PROMOTION Mutant Chronicles: Luna City Blues

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,289
Location
Helsingborg
Äldre trådar om man vill fiska efter @kranks idéer:



Själv är jag mest intresserad av hur apostlarna ska användas och vilka ändringar som sker med megakorparna.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,151
Location
Rissne
Ngn ledtråd vi kan hitta om vilken regelgrund det blir? Helt nytt, slimmad version av gamla BRP-spelet, Kutulu-variant etc?
Det blir väldigt sannolikt bara samma som jag brukar — dvs Kutulu/Rotsystem. Fast givetvis med bakgrundsgenerering, bakgrundshändelser etc då. Men i spel samma grej — fåtal egenskaper man slår mot, pölar, enkelt och snabbt stridssystem utan separata skadeslag. Och så en hyfsad flora av expertiser som man inte slår mot utan bara rakt av avgör hur mycket detaljer man kan få från ledtrådar man hittar.
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,108
Det blir väldigt sannolikt bara samma som jag brukar — dvs Kutulu/Rotsystem. Fast givetvis med bakgrundsgenerering, bakgrundshändelser etc då. Men i spel samma grej — fåtal egenskaper man slår mot, pölar, enkelt och snabbt stridssystem utan separata skadeslag. Och så en hyfsad flora av expertiser som man inte slår mot utan bara rakt av avgör hur mycket detaljer man kan få från ledtrådar man hittar.
Jag är egentligen ingen vän av pölar, men gillar ändå Kutulu skarpt i alla andra avseenden. Byter du bort pölarna mot någon annan enkel och elegant resolutionsmekanik blir det ännu bättre :)
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,151
Location
Rissne
Ni tar väl in Paul Bonner för illustrationer?
Jag skulle säga att Luna City Blues är betydligt mer Bergting än Bonner om man ser till det gamla spelet. Bonners bilder är hemskt fina, men de är ju samtidigt typ allihop i exakt den stil som jag tänkt röra mig bort från här. Mindre muskelmän i venus djungler, mer sjaskiga noir-detektiver som jagar kultister i Luna Citys övergivna tunnelbanesystem…
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,757
Location
Maastricht
Jag skulle säga att Luna City Blues är betydligt mer Bergting än Bonner om man ser till det gamla spelet. Bonners bilder är hemskt fina, men de är ju samtidigt typ allihop i exakt den stil som jag tänkt röra mig bort från här. Mindre muskelmän i venus djungler, mer sjaskiga noir-detektiver som jagar kultister i Luna Citys övergivna tunnelbanesystem…
Bonner kan göra allt! :cool:
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,151
Location
Rissne
Äldre trådar om man vill fiska efter @kranks idéer:


Äh, öh, dra inte alltför stora växlar på de där gamla grejerna bara =)

Själv är jag mest intresserad av hur apostlarna ska användas och vilka ändringar som sker med megakorparna.
Den korta versionen – och tro mig, det kommer mer (jag har nästan kreverat av att inte kunna stöta och blöta det här öppet) – är att de flesta megakorparna nog blir förhållandevis oförändrade. Jag gillar dem skarpt typ som de är. De kommer att beskrivas på lite annat sätt (inte lika många sidor), ffa i grundboken blir det dels mer rakt på och dels mer som typ suggesteras, nämns men inte förklaras, eller att det beskrivs på sätt så man kan extrapolera resten. Lite mer minimalistisk text helt enkelt.

Undantaget är Mishima, där jag helt enkelt inte är riktigt bekväm med den typ av orientalisering MC traditionellt har. Jag är sugen på mer modern asiatisk/japansk företagskultur snarare än "shogunat som producerar mycket piratkopior". Ja, jag är medveten om att de andra megakorparna också är karikatyrer, men… tja, vi får se. =)

Apostlarna är där jag lagt typ mest jobb. Mitt mål har varit att göra dem mer intressanta – inte bara Algeroth i andra kläder. "Demnogonis soldater sprutar slem, Muawihjes soldater sprutar vansinne". Jag har försökt bygga dem dels så de får tydligare och bredare teman, dels så att de faktiskt genuint alla har något positivt att erbjuda sina kultister. Jag vill alltså att det ska vara tydlig skillnad på dem i hur de funkar och vilken sorts inflytande/krafter/etc de har – och att de ska vara lätta att bygga utredningsfokuserade äventyr på. Det ska finnas konflikter, motivationer och teman att ta av och fvrida/vända på och visa olika sidor av.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,289
Location
Helsingborg
Den korta versionen – och tro mig, det kommer mer (jag har nästan kreverat av att inte kunna stöta och blöta det här öppet) – är att de flesta megakorparna nog blir förhållandevis oförändrade. Jag gillar dem skarpt typ som de är. De kommer att beskrivas på lite annat sätt (inte lika många sidor), ffa i grundboken blir det dels mer rakt på och dels mer som typ suggesteras, nämns men inte förklaras, eller att det beskrivs på sätt så man kan extrapolera resten. Lite mer minimalistisk text helt enkelt.
Jag gillade verkligen vad du skrev i tråden om scenarioskapande gällande hypernationalismen och hur den sätter färg via estetik och progaganda - mycket utifrån spelledarpersonernas agerande och agendor.

