Nekromanti Musik

st4hlis

Veteran
Joined
24 Jan 2012
Messages
8
Location
Uppsala
Hej alla Eoniter! Jag är helt fräsch som medlem här på forumet men har hängt runt och läst trådar i ett par veckor nu. En sak som jag skulle vilja diskutera innan Eon IV släpps (så att skaparna kan få se det) är musiken i Eon. Färdigheten för musik i Eon III tycker jag faktiskt fungerar ganska dåligt. Där måste man när man skaffar färdigheten bestämma vilken instrumentgrupp den ska inrikta sig på. Detta känns konstigt då man som bard kan spela harpa (som man förmodligen knappt ens sätt) lika bra som man kan spela på sin gamla lyra. Istället föreslår jag att varje instrument är en egen färdighet som lärs in separat. Utöver det bör det även finnas färdigheten musikteori som används när man ska skriva ner, läsa och spela stycken efter noter. Man bör även kunna lära in musik på gehör med just attributet hörsel, dock bör det vara lättare med musikteori. På samma sätt tycker jag att det borde fungera när man lyssnar till musik. Åhöraren borde med musikteori eller (något svårare) hörsel kunna höra felen som någon spelar/sjunger. Det borde även finnas system för att lättare spela väl inlärda stycken än sådana man knappt spelat igenom. Alltså:

Instrument och sång bör läras in som enskilda separata färdigheter (möjligen besläktade). Dessa används när man ska spela upp musik. Improvisation borde inefatta både musikteori och instrumentfärdigheten.


Musikteori borde användas för att analysera musik man hör (exempelvis lyssna efter fel), skriva och läsa noter och spela direkt efter noter (vilket bör vara svårare). Improvisation borde inefatta både musikteori och instrumentfärdigheten.

Hörsel borde också kunna användas för att analysera musik, dock inte lika lätt. Med en lärare borde man också kunna lära in stycken med hörsel.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Hej och välkommen till forumet först och främst :gremsmile:

Musik, precis som berättarkonst, sjunga osv. är gaanska svåra färdigheter att gestalta anser jag. Det blir ofta inte mer än "Jag sjunger och spelar lite i utbyte mot ett rum på värdshuset för natten" från spelarnas sida om ens det. Nu förstår jag ju att alla spelare inte kan vara musikaliska genin men jag hoppas att musik blir en social färdighet i EonIV och inte en kunskapsfärdighet. Och att det blir någon form utav insats, möjligen med ökade insatser. Och att systemet uppmuntrar till att leva sig in i världen en bit.
Detta genom att åtminstone få förklara en eller ett par meningar om kontexten och vad musikstycket handlar om, dess historia, hur vanligt det är eller om det är uppskattat bland normalt folk eller endast bland gruvarbetare osv.
Diskussionen kan se ungefär följande:

Spelare: Jag tar och sätter lutan i knät och påbörjar en melodi.
SL: Okej du får en viss uppmärksamhet i skänkrummet. Vad vill du uppnå med ditt stycke?
Spelare: Egentligen önskar jag inte något speciellt just nu, eller jo ja att folket ger mig tillräckligt med öl att hålla min strupe mjuk och len under kvällen och kanske några kopparslantar så jag kan bo här under natten.
SL: Hmm vad skulle det innebära om du misslyckades då? Det är ju ändå ett ganska stort gäng fulla personer här ikväll.
Spelare: Om jag misslyckas, ja då blir väl alla gamla kolare och skogshuggare förbannade på min musik och kastar ut mig?
SL: Det låter som en okej insats. Slå för musik/sjunga, normal svårighet.
(Tärningar slås och utfallet bli lyckat)
SL: Okej du lyckades, vad är det för speciellt med just din musik ikväll som faktiskt gör de här ortsborna nöjda med kvällen och betalar för dig?
Spelare: Öh jo musiken är en ganska nya visa faktiskt. Den skämtar om rika köpmän som utnyttjar sina arbetare, och de vanliga folket.
SL: Oh det låter som en spännande visa.
Spelare: Ja, och folket här var kolare och skogshuggare, de är säkert bekanta om hur handelsmän utnyttjar dem. Utöver så är visan ny, de har tröttnat lite gran på alla lokala dito.
SL: Ja de klappar in i en stadig takt, efter några sura miner till en början om nymoderniheter och sådant, men efter en liten stund börjar någon kläcka ur sig "Nej men är inte det där Herr Derkel som alltid köper vårt kol." Då börjar folk klappa med och hylla in, tar upp melodin och nynnar med.

