Nekromanti Musik och rollspel

Troberg

Sinister eater
Nej Krille, du kan radera det du nyss skrev på reflex. FMRB duger inte som svar här!

Någon som har förslag på skivor/låtar som kan användas som bas för rollspel/scenarios? De ska alltså baseras på handlingen i skivan/låten, inte på stämningen, och nyckelordet är baseras på, inte inspireras av.

Några förslag att börja med:

Maggots, Wendy O'Williams/Plasmatics
Maggots tar över jorden i cheesy amerikansk stil. Kan det bli bättre?

Abigail, Them och Conspiracy, King Diamond
Små charmiga spökhistorier.

First we take Manhattan, Lenny Cohen
Hade någon ide om att plocka ihop någon agenthistoria om en avhoppad sleeper-agent löst baserad på den.

Pirate Jenny, Kurt Weill
Vad kan man säga annat än att det är en underbar historia som sidohandling i något större sammanhang.

Zoon, Field of the Nephilim
Lite fusk, eftersom den är baserad på Inanna-myten, men ingen har mig veterligt gjort spel av den än så det skiter jag i.

Drösvis av irländska/skotska rebellsånger av artister som Men without property, Wolfetones, Irish Brigade, Dubliners, Pogues, Standing stones med flera
Rebellisk revolutionsromantik när den är som bäst. Beroende på sång kan man mixa in lite swashbuckling också.

Jag har en känsla av att en del av det som Nick Cave, Taube och Bellman gjort också skulle vara användbart, men hittar inga bra exempel just nu.

Fler förslag?

Mattis

Swordsman
Re: Musik och rollspel [ANT]

Finntroll - Asfågelns Död, scenario till DoD6

kalcidis

Hero
Diggin in the crates

Är inte i stockholm vid mina skivor nu men tre stycken kommer jag på som lämpar sig.

Company Flow - Little Johnny from the Hospitul
En mörk historia till Kult. Huvudingredienser är pedofili, bortglömda barn och (superklichén kommer nu!) mörka hemligheter.

James Brown - The Payback
En historia om död, saknad, funk och hämnd. Självklart till Pimps Players and Private Eyes.

MF Doom - Operation: Doomsday
Champions! Superhjälten MF Doom ska förstöra världen och spelarna måste stoppa honom till en grymt soulfunky hiphop-soundtrack.

Quan'talis

Swashbuckler
Jag funderade ett tag på att skriva en samling Fabeljazzscenarion baserade på jazztexter, men projektet ligger för tillfället nere på grund av brist på tid, inspiration och jazztexter...

Jag minns inte riktigt vilka låtar jag hade tänkt använda heller, men i alla fall.

Saint James Infirmiary med Louis Armstrong (eller med Cab Calloway, men då hör man inte vad han sjunger) – ett melankoliskt äventyr i begravningsbranschen, inkluderande "Saint" James Bernhard, begravningsentrepenör, jazztrumpetist och S:t Bernhardshund.

Mack the Knife har gjorts av tillräckligt många jazzartister för att få vara med. Jag hade något slags vag idé om en mordgåta, men det skulle kanske vara för lätt att komma på vem som är skyldig :gremcrazy:

Strange Fruit, Billie Holiday. Egentligen passar den väl inte stämningsmässigt inte så bra i Fabeljazz, och inte utspelar den sig i storstadsmiljö heller, men i alla fall.

Acknowledgement, John Coltrane (från »A Love Supreme«). Okej då, den har bara en rad text, men se det inte som en begränsing, se det som en utmaning!

JPS

Johan K

Gammal & dryg
Jag har en känsla av att en del av det som Nick Cave, Taube och Bellman gjort också skulle vara användbart, men hittar inga bra exempel just nu.
Lite tipps om Nick Cave...
Kan strakt rekomendera Tender Pray & Murder Ballads...
Riktigt bra att lyssna på !!

Ulfgeir

Swashbuckler
Hmm, klart udda.

