Hej alla Eoniter! Jag är helt fräsch som medlem här på forumet men har hängt runt och läst trådar i ett par veckor nu. En sak som jag skulle vilja diskutera innan Eon IV släpps (så att skaparna kan få se det) är musiken i Eon. Färdigheten för musik i Eon III tycker jag faktiskt fungerar ganska dåligt. Där måste man när man skaffar färdigheten bestämma vilken instrumentgrupp den ska inrikta sig på. Detta känns konstigt då man som bard kan spela harpa (som man förmodligen knappt ens sätt) lika bra som man kan spela på sin gamla lyra. Istället föreslår jag att varje instrument är en egen färdighet som lärs in separat. Utöver det bör det även finnas färdigheten musikteori som används när man ska skriva ner, läsa och spela stycken efter noter. Man bör även kunna lära in musik på gehör med just attributet hörsel, dock bör det vara lättare med musikteori. På samma sätt tycker jag att det borde fungera när man lyssnar till musik. Åhöraren borde med musikteori eller (något svårare) hörsel kunna höra felen som någon spelar/sjunger. Det borde även finnas system för att lättare spela väl inlärda stycken än sådana man knappt spelat igenom. Alltså:
Instrument och sång bör läras in som enskilda separata färdigheter (möjligen besläktade). Dessa används när man ska spela upp musik. Improvisation borde inefatta både musikteori och instrumentfärdigheten.
Musikteori borde användas för att analysera musik man hör (exempelvis lyssna efter fel), skriva och läsa noter och spela direkt efter noter (vilket bör vara svårare). Improvisation borde inefatta både musikteori och instrumentfärdigheten.
Hörsel borde också kunna användas för att analysera musik, dock inte lika lätt. Med en lärare borde man också kunna lära in stycken med hörsel.
Instrument och sång bör läras in som enskilda separata färdigheter (möjligen besläktade). Dessa används när man ska spela upp musik. Improvisation borde inefatta både musikteori och instrumentfärdigheten.
Musikteori borde användas för att analysera musik man hör (exempelvis lyssna efter fel), skriva och läsa noter och spela direkt efter noter (vilket bör vara svårare). Improvisation borde inefatta både musikteori och instrumentfärdigheten.
Hörsel borde också kunna användas för att analysera musik, dock inte lika lätt. Med en lärare borde man också kunna lära in stycken med hörsel.