Något i den stilen.

Men tillbaka till lite grejen med din tråd, kände att jag flöt iväg en stund.
Jag anser att musik kan man möjligen ha kvar som färdighet, men den innehåller teoretisk kunskap, hur musiken är uppbyggd, vilka toner det är och hur man komponerar och om kända historiska verk. Inte hur man spelar dessa. Musik används dock om man ska leda ett gäng musiker, alltså om man ska dirigera.
Sedan kan man ha en färdighet som heter något i stil med Instrumentutövning < specifik grupp > exempelvis stränginstrument eller blåsinstrument. Den här färdigheten ger den praktiska kunskapen att faktiskt kunna spela instrumentet, leka med det, och framföra kända verk. Det gäller inte hur man skapar nya verk som inte är ganska simpla, inte hur man läser eller skriver noter. Och denna färdighet köper man upp men varje färdighet är egentligen en grupp musikinstrument.
Ex. Instrumentutövning <blåsinstrument> 14, Instrumentutövning <slagverk 12>, Musik 10, Sjunga 15. Den här barden är ganska skicklig att framföra olika typer av flöjtspelningar och klara sig fram på andra blåsinstrument, medan sjunga ligger han varmast om hjärtat och han håller förmodligen takten med ett par slagstickor eller cymbaler, kanske bjällror.

Gehör för musik borde dock alla personer mer eller mindre kunna ha. Slag mot HÖR med en eller två nivåer i ökad svårighet vore vettigt. De personer som har färdigheter som sysslar med musik, sjunga, musik, instrumentbyggare(ja!) osv bör kunna med normal svårighet kunna höra om stycket framförs korrekt.


Det var lite tankar iaf, och välkommen till forumet igen :gremwink:
 

st4hlis

Veteran
Joined
24 Jan 2012
Messages
8
Location
Uppsala
Dina tankar om musikteori håller jag helt med om! Dirigera tänkte jag inte på, men det är ju en självklarhet. Instrumentfärdigheterna håller jag dock inte med om. Det blir som sagt inte lättare att spela harpa bara för att du kan spela lyra eftersom de är helt olika instrument. Den enda likheten är egentligen att de har strängar. Hur man spelar på dem är helt olika. Samma är det med olika blåsinstrument. En blockflöjt och en klarinett har helt olika uppbyggnad och är helt olika att spela. Slagverk och trummor kan dock vara ett undantag. Det är visserligen olika att spela cachon och triangel men så länge du kan hålla takten låter det ju hyfsat. Där kan man dock köra med att slagverk som regel är lätta att spela och att man till skillnad från andra instrument har grundchans(HÖR+RÖR)/2 i alla slagverksinstrument. Jag gillade även idén med "insatser" och olika musiktyper. Man skulle kunna lösa det som att man får specialisera stycket mot olika klasskikt, länder, yrken, miljöer, etc. Ju fler egenskaper som stämmer in på publiken desto mer uppskattar de musiken. Ju fler som inte stämmer in desto mindre tycker de om den. På samma sätt borde man även kunna skapa helt neutral musik helt utan specialiseringar som går hem lika bra hos alla men inte riktigt tilltalar någon. Kom med fler idéer!
 

sesk

Veteran
Joined
20 Jul 2009
Messages
120
Har kluvna åsikter i frågan då jag själv spelar musik. Men rent praktiskt så tror jag det är ett ickeproblem för de flesta. En sak vill jag dock framföra. En person som spelar gitarr har lättare att lära sig trummor än en som inte alls spelar något instrument. Det beror på att en musiker har en annan försålse för hur musik "funkar" än en som inte spelar

