Nekromanti Musik...

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Nyckläckt? [OT]

Silver, med trettiosex inlägg så räknar jag dig fortfarande som nyckläckt :gremtongue:

Och alla är ju inte ens fullfjädrade....
Själv har jag precis börjat få fjädrar.

King Kromm

Hero
Varför inte?? [OT]

Börjar med den lätta biten, läxan

En Drake i Eon är ungefär lika farlig som en tungt bestyckad attackhelekopter och därför i det närmaste omöjlig för en riddare eller dylikt att överleva vid konflikt. Dock finns det även här undantag, Draken är ibland ung, bara barnet, men någon Drakvalp har aldrig skådats mig veterligen. Och om inte annat så lär vaplen ha en moder. Sen finns också Heavedraken som egentligen inte är en "riktig" drake, men endå halvfarlig(dock inte på långa vägar lika hemsk som sina kusiner).

Det där var fyra frågor, varav max två kan anses som korta.
Jag fick IG i matte C och kan därför inte räkna... :gremsmile:

Men jo, det finns flera skäl. Det finns till och med mängder med skäl. Ett av dem är att få hjälp med problem eller tips om saker och lösningar som jag inte kan ge själv. Vissa av dessa ämnen är mer lämpade för diskussion.
Tycker du missade en viktig del av det hela, helt planlöst vandra runt bland inläggen och hitta något intressant sådant och fastna i diskusionen. Något som jag finner stort nöje i.

Andra ämnen är det inte. Faktaämnen är ett sådant. Om någon frågar "när inträffade Helmslakten" så antar jag att det är detta faktum han är ute efter. Annars hade han skrivit "varför inträffade Helmslakten" eller "hur inträffade Helmslakten" - två ypperliga ämnen som fram till dess att Neogames publicerat "Helmslakten: The Truth" är öppna för diskussion.
Och detta samanfattar jag endast på ett sätt: Fel fel fel, tänk om, tänk rätt!!! Kanske låter trångsynt, men de kan jag va ibland. För enligt mig är det tusen gånger trevligare med en liten kort fakta fråga med stora möjligheter att utvecklas, eller mutera, till en sk diskosionsfråga, plus att det upplyser folk om detta som annars aldig hade haft funderingar på just denna fråga, och kanske till och med väcker ett ivsst intresse eller en kunskapstörst.

Även vissa diskussionsämnen lämpar sig för sök-funktionen, av två möjliga skäl. Det ena är att ämnet är väldiskuterat, antingen till leda eller jefligt ingående. Det finns ingenting mer att tillägga. Knights of Legend är ett sådant (du får söka själv). Folk kan diskutera teorier i all evighet, men Neo har givit en officiell förklaring och den står. Allt utöver det kan på sin höjd bli konspirationsteorier. Så vad finns där att tillägga?
Visst, det finns ett par ämnen som kanske är lite söndertjatade, men å andra sidan har jag inte sett något "Hata Chronopia"inlägg eller "De va bättre för, släng Riotminds och bränn Chronopia: Vi vill ha Ereb/dod4, expert eller nått annat".

Knights of Legend är ett sådant (du får söka själv).
Nej, det blir inget, hellre startar jag en tråd och frågar vad det hela rör sig om. Men å andra sidan e jag inte jätte nyfiken, inte denna gången.

Det enda som jag tycker e bra/riktigt användbart med sökfunktionen är att man kan använda dessa som underlag till en debatt/diskusion. Men detta kräver nästan att man var med och följde eller skrev i den. Annars vet man ju inte att den finns, och att söka för sökandets skull eftersom man kanske kan hitta någon som passar som underlag till mina argument eller med argument som jag kan sno känns menningslöst.

För övrigt finns det 4848 själar här i skrivande stund.
Skrivande, tror jag inte, möjligen registrerade användare, men inte skrivande. Dessutom tror jag att andelen skrivande användare kommer att minska radikalt om man nu nyttjade sökfunktionen maximalt, vilket vore döden för forumet. Tycker jag.

Lord Renisis

Warrior
Men Hallå här behövs det nya tag

Jag som t.ex är ny här bara hållt på i några veckor.
Jag som är ny kanske vill lägga mig i i nåt som diskuterades år 2002.Det kan ju inte jag eftersom den tråden är död och därför startar jag en ny tråd om samma ämne.
Får inte jag det eller vadå.

Krille

Super Moderator
Exakt [OT]

"För enligt mig är det tusen gånger trevligare med en liten kort fakta fråga med stora möjligheter att utvecklas, eller mutera, till en sk diskosionsfråga, plus att det upplyser folk om detta som annars aldig hade haft funderingar på just denna fråga, och kanske till och med väcker ett ivsst intresse eller en kunskapstörst."

Mycket möjligt. Men var det det som personen frågade efter? Han kanske helt enkelt ville veta när Helmslakten inträffade, inte hur eller varför eller varför magireglerna säger att helmgastar är omöjliga.