Det var mycket annat bra du skrev också, men just det vad något jag tog till mig. Lite Starship Troopers-aktigt, om man bortser från kryp-dödandet.

Jag har försökt bygga dem dels så de får tydligare och bredare teman, dels så att de faktiskt genuint alla har något positivt att erbjuda sina kultister. Jag vill alltså att det ska vara tydlig skillnad på dem i hur de funkar och vilken sorts inflytande/krafter/etc de har – och att de ska vara lätta att bygga utredningsfokuserade äventyr på. Det ska finnas konflikter, motivationer och teman att ta av och fvrida/vända på och visa olika sidor av.
Ja, det här var vad jag tyckte fattades, där jag använde apostlarna för att skapa underliggande teman i scenarion.
 

Stormspike

Hästpirat
Joined
9 Mar 2011
Messages
73
Helt korrekt. Just nu bara engelskt släpp planerat. Vilket såklart blir extra spännande; hittills är det ju bara Ödesväktarna av mina spel som kommit på engelska och det… var det ju typ ingen som brydde sig om. Den här gången blir det ju en bred publik på riktigt =)

(Sedan får vi se i hur hög grad de som mest vill ha militäruppdrag i venusianska djungler med muskelmän och axelskydd tycker att jag gör våld på varumärket… Vi kan väl säga att det inte blir några tjugo sidor vapentabeller i LCB… Inte i grundboken iaf)
Men hur blir det med axelskydden? 😉 lång rustningslista?

Hur är det med megakorparna, har alla närvaro på Luna eller är det en dominerande?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,591
Location
Ludvika
Hur går tankarna på illustrationer? Ursprungliga MC hade ju två väldigt olia inriktningar, där min absoluta favorit var de svartvita, ofta skissartade illustrationerna.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,151
Location
Rissne
axelskydden? 😉
Sannolikt ja.

lång rustningslista?
Sannolikt nej.

Hur är det med megakorparna, har alla närvaro på Luna eller är det en dominerande?

Tanken är att ha alla på plats, med egna områden. Vet inte om det blir en karta över exakt vem som är var riktigt; jag gillade ändå första utgåvans brist på karta. Det skapade mer liksom mystisk känsla, staden kändes mer (mar)drömslik. Man visste inte var, eller om, den tog slut.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,034
Hur ser du balansen mellan hårdkokt cyberpunk och ockultism/Hellblazer? Dvs corparna som skurkar och apostlarna som skurkar?

Förstår jag det rätt att du tänker att både apostlar och corpar kan vara mångfacetterade och att RP kan förhandla med båda?
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,151
Location
Rissne
Hur går tankarna på illustrationer? Ursprungliga MC hade ju två väldigt olia inriktningar, där min absoluta favorit var de svartvita, ofta skissartade illustrationerna.
Inget är klart, men jag vill mer åt det senare hållet, ja. Inte så mycket svulstigt, mer mignola/bergting/högkontrast/brötigt.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,151
Location
Rissne
Hur ser du balansen mellan hårdkokt cyberpunk och ockultism/Hellblazer? Dvs corparna som skurkar och apostlarna som skurkar?

Förstår jag det rätt att du tänker att både apostlar och corpar kan vara mångfacetterade och att RP kan förhandla med båda?
Ungefär. Eller, apostlarna och kulterna ska åtminstone vara mer begripliga – man ska kunna fatta varför fattiga, desperata människor t.ex. söker sig till dem. De har något att erbjuda. Ofta något som är direkt destruktivt för det mänskliga samhället och även individen på sikt, men ändå.

Ett genomgående ledmotiv i hur jag tänker kring settingen är att staden är ett monster. Att de förtryckande systemen, nästan arkitekturen i sig, att allt är en del av ett söndermalande destruktivt system. Är Legionen verkligen det värsta hotet?

Så ja, alla är skurkar =) Och samtidigt: alla ska nånstans gå att åtminstone samtala med, tänker jag. Inte så mycket "rå ondska". Skalan går från mörkgrått till mörkare grått.
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,519
Vet inte vad mutant chronicles är men jag tycker det här verkar svinkul!
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,631
Location
Fallen Umber
Så ja, alla är skurkar =) Och samtidigt: alla ska nånstans gå att åtminstone samtala med, tänker jag. Inte så mycket "rå ondska". Skalan går från mörkgrått till mörkare grått.
Jag älskar detta. Att Ondskan/Mörka legionen var så arketypiskt onda känns i efterhand enbart töntigt för mig. Metafysisk ondska är så ointressant.
 
Top