Varför sök? [OT]
"Men innan jag svarar på resten, en liten kort fråga: Vad anser du att menningen med forumet är? Vad gör du här? Varför? Finns det kanske flera själ?"
Det där var fyra frågor, varav max två kan anses som korta.
Men jo, det finns flera skäl. Det finns till och med mängder med skäl. Ett av dem är att få hjälp med problem eller tips om saker och lösningar som jag inte kan ge själv. Vissa av dessa ämnen är mer lämpade för diskussion.
Andra ämnen är det inte. Faktaämnen är ett sådant. Om någon frågar "när inträffade Helmslakten" så antar jag att det är detta faktum han är ute efter. Annars hade han skrivit "varför inträffade Helmslakten" eller "hur inträffade Helmslakten" - två ypperliga ämnen som fram till dess att Neogames publicerat "Helmslakten: The Truth" är öppna för diskussion.
Men är förutsättningen att man frågar efter specifikt fakta, och jag vet att det där har skrivits om förut till leda, så anser jag att Sök-funktionen är i högsta grad motiverad. Frågan "när inträffade Helmslakten" måste mutera till "varför inträffade Helmslakten" innan den är öppen för diskussion. Fram till dess är det en rak faktafråga som har ett rakt svar, och det är ett
ypperligt tillfälle att använda sök-funktionen.
Även vissa diskussionsämnen lämpar sig för sök-funktionen, av två möjliga skäl. Det ena är att ämnet är väldiskuterat, antingen till leda eller jefligt ingående. Det finns ingenting mer att tillägga. Knights of Legend är ett sådant (du får söka själv). Folk kan diskutera teorier i all evighet, men Neo har givit en officiell förklaring och den står. Allt utöver det kan på sin höjd bli konspirationsteorier. Så vad finns där att tillägga?
Det andra är om man vill ha mer på fötterna. Ämnena "Chronopia är inte fantasy" eller "Legender&Hemligheter suger bologny" mår till exempel jättebra av en sökning, så att man slipper uppfinna alla argument igen när ämnet kommer upp för femtielfte gången. Där är det snarare frågan om att peka till tidigare diskussioner, men det krävs att man använder sökfunktionen för att man ska hitta dem. Och använder man inte sökfunktionen så använder man inte sökfunktionen. Således är det bra att upplysa om att sökfunktionen finns och fungerar, så att folk faktiskt lär sig att använda den för att
vitalisera pågående debatter.
Alltså, sök!
För övrigt finns det 4848 själar här i skrivande stund.
Hemläxa: hur hemsk är en drake i Eon?