Mörka själen är bortom mänskligt tänkande och att sitta och ge den agendor är att minimera dess existens, precis som om man skulle ge Ljuset en fysisk manifestation utöver kardinalen och Brödraskapet.
Tja, det är ju en approach och ett sätt att se på ljuset/mörkret såklart. Och det är ju den som i princip gällt nu i tre utgåvor av spelet.
När det gäller Ljuset så har jag… planer. Alltså, i gamla MC så var ju ljuset helt enkelt Kardinalens ljus. Brödraskapets faktiska mytologi var extremt otydlig bortom "det är dåligt med mörker", och vad vi faktiskt fick se var i princip en stor trollkarl (kardinalen) som hade de praktiska medlen (konsten) för att bekämpa Mörka Legionen. Det är klart att man
kan läsa in tanken att det finns något slags metafysiskt ljus också och att det inte bara är något som finns i brödraskapets propaganda… men jag vet inte om jag gjorde det, eller vill göra det. På samma sätt som man ganska lätt kan se att när Capitol beskrivs som frihetsälskande demokrater så är
det verkligen bara propaganda också. De gillar att framställa sig i ett visst ljus, men…
Hela mörker/ljus-dikotomin tycker jag är rätt trist överlag. Ondska/godhet. Sånt har aldrig riktigt lockat mig; det var ju inte förrän jag insåg att Jedi/Sith och mörka/ljusa delen av kraften huvudsakligen kunde betraktas som doktriner för två konkurrerande sekter av religiösa fanatiker som jag började kunna ta mig av Star Wars.
Så… Jag kommer till 100% förstå om ett Chronicles där Legionen har begripliga övergripande mål och där Brödraskapet framför allt är en framgångsrik propagandistisk superchurch-sekt som
reverse-engineerat Legionens tech för att simulera "krafter" (varför trodde du att så många av dem bär heltäckande rustning?) inte är alla gamla fans kopp té. Det är helt OK. Jag försöker inte skriva det MC alla vill ha, eller har velat ha.