Nåväl skivor:

Styx - Domo Arigato, mr Roboto
Kamp mot en totalitär stat i en mörk nutidsvärld där rock'n'roll och droger är förbjudna.

Zed Yago - From over Yonder
Lite pirathistoria blandat med flygande holländaren.

Nick Cave and the Bad seeds - Murder Ballads
Våldsamma mordhistorier.

Running Wild - Port Royale
Mera pirater.

/Ulfgeir

PAX

Jordisk Äventyrare
Psycho Drama

Ultraviolence - Psycho Drama
Variant på Crying Freeman där inhyrd mördare blir förälskad i sitt offer. Cyberpunkstämning...

Krille

Super Moderator
"Nej Krille, du kan radera det du nyss skrev på reflex. FMRB duger inte som svar här!"

Då skriver jag väl något annat istället. När jag skriver till Västmark så sker det ofta med en blandning av Hedningarna, Mediaeval Baebes, samt diverse filmmusik från Howard Shores, Jerry Goldsmiths och John Williams penna.

Ibland smyger det sig in en klase Wagner också. Liksom, Nibelungen rockar, eller nej, f'rexten, "rockar" är totalt fel när det gäller Nibelungen. "Opererar"?

Feuflux

omjonasson.se
Någon som har förslag på skivor/låtar som kan användas som bas för rollspel/scenarios? De ska alltså baseras på handlingen i skivan/låten, inte på stämningen, och nyckelordet är baseras på, inte inspireras av.

Oj, skivor. Hmm, det enda jag kommer på är väl "Avantasia - the metal opera" som i sig är en historia. Har dock inte lyssnat tillräckligt noga för att kunna dra plotten...

Däremot klurar jag ofta ut en scen till låter jag lyssnar på, sedan om dessa passar in i nåt rollspel/äventyr är ju en annan saga... som bekant (?) är jag lite halvbesatt av Kung Fu / Feng Shui / Chip Chop och sådant vilket leder till en skev %-fördelning av scenerna. Kan dock bli väldigt kul att försöka tänka ut en actionscen till värsta lugna låten, men det funkar ofta om man förlägger det hela till slow motion.

Just nu lyssnr jag på "Sarek - som om inget annat fanns" vilket framkallar den inre bilden av ett värdshus fullt med dansande människor, fokus på en dansande kvinna och en av man i orkestern som består av ööh, äsch nu tog låten slut och bilden falnade.

Next song.

"Evanescence - Bring me to life"
Helt underbar, bra låt kombinerat med textbiten "wake me up". Jag älskar den textbiten, perfekt tema till "den slumrande gamla mästaren"/"den nyss misshandlande hjälten"/whatever som reser sig upp igen.

"Christina Aguilera - Fighter"
Nämnt på forumet innan...
Ger mig den inre bilden av en person som blivit sviken av någon han/hon litade på men gick styrkt ur det hela och fick sin hämnd eller nåt.

"K's Choice - Not an addict"
Ensam är start, jag är inget offer, jag klarar mig själv.

"Sita - Happy"
'You can be so happy on this brand new beautiful day'
Vi överlevde dem hemska gårdagen, nu är allt bra, livet är underbart.

Vilket ledde in mig på "U2 - Beautiful day"
Den här brukar jag nynna för mig själv när jag cyklar i ösregn, höjer moralen. :gremsmile:

"Nada Surf - Popular"
Given om man skriver High School-scenarion. Underbar text.

Vissa låtar som "Patrick Hernandez - Born to be alive" och "Green Day - Good Riddance (Time of Your Life)" passar utmärkt till tillbakablickar.

"Simon & Garfunkel - Bright Eyes"
Sorg, brusta förhållanden, bra depplåt.

And so on, det går att slänga ihop nåt av det mesta.

(och så fick man flumma av sig lite också, blev inte så mycket action och jag orkade inte med utläggningar om kameravinklar eller nåt...)

walium

Ganska töntig, faktiskt
(you're the) devil in disguise med Elvisp
En falsk kvinna/man som inte är fullt så oskyldig som hon/han verkar. Och hur ofta förekommer inte sådana personer? :gremwink:

In the ghetto med Elvisp
Rollpersonerna beger sig i staden vidsträckta slum till tonerna av mannen med de vickande höfterna. En riktig snyftare.