Om jag vill ha ett äpple så ber jag om ett äpple. Jag ber inte om en klapp på huvudet eller en debattartikel och hoppas att jag får ett äpple av bara farten. Och ber jag om ett äpple så vill jag ha ett äpple, inte en debatt om huruvida gröna äpplen är godare än röda.

Dessutom, vad hindrar dig från att "förmutera" faktafrågan? Om du nu undrar när Helmslakten inträffade, och blir nyfiken på varför den inträffade så kan du ju alltid fråga om det istället.

"Nej, det blir inget, hellre startar jag en tråd och frågar vad det hela rör sig om."

Gör du det så plockar jag fram Farbror Frej igen.

"Skrivande, tror jag inte, möjligen registrerade användare, men inte skrivande."

"Skrivande stund" hänvisar inte till hur många användare som finns, utan till det tillfället då författaren skriver. Det vill säga, "i skrivande stund finns..." betyder "just nu, när jag skriver det här inlägget, finns...", inte "just nu skriver 4948 användare på forumet".

Krille

Super Moderator
Re: Men Hallå här behövs det nya tag

"Det kan ju inte jag eftersom den tråden är död och därför startar jag en ny tråd om samma ämne. Får inte jag det eller vadå."

Klart du får. Men rör det sig om ett avslutat kapitel så lär du ändå få "sök" i nyllet, alternativt en länk till tidigare diskussioner. Det lär du nog få i alla fall, när jag tänker efter.

Dagens tips: om du nu har ett ämne som du misstänker har behandlats förut, sök efter det. Om du hittar något som tillfredsställer dig så finns det ingen mening att fortsätta. Ska något nytt tillföras till en sådan så krävs en helt ny vinkel på det.

I så fall är det läge att starta en ny tråd. Gör det då med formuleringen "Jag läste i det här inlägget (länk) om bluttanblä att yaddayadda kunde ha inträffat, men någon sa att yaddayadda inte kunde inträffa. Men om slibbfalusk inträffade istället så kan heffaklump..." - och så vidare.

Kort sagt, tillför något nytt. Om du vill diskutera Knights of Legend och dess koppling till Eon så kommer du inte tillföra något nytt, annat än nya konspirationsteorier och nyöppning av gamla sår.

King Kromm

Hero
Re: Exakt [OT]

Skrivande stund" hänvisar inte till hur många användare som finns, utan till det tillfället då författaren skriver. Det vill säga, "i skrivande stund finns..." betyder "just nu, när jag skriver det här inlägget, finns...", inte "just nu skriver 4948 användare på forumet".
Jaja, du har nog rätt på den punkten. Jag kan inte råför att jag e bakfull. Inte mitt fel. :gremgrin:

Gör du det så plockar jag fram Farbror Frej igen.
Det är ett slag under bältet!

Mycket möjligt. Men var det det som personen frågade efter? Han kanske helt enkelt ville veta när Helmslakten inträffade, inte hur eller varför eller varför magireglerna säger att helmgastar är omöjliga.
Och du bara vägrar inse det du själv nyss sa, att det finns nästan 5000 användare. Om man tar upp faktafrågan om när Helslakten ägde rum så kanske någon av dom ser detta, inte nog med att dom lär sig det oerhört intressanta och viktiga årtalet, men dom kanske även blir nyfikna på vad helslakten var för något, och vips, något som kan bli en intressant tråd är född. Sen kanske någon annan blandar sig i och delger sig med sina personliga åsikter och teorier om det hela, vilket inte alls stämmer överns med det som alla andra tycker, och poff, nu har vi en mycket intressant och spännande tråd.

Krille

Super Moderator
Vi lägger ner

Det här är en åsiktsfråga. Jag anser att sökfunktionen bör användas för att begränsa pladdret ("pladder" definieras som "inlägg som redan har skrivits"), och pladder lär uppstå i mängder med 5000 användare. Du tycker det är en dålig egenskap, emedan inget nytt kan framträda. Jag tycker att inget nytt kommer att framträda i alla fall, vilket om inte annat torde märkas av att jag helt enkelt inte svarar särskilt ofta på Eon-forumet längre. Jag har sett det förr, om och om igen, och nytt var det inte förra gången heller, vare sig med eller utan sök.

Du anser att sökfunktionen begränsar kreativiteten. Jag håller inte med - med femtusen användare så borde någon kunna komma upp med något nytt. För helskotta - det kom massor med intressanta diskussioner när vi bara var tvåtusen, och det trots att FAQerna fylldes upp rätt snabbt (det finns ett skäl till att det heter Frequently Asked Questions, liksom).

I vilket fall som helst, det här är massivt OT nu. Tråden handlar om musik. Ogillar du att "Sök" kommer upp, skicka ett PM till lämplig moderator, men ta inte upp det här. I så fall får man bara en muterad tråd om söks vara eller inte vara, men definitivt inte om musik.

