Nekromanti Musik till assyrien/babylon kampanj

Poseur

Swashbuckler
Ja dom ni kanske känner till så ska jag snart spelleda en kampanj satt i mesopotanienområdet ca 780F.kr och jag skulle gärna ha lite tips på musik som får in en i babylonsk/assyrisk/sumerisk stämmning (ja jag vet, det fanns ju inte musikinspelare på den tiden men:p)
Om det finns något bra som får in en i rätt stämmning, utan att för den delen vara rent ut arabisk musik?

Arfert

Facit
Oj det var svårt... vi vet ju inte hur det lät alls... men arabisk musik är nog inte alls rätt, det är ju en helt annan kultur. Vissa instrument kanske är samma. Vet inte om det går att hitta gammal indisk tempelmusik, om det finns sån. Skulle kanske vara närmare.

/Tomas (spekulerar fritt)

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Indisk ursprungsmusik är inte heller rätt, för den tillhör en annan tradition. Jag har någon gång hört en rekostruktion av judisk tempelmusik från ungefär rätt epok, men irriterande nog minns jag inte vad skivan kallades. Det var psaltarpsalmerna framförda med tidsenligt instrument och de sånganvisningar som finns i uråldrig GT-handskrifter.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Låter som mycket intressant kampanjidé, :gremcool: men första gången jag hört om något sådant spelande. Berätta gärna mer om hur kampanjen utvecklar sig.

Arfert

Facit
...tycker också det låter väldigt intressant hade tankar om en sån kampanj till Parallel Worlds (den skulle heta UR) , men har bara kommit till ett väldigt löst skisstadium där...

Rising

Vila i frid
Åh! åh! åh!

Först: Jag har tyvärr inga tips åt dig. Sorry. Men jag är ändå glad att få se den här tråden. Det är nämligen möjligt att jag kommer vilja hålla den under absolut största möjliga intresse framöver, och läsa varenda svar du får. Eller så kommer jag inte att göra det. Det beror på vad du egentligen är ute efter.

Du skiter förstås i vad jag vill, men om du ändå skulle vilja hjälpa mig så vore det guld om du kunde svara på följande fråga:

Vilket av dessa påståenden stämmer bäst in på dig?

1. Jag vill främst ha musik som låter bra, som passar som bakgrundsmusik och som förmedlar en stämning som vi nutidssvenskar i vår... enfald (om man så vill)... tycker låter passande i en sådan setting.

2. Jag vill åt musik som är så historiskt korrekt som möjligt. Framgick inte det av frågan?

(Eller någon av följande specialsvar, som jag låter översätta till vanlig svenska:)

3. Well... Jag är medveten om problemet i att de två ovanstående punkterna inte är helt förenliga, och därför är jag givetvis villig att kompromissa för att få en så bra upplevelse i slutändan som möjligt. (= "Jag utgår från hur musiken skall användas och vill därför att den skall låta bra, men vill inom dessa ramar sikta efter så hög autencitet som möjligt. Således står jag närmare den första punkten än den andra")

4. Jag vill förstås ha musik som både är autentisk och som låter bra." (= "Jag är inte medveten om problemet, vilket betyder att jag inte förstår frågan och att jag är så gammal att jag glömt bort hur man har roligt och bara försöker vara duktig istället.")

---

Om ditt svar är 1. eller 3. så ska jag försöka leta skitan efter något som kan passa oss två.

Poseur

Swashbuckler
Givetvis kan jag svara på din fråga och det är förstås det tredje alternativet som passar bäst in på mig

3. Well... Jag är medveten om problemet i att de två ovanstående punkterna inte är helt förenliga, och därför är jag givetvis villig att kompromissa för att få en så bra upplevelse i slutändan som möjligt. (= "Jag utgår från hur musiken skall användas och vill därför att den skall låta bra, men vill inom dessa ramar sikta efter så hög autencitet som möjligt. Således står jag närmare den första punkten än den andra")
Givetvis är jag intreserad att få en så historiskt autentisk som möjligt men böjer mig hellre för en stämmning och ett förmedlande bagrundsljud.
Så i min svenska enfald så vill jag hellre ha en rolig spelträff än att vara en torr tråkig historiker som har blivit förlagd på hyllan med orden "Detta är ju som det var på den tiden".