Insane Asylum med Koko Taylor
Precis när rollpersonerna släpas in i sin madrasserade cell av de biffiga vakterna.

I'm A Man med Bo Diddley
Rollpersonerna går ner för gatan i sin pimputfit eller gör entré på festen.

Comanche av The Revels
Rollpersonerna vaknar upp bakbundna med märkliga bollar instoppade i sina munnar... :gremsmile:

Battle without honor or humanity av Tomoyasu Hotei
Rollpersonerna går ned för gatan. Deras långa rockar fladdrar i vinden, solen speglas i deras solglasögon. Plötsligt hoppar tio ninjor fram och det blir fight.

The flower of carnage med Meiko Kaji
En ensam rollperson rör sig sakta genom regnet, melankoliskt med en våt cigarett och minns den kvinna eller man som lämnat honom.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Boom Boom med John Lee Hooker
Kalcidis petar ner solglasögonen på nästippen pekar på en vacker flicka och börjar yla.

Big legs, tight skirt med John Lee Hooker
Tacka vet jag frodiga kvinnor.

One Mint Julep med Ray Charles
Rollpersonerna går längs stranden till detta coola soundtrack.

These boots are made for walking med Nancy Sinatra
Ingen usel karlslusk ska sätta sig på den här tjejen.

Troberg

Sinister eater
"Simon & Garfunkel - Bright Eyes"
Bara för att jag en gång förlorat ett vad på det så måste jag ta ut min frustration på alla andra. Det är inte Simon & Garfunkel som skrivit den, det är Mike Ball.

Borde vara bra för ett scenario till Bunnies & Burrows...

Troberg

Sinister eater
Lite tipps om Nick Cave...
Kan strakt rekomendera Tender Pray & Murder Ballads...
Riktigt bra att lyssna på !!
Och naturligtvis Do you love me, som egentligen bara har ett svagt spår. Titelspåret borde passy Ymir. Man kanske skulle slänga in Jangling Jack i ett scenario?

Troberg

Sinister eater
Har man inte bråttom så...

Har ju Tom Waits gjort massor av låtar som borde gå att göra något kul av, tex:

Underground
The Black Rider
The Earth Died Screaming
Frank's Wild Years

kalcidis

Hero
asian dread funk!

Enkelspårig som jag alltid ska vara så rekommenderar jag dig att kolla in soundtracken till Enter the Dragon (Bruce Lee-rullen) som är komponerad av Lalo Schifrin. Det är stenhård funk med en definitiv asiatisk touch. Hur grym som helst. Bra tempo, sound och absolut inte enformigt.

ANNARS finns ju Lee Scratch Perrys skiva som heter Enter the Kung Fu som bara är Kung Fu-inspirerad Dub och Reggae. Det är tungt men kanske lite för långsamt.

Har faktiskt gjort en kampanj baserad på låttexter, till Kult.

Den stora elakingen var från Nick Cave, mer specifikt från " Red Right Hand ".

Oh...text, måste ha med!

http://www.123lyrics.net/n/nick-cave-and-the-bad-seeds/red-right-hand.html

Om ni inte har besökt den där sidan med texter så gör det! Grym.

Förutom det så var det hela väldigt flummigt, med mystiska ledtrådar, som hänvisade till olika musiksaker, sen skulle man med hjälp av dem kunna klara sig ur knipan...

Det dog tyvärr när den gruppen gick skilda vägar (som i att folk flyttar till andra städer).

Sodivra

Champion
Vi börjar med dom minst långsökta, och arbetar oss ner.

Thornes and Brambles av Abney Park.
Spiderwebs of steel and stone
Subdivide our given home
Rememberance of ancestrial sage
Thorns and brambles of a different age

We will not be thrown away
We will not be torn
We will never fall astray
We've seen your kine before

Handlar om älvafolk/knytt/naturvarelser/whatever som knuffats undan av människan. Har funderat på att göra ett scenario på den låten, eller åtminstone infoga den i form av en rollperson i ett.