Edit* Gehör kan tränas upp på samma sätt som alla andra musikfärdigheter, gehör har inte lika mycket med hörseln att göra som med minnet
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Det jag tänker mig, och tänker försvara är att instrumentfärdigheterna borde vara kategoriska för att kunna vara relevanta alls. Givetvis är det stor skillnad att egentligen spela olika instrument, men det är inte fullständigt bortkastade poäng om man vill kunna spela mer än ett instrument. Det är ju inte så att man kan använd de till särskilt mycket under normala äventyr. Vill man kunna vara bra på två, tre instrument så springer kostnaden iväg drastiskt. Då tror jag åtminstone att det är roligare att kunna spela liknande instrument åtminstone.
Vapen är ju uppbyggt på samma sätt. Liksom bara för att du vet hur man ska hantera ett kortsvärd så betyder det inte att du vet hur man hanterar ett tvåhandssvärd.


/poseur
 

sesk

Veteran
Joined
20 Jul 2009
Messages
120
Det är nog den bästa lösningen, men med krav på åtminstånde en specialisering. Så att om man har färdigheten stänginstrument så är man inte lika bra på harpa som på luta, förutsatt att luta är specialiserat. att ha färdigheten ospecialiserad skulle kännas skumt, som att man lärt sig alla stränginstrument lika bra
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Tycker det låter som en god kompromiss.
Men då vill jag passa på att berätta om en husregel vi kör med (Som inte är våran ifrån början, utan Marco B.'s tror jag)
Specialiseringar ger istället för +1, möjligheten att slå en extra tärning för att sedan välja bort den man minst önskar sig.
Exempel: svårigheten är ob3t6, så då slår man ob4t6 men innan man slår ut ob så får man ta bort en tärning. Säg att man slår 1,3,3,6. då tar man rimligtvis bort 6an.

Detta tror jag är en husregel som passar alldeles utmärkt som en stadig kompromiss till musiken, även om man inte vill köra med den husregeln annars.



/poseur, lite som att äta och behålla kakan.
 

sesk

Veteran
Joined
20 Jul 2009
Messages
120
Ska nog sno hans husregel, fetar ju upp specialiseringarna lite utan att göra dom OP. Tänk att vi skulle kunna ha så här lika åsikter i något...
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,292
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Nu är jag dålig på musikteori, så andra får jättegärna rätta eller bygga ut mina resonemang här, men musik-historia- har jag däremot pysslat en del med, och därför tänker jag såhär:

En viktig fråga är, i vilken grad förekommer polyfonisk musik i Mundana? Den polyfoniska musikens genombrott i Europa innebar nämnligen att det introducerades specifika krav för träning, vilket gav kvinnor och andra diskriminerade grupper mindre kapital att lära sig spela instrument. Tidigare, såsom under högmedeltiden, hade kvinnor och män samma möjlighet att lära sig musik eftersom det helt enkelt var lättare och träning därför easier to come by, och detta var ett skäl till att vi ser kvinnliga musiker under medeltiden, men knappt överhuvudtaget under renässansen.

Hur svårt musik är att lära sig, dvs hur många olika färdigheter det är uppdelat i och så, borde alltså vara avhängigt om musiken är polyfonisk i Mundana.

Problemet här är att jag förstår musikteori för dåligt för att riktiga fatta skillnaden mellan monofonisk och polyfonisk musik.
 

sesk

Veteran
Joined
20 Jul 2009
Messages
120
Så vitt jag vet var musiken under medeltiden så pass begänsad som den var för att kyrkan förbjöd vissa intervall mellan toner. Jag brukar tycka att 1500-talet känns som brytpunkten, barocken helt enkelt. så självklart ska mundanas musik vara polyfonisk då monofonisk musik är på tok för trist. Cirefalierna har redan börjat med det. Det står något om det i boken o dom.
Att dom har en viss typ av musik som matematiskt räknas fram och att dom har element som kan vara svåra för en ovan lyssnare att ta till sig. Vilket faktiskt TOM ger accosiationer till 1920-talets klassiska musikexperiment. Expressionsim och allt vad det kallas
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,292
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Så vitt jag vet var musiken under medeltiden så pass begänsad som den var för att kyrkan förbjöd vissa intervall mellan toner.
Hmm, jag har nyss skrivit en hel uppsats om trubadurlyrik, och i ett bokberg högt som min säng har jag inte stött på det du nämner ovan en enda gång. Jag måste därför säga att jag inte tror på det; har du någon referens?