Rising

Vila i frid
Okej, det låter ju asschysst, Poseur! Jag har börjat söka runt lite på nätet, och än så länge har jag bara hittat en skiva - där det utlovas lite sumerisk musik, tillsammans med egyptisk och grekisk.

Efter lite letande så lyckades jag till och med hitta en länk där man kunde provlyssna. Och... tja, jag kan väl säga så här: Jag hoppas att babylonierna och assyrierna rockade fan så mycket hårdare än det där pisset, för jag har hört våldtagna mulåsnor som lyckats klämma ur sig bättre refränger än det där.

Jag återkommer när jag hittat mer och bättre grejer.

Poseur

Swashbuckler
Den där länken fick mig att inse att jag gillar stämmning och inte historiskt korekt musik... jag hoppas också att babylonerna och assyrierna rockar fetare ... uscha det var inte bra musik där.

Jag blir lycklig av att du letar musik åt mig :gremsmile:

/Poseur som vill ha stämmning till sin historiska kampanj.

Arfert

Facit
tyvärr, det lät nog ungefär sådär... :gremgrin:
Nästan all rekonstruerad antik musik jag hört har låtit "mesig" med moderna öron...

Foggmock

Myrmidon
Mitt tips blir: Soundtracket till första Age of Empires-spelet. Jag vill minnas det som bra stämningsmusik med lite "antik" feel.

Ymir

Liten kantbaron
Givet att nästan ingen musik från antik tid finns bevarad, skulle jag kört mer sentida persisk, arabisk, assyrisk, kurdisk, turkisk, indisk etc folkmusik. Jag skulle primärt satsat på mer stillsam musik, mest för att jag tror att de flesta skulle uppfatta dylik som mer 'autentisk'.

Vi kan börja med att rekommendera den tyska musikern Karunesh. Han gör framförallt indiskt inspirerad musik med hymner på sanskrit, men en av hans låtar var med i en episod av 'Rome', och det funkade utmärkt.

Enigma har åtminstone någon låt med en sanskrithymn (samma hymn till Lakshmi som jag hört inmixad i typ tusen olika låtar...) och flera andra med mellanöstern-känsla, men deras musik är ju alltid påfallande elektronisk.

Dead can Dance och Delerium har hela plattor med mellanöstern-tema och ett relativt arkaiskt, ödesmättat sound med körer och bös. Jag har rekommenderat dem flera gånger tidigare här på forumet.

Soundtracken till 'Alexander' och 'Passion of the Christ' innehåller en hel del gött - tex den där Lakshmi-hymnen. Igen. Soundtracket till 'Troja' hade nog kunnat funka också. Jag vet inte hur det är ställt med Bollywood-soundtrack, utöver att de brukar vara godawesome då, men de har ju tex blockbustern om Asoka den Store som utspelar sig på 200-talet f.vt.

Axiom of Choice gör soft persisk folkmusik som säkert hade kunnat passa. Deleyaman gör armenisk folkmusik som kanske hade kunnat passa, en del softa hymner och så. Vangelis digra produktion innehåller några godbitar också, tex plattan 'Odes'.

Dadawa gör tibetansk trance-aktig musik som kanske känns lite för östasiatisk bitvis, men somliga spår hade nog kunnat funka utmärkt.

Wench har en del intensiva, dramatiska låtar med indiskt sound som för tankarna direkt till svettiga tempelorgier.

Sedan finns nån snubbe som heter Kitaro som gjort miljoner album med indiskt/persiskt/turkmongoliskt tema. En liknande snubbe heter Yanni. David Arkenstone har också gjort några schyssta kompositioner med asien-tema.

Makyo gör schysst indisk flumtrance, men den är kanske lite väl elektronisk om det är nån slags autenticitet som eftersträvas.