King Kromm

Hero
Re: Men Hallå här behövs det nya tag

Klart du får. Men rör det sig om ett avslutat kapitel så lär du ändå få "sök" i nyllet, alternativt en länk till tidigare diskussioner. Det lär du nog få i alla fall, när jag tänker efter.

Dagens tips: om du nu har ett ämne som du misstänker har behandlats förut, sök efter det. Om du hittar något som tillfredsställer dig så finns det ingen mening att fortsätta. Ska något nytt tillföras till en sådan så krävs en helt ny vinkel på det.

I så fall är det läge att starta en ny tråd. Gör det då med formuleringen "Jag läste i det här inlägget (länk) om bluttanblä att yaddayadda kunde ha inträffat, men någon sa att yaddayadda inte kunde inträffa. Men om slibbfalusk inträffade istället så kan heffaklump..." - och så vidare.
Och det är detta som är dommen. Någon gång i framtiden(visst, jag kanske överdriver) kommer nästan allt att ha varit uppe, redan nu har mycket varit uppe, och därför kommer det bara länkas till gamla inlägg och dessutom komma massa grinniga "sök" överallt. Nej, det blir inget bra då. Det kommer på sikt att göra rollspelsforumet till något svart, mörkt och tomt uppslagsverk på internet. Ungefär som de där farliga delarna av biblioteken som man aldrig får besöka, eftersom man då bara får de gamla människorna där översig! Och detta vill inte jag se.

Dessutom kan man se det på ett annat sett. Arvidos skrev i inlägget om bästa tråd, uppe just nu på rollspel.nu sektionen av forumen, att tråden måste upplevas, och att det är svårt att sätta sig in i efterhand. Detta gäller naturligtvis inte alla inlägg, men många. Och jag tror dessutom att alla nya medlemmar vill uppleva något här, så därför kan man ju om man stör sig på dessa återupplivningsfrsök av gamla trådar göra vad vissa gör med andras åsikter:Ignorera!

Phelan

Hero
Re: Exakt [OT]

Nu har ni hållit på ganska länge utan att man kunnat kommentera, men så är det när man måste jobba och inte har tid att vara hemma och bakfull...

Den stora poängen jag tycker du missar är att en tråd måste ju uppmuntra till att delta i den. När saker börjas om från början jämt och man har varit med på forumet en tid så blir man mindre omotiverad att lägga sig i diskussionen, just för att först ska folk komma på allt som redan sagts innan. Därmed tappar du, om du inte söker, åsikter och idéer från folk som har tidigare erfarenhet av problemet. Dvs, att inte nyttja Sökfunktionen stänger ute/skrämmer bort/tråkar ihjäl många som faktiskt skulle kunna ha åsikter kring ämnet men som inte ids lotsa folk genom allt på nytt. I så fall blir forumet bara en genomfart och uppehållsplats för glada nybörjare men när man hållit på ett tag orkar man inte med det längre. Det kan väl knappast vara syftet med forumet?

Mvh / Phelan

Silvervarg

Warrior
Re: Nyckläckt? [OT]

Stämmer Vulf....
Men jag har reggade förrens efter månader på forumet... jag orkade inte skaffa mail. Men visst är jag också nykläckt.

NiklasWB

Veteran
Re: Musik... hårdrock

Till en skön fight skulle d passa me hårdrock som tex blind guardian, iron maiden eller nått i den stilen. Sen när man är e städer etc så finns d ju alltid lite folkliga keltiska låtar eller rena medeltids symfonier.
Ja kör mycket i jargien me mina spelare så klosteraktig musik passar bra där.

Lord Renisis

Warrior
TNT I'm dynamite TNT and i'll win the fight.

There's my man.Jo fast AC/DC är bättre en Iron Maiden tycker jag iallafall.Om man nu kör Neotech så ska man där ha Rammstein.Musik ska vara blandad jag håller just nu på å tanka ner ljudfiler med Åsk,regn,blåst,fågelkvitter, värdshusljud liknande.Läs mer om stämmningshöjande saker inte bara musik här och vad folk tycker om saker å ting. Sen är det alltid kul att möta nån som gillar Hårdrock.Fast Fronda och D12 är mycke bättre.Lalalalalalalalalalalalalalalalalalalalalala sa jag och traskade vidare TNT!! i'm a powerload!!! TNT!! Watch me exlploooode.!!!!

Greymourn

Swordsman
Inte bara "traska uti öppna landskap" musik
Inte det samma som jag trivs bäst i öppna landskap... Va???

Ulf Lundell och Mundana är ingen bra kombinaion...

Dessutom kan jag rekommendera musiken till Planescape:Torment... Som kanske passar bäst i Västlanden eller i skräck äventyr... det är länge sedan jag lyssnade på den men då var den extrmt upphetsande...