Also, är inte liksom arabisk, kinesisk och afrikansk traditionell musik också monofonisk? Det finns en del som pekar på att tex trubadurmusiken i Europa hade sina rötter i arabisk musik.

så självklart ska mundanas musik vara polyfonisk då monofonisk musik är på tok för trist.
Tss, monofonisk musik är awesome. Den medeltida musiken är varierad och färgstark, och melodierna är oftast bättre än barockmusikens (imo, ofc). Fast visst, moderna arrangemang av sångerna är ofta (men inte alltid) fetare än mer autentiska sådana.

Cirefalierna har redan börjat med det. Det står något om det i boken o dom.
Ja, det hade ju löst den frågan isåfall...vet du vilken sida, så jag inte behöver leta igenom hela boken? Kan nog vara värt att titta i Consaber också, deras musik är ju avancerad iirc...ska göra det.
 

sesk

Veteran
Joined
20 Jul 2009
Messages
120
Ymir said:
Så vitt jag vet var musiken under medeltiden så pass begänsad som den var för att kyrkan förbjöd vissa intervall mellan toner.
Hmm, jag har nyss skrivit en hel uppsats om trubadurlyrik, och i ett bokberg högt som min säng har jag inte stött på det du nämner ovan en enda gång. Jag måste därför säga att jag inte tror på det; har du någon referens?

Also, är inte liksom arabisk, kinesisk och afrikansk traditionell musik också monofonisk? Det finns en del som pekar på att tex trubadurmusiken i Europa hade sina rötter i arabisk musik
Jag har ingen källa jag kan hänvisa till utan den infomationen har muntligen överförts till mig genom flera av mina musiklärare. Speciellt inom hårdrocken känner man till det, Black Sabbaths låt med samma namn baserades på det som kyrkan skulle ha kallat "djävulens intervall". Och det intervallet har bland alla musiker jag spelat med genom åren varit känt som djävulens intervall. Om du inte vill tro på det så spelar det mig ingen roll. Som med den mesta kunskapen är det väldigt svårt att vara helt säker

Gällande ickeeuropeisk musikhistoria kan jag ingenting (räcknar afroamerikansk till europeisk). Och att trubadurmusiken hade sina rötter i arabien betvivlar jag inte, jag har bara ingen aning

edit* för uppenbara stavfel
 

sesk

Veteran
Joined
20 Jul 2009
Messages
120
Tyvärr har jag ingen aning om var i boken det står och jag har den inte här så jag kan inte kolla upp det. Kan vara så att det står i en fenixartikel och jag blandar ihop det. Kom precis på att musik i mundana har en egen artikel i någon fenix
 

sirfrog

Warrior
Joined
29 May 2011
Messages
230
Location
Elsweyr
Ymir said:
Så vitt jag vet var musiken under medeltiden så pass begänsad som den var för att kyrkan förbjöd vissa intervall mellan toner.
Hmm, jag har nyss skrivit en hel uppsats om trubadurlyrik, och i ett bokberg högt som min säng har jag inte stött på det du nämner ovan en enda gång. Jag måste därför säga att jag inte tror på det; har du någon referens?
Alltså, man undvek tritonus i musik under medeltiden, då den ansågs dissonant, men den ansegs inte "ohelig" förrän på 1700-talet då den kallades diabolus in musica. Jag vet att vi gick igenom det på musikhistorian i nian, och som nuvarande är källan Wikipedias artikel om Tritonus.