Den mysiga sefardiska folksången "Quando el Melekh Nimrod" finns i ett antal inspelningar, Continuo har gjort en bland annat. Även om ladino är väl sentida så handlar sången om kung Nimrod i Babylon, och bara det i sig ger den en given plats i en Mesopotamien-kampanj. Texten finns i sin helhet i wikipedia-artikeln om ladino

Utöver dessa band finns maaaaaassor av folkmusik från alla tänkbara land att uppbringa utan större problem. 'Traditional' eller 'classical' + 'persian music' är en bra söksträng tex. Rajna, Ofra Haza, Faramarz Payavar, är några namn jag har på hårddisken tex, men jag har inte lyssnat så mycket på dem att jag kan fälla ett utlåtande. Assyrien är ju en levande kultur än idag dessutom i någon mån, assyrisk folkmusik finns bergis inspelad.

Det känns som att nån borde ha tonsatt och sjungit in Enheduannas hymner också. Det måste jag kolla upp...

- Ymir, äter glass

Poseur

Swashbuckler
vår egen kulturminister ymir :gremsmile:
Nu har jag en hel del att kolla upp, så jag tackar ödmjukast för ditt inlägg.

/poseur äter kladdkaka som genast smakar bättre

Brynolf

Dum fan
Ymir said:
Givet att nästan ingen musik från antik tid finns bevarad
Korrekt. Det finns så klart nutida försök att återskapa antikens musik, då man i många fall genom fornfynd vet åtminstone vilka instrument som användes. Men eftersom man inte har någon vidare aning om hur det verkligen lät (noter har tex såvitt jag vet inte påträffats) är det ingen lätt oppgift.

Och angående "dåligheten" i länken som postats tidigare i tråden, jag har hört några nyinspelningar av hur man tror antik grekisk musik lät, och det var varken inspirerande eller på något vis alls njutbar lyssning. Musik som vi vill att den ska låta började inte nosas på förrän på Palestrinas tid (edit: nej fan, inte Palestrina... öh, ja, 500-talet e.Kr nån gång i alla fall). Så kör på Risings alternativ 1!

Lindenius

Swashbuckler
Soundtracken till 'Alexander' och 'Passion of the Christ' innehåller en hel del gött - tex den där Lakshmi-hymnen. Igen. Soundtracket till 'Troja' hade nog kunnat funka också. Jag vet inte hur det är ställt med Bollywood-soundtrack, utöver att de brukar vara godawesome då, men de har ju tex blockbustern om Asoka den Store som utspelar sig på 200-talet f.vt.
Du ska också kolla in soundtracken till

Rome (Jeff Beal)
Kingdom of Heaven (Harry Gregson-Williams)
The Mummy + the Mummy Returns (Jerry Goldsmith respektive Alan Silvestri)
Medieval Total War (PC-spelet. Ingen koll på kompositör)

Lyssna också in

The Siege (Graeme Revell)
och så många andra Soundtrack med den kompositören du kan. Han tanderar smyga in en hel del jonka-vonka-diddeli-diooaa i sina låtar.

//erik. åter till Travian

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Brynolf said:
Musik som vi vill att den ska låta började inte nosas på förrän på Palestrinas tid (edit: nej fan, inte Palestrina... öh, ja, 500-talet e.Kr nån gång i alla fall).
Det beror väl lite på hur vi vill att det ska låta förstås... men Palestrinas tid är nog ganska lagom att peka till om man vill ha hunnit fram till musik som faktiskt har tydliga kopplingar till det vi sysslar med/lyssnar på idag. Vissa saker är förstås betydligt äldre men en del saker var inte så värst utvecklade förrän då (t.ex. när det gäller att använda stämmor och sånt).

Arfert

Facit
Det påstås på vissa forskarhåll att en del antik musik överlevt via den ortodoxa kyrkans hymner...

..fast jag gillade faktisk en del av Risings länkmusik.. ska man vara äkta så ska man... ;-)

Arfert

Facit
Det HÄR är en extremt corny länk.. men här spelas det på en harpa som är en replika på en de hittade i Ur... tillverkad för 4500 år sedan...