Äldre trådar om man vill fiska efter
@kranks idéer:
1. Vad tycker du gör Mutant Chronicles till Mutant Chronicles? 2. Var det något ur punkt 1 som du saknade regelstöd för? 3. Vilka element ur filmen borde finnas med i rollspelet? /Han som föredrar listor med eventuella vidareutvecklingar än massiv text
www.rollspel.nu
Egentligen rätt generell fråga, men jag skulle uppskatta om folk snackade utifrån Mutant Chronicles då jag tänkte börja spelleda Matinee Chronicles. Ponera att "allt" förberedande är klart och ni ska bara skriva ett äventyr. Säg att det utspelar sig i Luna City. Var skulle ni börja för att få...
www.rollspel.nu
Äh, öh, dra inte alltför stora växlar på de där gamla grejerna bara =)
Själv är jag mest intresserad av hur apostlarna ska användas och vilka ändringar som sker med megakorparna.
Den korta versionen – och tro mig, det kommer mer (jag har nästan
kreverat av att inte kunna stöta och blöta det här öppet) – är att de flesta megakorparna nog blir förhållandevis oförändrade. Jag gillar dem skarpt typ som de är. De kommer att beskrivas på lite annat sätt (inte lika många sidor), ffa i grundboken blir det dels mer rakt på och dels mer som typ suggesteras, nämns men inte förklaras, eller att det beskrivs på sätt så man kan extrapolera resten. Lite mer minimalistisk text helt enkelt.
Undantaget är Mishima, där jag helt enkelt inte är riktigt bekväm med den typ av orientalisering MC traditionellt har. Jag är sugen på mer modern asiatisk/japansk företagskultur snarare än "shogunat som producerar mycket piratkopior". Ja, jag är medveten om att de andra megakorparna också är karikatyrer, men… tja, vi får se. =)
Apostlarna är där jag lagt typ mest jobb. Mitt mål har varit att göra dem mer intressanta – inte bara Algeroth i andra kläder. "Demnogonis soldater sprutar slem, Muawihjes soldater sprutar vansinne". Jag har försökt bygga dem dels så de får tydligare och bredare teman, dels så att de faktiskt genuint alla har något positivt att erbjuda sina kultister. Jag vill alltså att det ska vara tydlig skillnad på dem i hur de funkar och vilken sorts inflytande/krafter/etc de har – och att de ska vara lätta att bygga utredningsfokuserade äventyr på. Det ska finnas konflikter, motivationer och teman att ta av och fvrida/vända på och visa olika sidor av.