Så vitt jag vet var inget annat direkt förbjudet.
 

sesk

Veteran
Joined
20 Jul 2009
Messages
120
Jag vet inte exakt vilka som var förbjudna förutom den där djävulstonen. Men en lärare jag hade rabblade en massa en gång, flera typer av stämmor var förbjudna.
I princip all medeltida musik skrevs efter tre intervall som ansågs rena, kvarten, kvinter och oktaven. Och det är dom man idag kallar som "rena" intervallen (nu beror ju det på en svängningarna i intervallen och inte på det kulturella arvet, men antgligen vr det som rena svängarna som fick kyrkan att banna allt annat (eller hur det nu exakt var)
 

sirfrog

Warrior
Joined
29 May 2011
Messages
230
Location
Elsweyr
Tja, jag är inte musikhistoriker, men många äldre orgelstycken innehåller väldigt intressanta ackord och (dis)harmonier. Och det var inte så många ställen man kunde spela orgel på förutom kyrkor.

Edit: Kom på en sak. Barockorglar (som var aktuella under sagda tidsperiod) är stämda för att låta så bra som möjligt i en specifik tonart, och endast i den tonarten. Några andra GÅR att spela, men låter inte så värst bra och typ hälften var ospelbara. Detta kanske hänger ihop med att vissa tonarter och ackord var förbjudna, för att de helt enkelt lät förjävligt.
 

sesk

Veteran
Joined
20 Jul 2009
Messages
120
Alltså på 1500-talet när det garanterat var lugnt med dom flesta stämmorna och så var det ändå bara i kyrkan musik spelades och skapades i. Opera kom senare, 1700ish om jag får höfta
 

st4hlis

Veteran
Joined
24 Jan 2012
Messages
8
Location
Uppsala
Musikhistoria har jag ingen vidare koll på men sant är det att rikare personer har råd att spela desto mer avancerad musik. Själv sjunger jag i gosskör sedan sex år tillbaka och även i Sveriges ungdomskör så jag tycker mig ha lite koll på musikteori och sådant. En tanke är ju att ju högre upp i samhällsklasserna man kommer desto mer avancerad behöver musiken vara för att den ska uppskattas av publiken. Dock får man en desto rundare summa pengar för väl utförda stycken. Enkla barder behöver då ingen kunskap i musikteori för att underhålla grovarbetarna som tar sig ett stop öl på tavernan, medan en duktig harpist kan tjäna riktigt bra på att göra konserter för rika soldiska adelsmän.

Dock står jag fast vid att varje instrument bör läras in för sig. Man kan se det som slöseri med poäng på det sättet, men hur ofta behöver man kunna spela fler instrument än ett? Oftast har man ju bara en lyra med sig och inte instrument för en hel stråkorkester. Eon är ju tänkt att vara ett realistiskt spel med övernaturliga element.

Frågan om monofon och polyfonisk musik har jag inte särskilt bra koll på. Dock (av vad jag har förstått) så kändes den medeltida musiken mycket mera folklig medan den under rennäsansen var tillägnad de högre klasskikten.

Musikstycken borde enligt mig också läras in var för sig. Det behöver dock inte finnas någon gräns för hur många man kan. De glöms dock långsamt bort med tiden och man bör spela igenom dem minst en gång om året för att komma ihåg dem.

Musikteori som färdighet tycker jag är ett måste! Den bör användas till allt från att dirigera till att arrangera och skriva stycken. Vad gäller låtskrivning så kan man göra som så att man kan skriva stycken till enskilda instrument med ett lättare slag mot den gällande instrumentfärdigheten, men att man med musikteori kan skriva stycken för alla instrument. Är man en grupp musiker så borde man kunna skriva låtar där vardera spelman skriver sin stämma. På så sätt behöver man inte musikteori, men det blir fler slag och därför större risk att slingorna inte passar med varandra.

/mr_e622
 

sesk

Veteran
Joined
20 Jul 2009
Messages
120
Jag tycker det blir för plottrigt med musikteori som en helt egen färdighet, tycker det snarare borde va en specialisering av musik. Problemet är att balansen till andra färdigheter blir skev med färdigheten musikteori då alla andra färdigheter har ett bredare innehållspectra
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,233
Location
Göteborg
Poseur said:
Nu förstår jag ju att alla spelare inte kan vara musikaliska genin men jag hoppas att musik blir en social färdighet i EonIV och inte en kunskapsfärdighet.
Vi tänker lika där. Musik är mycket användbart i sociala sammanhang!
 
Top