Jag har laddat ned splitternya produkter, bläddrat lite i dem och upptäckt att jag verkligen inte ska lägga pengar på den boken. Hade jag inte gjort det hade jag kanske gått och köpt boken, och då hade branschen fått pengar av mig som den inte förtjänar...

hade jag haft använding för boken jag hade jag köpt den direkt. Aldrig att jag printar 2-300 sidor och sen lyckas hålla dem i så bra skicka att jag inte måste printa dem igen...

chrull

chrull

Stockholm Kartell
Musikindustrin bryr jag mig mindre om, de tjänar ju redan så jävla mycket pengar även med nedladdningarna.

Jag vet itne vad du lyssnar på. Men flera skivor jag har köpt är bara släppta i 5000, 1000 eller kanske 50 exemplar. Och de är efter två år på marknaden fortfarande inte slut. Jag tror MIN musikindustri mår bra av pengar. Inte alla skivbolag sitter i skinnfåtöljer på kontoret. tänk på det.

chrull

Troberg

Sinister eater
Branchen borde också fundera mer på att ge en vettig service. Anledningen till att jag tankar saker är ofta att det antingen är enda sättet att överhuvudtaget få dem, alternativt att få dem inom en vettig tidshorisont.

Rollspelsbranchen är inte bästa exemplet på detta, där passar det mest in på saker som är OOP.

I datorspelsbranchen, filmbranchen och musikbranchen så är det annorlunda.

Om jag ser ett datorspel jag sett fram emot länge på internet tre månader innan det släpps här, då tankar jag. Om jag ser en film som släpps här om ett halvår då tankar jag. Om jag ser en skiva som jag letat efter överallt utan framgång så tankar jag. Om jag ser en TV-serie som jag vet att det kommer att dröja 5-8 år innan man får se hela här så tankar jag.

Jag gör inte det för att vara taskig, jag gör det som en protest mot att de inte förser mig med en rimlig servicenivå.

Varför kan de inte släppa datorspel samtidigt över hela världen? Varför kan de inte släppa dem tidigare, när det uppenbart är möjligt för hackerteamen (som ibland är över en månad före officiell release)? Varför ska det vara så nödvändigt att släppa filmer 3-6 månader tidigare i USA? Om de vill att jag ska köpa skivorna, varför ser de inte till att jag har möjlighet att köpa dem? Varför ställer inte bolagen krav på att TV-serier ska sändas seriöst (någotsånär synkat över världen, i rätt ordning, på stabila tider och med säsongerna i rätt ordning (inget inskjutande av en reprissäsong mitt i serien))? När man kan få tag på ett nytt avsnitt av tex Jeremiah 20 minuter efter att det haft premiär, varför ska man då vänta på att bolagen eventuellt får tummen ur och börjar sända dem om fem år?

De sabbar sin egen produkt genom denna klantiga hantering. Hade de skött sig seriöst så hade folk inte behövt tanka.

Balderk

Swashbuckler
Jag tror MIN musikindustri mår bra av pengar. Inte alla skivbolag sitter i skinnfåtöljer på kontoret. tänk på det.
Ja, det har du såklart rätt i. Tänkte skriva det också men det orkar jag inte... F.Ö lyssnar jag ju själv en del på Hardcore, en musikindustri som också skulle må bra av mer pengar. Men det är klart, jag lyssnar på en massa annat också, som nog klarar sig. Den jag tänkte på är ju mainstreamindustrin, den som är mest högljudd.

MVH
Balderk

Balderk

Swashbuckler
Jag har laddat ned splitternya produkter, bläddrat lite i dem och upptäckt att jag verkligen inte ska lägga pengar på den boken. Hade jag inte gjort det hade jag kanske gått och köpt boken, och då hade branschen fått pengar av mig som den inte förtjänar.
Ja, det har du såklart rätt i. Point taken.

hade jag haft använding för boken jag hade jag köpt den direkt. Aldrig att jag printar 2-300 sidor och sen lyckas hålla dem i så bra skicka att jag inte måste printa dem igen...
Ja, det är klart. Ännu en bra poäng. Men det finns ju folk som kan printa sådant på jobb etc.

/Balderk

Balderk

Swashbuckler
Jag gör inte det för att vara taskig, jag gör det som en protest mot att de inte förser mig med en rimlig servicenivå.
Försök inte övertala mig. Jag tankar ju själv, om än kanske inte i samma omfattning som du. :gremsmile:
Det är om rollspelen får lida för det jag tycker det är dåligt. Allt du skriver i ditt inlägg har du rätt i.

MVH
Balderk