Isle of Jura - Skyclad
One single spark - and then ignition,
Bathe my flesh and heal the scars.
The hand that dared to touch god's knife,
But 'Isle of Jura' - I love life.

O' steel angel please carry me -
Fly me to my love,
From cold Earth far beneath me -
To the Heavens high above.

Den här ska jag inte göra ett scenario av, men åtminstone en scen i min nästa rollspelsambition. DET scenariot kommer väl närmast vara en blandning av Isle of Jura, Guds Spelemän av Garmarna och Evangelion-soundtracket. Jag har också gjort en animemusikvideo av den, (ska bara putsas klart) så jag tycker den funkar rätt bra.

Lilla Staden vid Berget var baserade på People are People av Depeche Mode och The Disenchanted Forest av Skyclad på så vis att prologen var skriven till Disenchanted Forest.. Nu i efterhand var det väl lite långsökt. Och People are People.. Ja, ni ser själva i slutet. Det är också genomgående i scenariot. (Den här teasern var förut upplagd på sidan, men tills jag vet hur man lägger upp gamla artiklar igen så bifogar jag. Bör inte läsas av Dnalor eller Glenn. Varning för inverterade versaler och gemener i rubriken..)

Aet On av Alan Stivell
Hade jag lyckats göra ett existensiellt scenario som slutade med detta hade jag varit nöjd, kanske något för Norrlandsäventyret II.
Tyvärr så lägger inte Alan upp sina texter, typ, och eftersom jag har konvolutet på ett annat ställe, och sången inte är på engelska.. Det enda jag minns är översättningen i slutet, som går ungefär:

Do not fear, we are not cleft
In the universe's breath

Sedan blir det lite fusk, för Cid's Theme från Final Fantasy 7, och Port an Dorei är instrumentala, men jag har iaf baserat ett halvt scenario på Cid's Theme (i planeringen) - Äventyrarna samlas och återhämtar sig, och nu är de.. Luftskeppsrebeller!
Även baserat en scen på Port an Dorei av Alan Stivell - Gå igenom skogen till ljudet av musik som kommer närmare.

I efterhand så tyckte jag att Shine av Depeche Mode beskrev en scen i Norrlandsscenariot perfekt.

Forget the pictures on your TV screen
We'll steal the visions
That you keep for your dreams
You can turn me on
I was blind and I saw the light
My angel coming
In a brilliant white
Shine for me

Det var när en av rollpersonerna förvandlat sig till en ängel genom sin tro, och gett sig in i deras funkige grannes egen sepiafärgade värld, efter att han mördat hans syster/fru/själssvän/whatever. Och det var det enda han ville egentligen, att möta någon som lyste med sin vilja.

Rubberbandman av Yello handlar egentligen om svampar som är ute på äventyr, förföljda av en stor elak svamp. Jag har skådat det!

Jag gjorde en scan på mina låtar, och dessa skulle jag väl också kunna göra något intressant av:

Kenavo Glenmore av Alan Stivell
Inte heller på engelska, men handlar om en gammal skald vi aldrig kommer glömma. Sånt diggar jag.

To myself I turned av Lacuna Coil
Kan bli ett häftigt post-apokalyps-förnekan-scenario. Typ, som Alice.

Vedergällning av Garmarna
Cool låt, bara lite svårt att få den att funka för mer än en spelare. Kan ju vara bakgrunden till ett scenario, förstås.

Edit: Whoops, jag råkade bifoga hela jävla kampanjen, så långt jag hade hunnit.. Bifogar trailern istället.. :gremwink:

Storuggla

Champion
"Saint James Infirmiary med Louis Armstrong (eller med Cab Calloway, men då hör man inte vad han sjunger)"

Jag har en inspelning med en japan som sjunger. Honom hör man vad han sjunger i alla fall. Allmän info bara.

Storuggla, died standing pat