Givet att nästan ingen musik från antik tid finns bevarad, skulle jag kört mer sentida persisk, arabisk, assyrisk, kurdisk, turkisk, indisk etc folkmusik. Jag skulle primärt satsat på mer stillsam musik, mest för att jag tror att de flesta skulle uppfatta dylik som mer 'autentisk'.
Vi kan börja med att rekommendera den tyska musikern Karunesh. Han gör framförallt indiskt inspirerad musik med hymner på sanskrit, men en av hans låtar var med i en episod av 'Rome', och det funkade utmärkt.
Enigma har åtminstone någon låt med en sanskrithymn (samma hymn till Lakshmi som jag hört inmixad i typ tusen olika låtar...) och flera andra med mellanöstern-känsla, men deras musik är ju alltid påfallande elektronisk.
Dead can Dance och Delerium har hela plattor med mellanöstern-tema och ett relativt arkaiskt, ödesmättat sound med körer och bös. Jag har rekommenderat dem flera gånger tidigare här på forumet.
Soundtracken till 'Alexander' och 'Passion of the Christ' innehåller en hel del gött - tex den där Lakshmi-hymnen. Igen. Soundtracket till 'Troja' hade nog kunnat funka också. Jag vet inte hur det är ställt med Bollywood-soundtrack, utöver att de brukar vara godawesome då, men de har ju tex blockbustern om Asoka den Store som utspelar sig på 200-talet f.vt.
Axiom of Choice gör soft persisk folkmusik som säkert hade kunnat passa. Deleyaman gör armenisk folkmusik som kanske hade kunnat passa, en del softa hymner och så. Vangelis digra produktion innehåller några godbitar också, tex plattan 'Odes'.
Dadawa gör tibetansk trance-aktig musik som kanske känns lite för östasiatisk bitvis, men somliga spår hade nog kunnat funka utmärkt.
Wench har en del intensiva, dramatiska låtar med indiskt sound som för tankarna direkt till svettiga tempelorgier.
Sedan finns nån snubbe som heter Kitaro som gjort miljoner album med indiskt/persiskt/turkmongoliskt tema. En liknande snubbe heter Yanni. David Arkenstone har också gjort några schyssta kompositioner med asien-tema.
Makyo gör schysst indisk flumtrance, men den är kanske lite väl elektronisk om det är nån slags autenticitet som eftersträvas.
Den mysiga sefardiska folksången "Quando el Melekh Nimrod" finns i ett antal inspelningar, Continuo har gjort en bland annat. Även om ladino är väl sentida så handlar sången om kung Nimrod i Babylon, och bara det i sig ger den en given plats i en Mesopotamien-kampanj. Texten finns i sin helhet i
wikipedia-artikeln om ladino
Utöver dessa band finns maaaaaassor av folkmusik från alla tänkbara land att uppbringa utan större problem. 'Traditional' eller 'classical' + 'persian music' är en bra söksträng tex. Rajna, Ofra Haza, Faramarz Payavar, är några namn jag har på hårddisken tex, men jag har inte lyssnat så mycket på dem att jag kan fälla ett utlåtande. Assyrien är ju en levande kultur än idag dessutom i någon mån, assyrisk folkmusik finns bergis inspelad.
Det känns som att nån borde ha tonsatt och sjungit in Enheduannas hymner också. Det måste jag kolla upp...
- Ymir, äter glass