Skarpt svart/vitt?
Vad segs om korruption, korporationskrig, ketteri, svek, konspirationer och mer stridigheter bland menniskor sjelva en mot den stora ondskan?
Sedan tycker jag reglerna i MC, oavsett hur "orealistiska" de kanske er i jemforelse med annat, er mycket funktionsdugliga. De er snabba, enkla och faktiskt rett roliga att anvenda. Oavsett om vapnen gor jettemycket skada eller nagot annat. Det er tenkt som ett hjeltespel for sjuttsingen!
Axelskydd har vel sedan knappast paverkat innehallet i en produkt? Det finns underliga saker i alla spel. Grona slanguttryckslangande orcher i Warhammer, alv och dverg som yrke i gamla versioner av D&D, existensen av EON och faktumet att nestan alla spel - oavsett hur avlegsna de ska vara fran var egen verld - har samma fysiska lagar, flora, fauna och korkade mensklighet eller inbitna overtro pa eget patriotiskt agerande.
Verldsbeskrivningen i MC er veldigt generell. Den utvecklar vissa aspekter mer en andra, men placerar de flesta i ett 40k liknande krigsperspektiv, erkennt ett taktiskt steg fran Target att gora spelet mer anvendbart som en flexibel licens. Och om man sedan gillar det eller inte gillar det sa far man gerna utveckla sina angrepp...
(Jag utvecklar her mitt angrepp mot EON, tidigare, for att slippa bli anklagad for samma sak:
NeoGames installation pa Fantasy arenan er ett regelhervornas praktexempel med lager pa lager av referenskrav eller tabeller. Det presenterar en otroligt vel genomarbetad, men ytligt intetsegande verld som - trots att den utvecklas i modul pa modul - fortfarande har en stilren klinisk presentation mer en en stemningshojande. Allt detta er del av NeoGames realismideal, och faller en hel del Svenska spelare i smaken. Men i min mening er det ett charmlost, om en gediget och velgjort spel som nog aldrig kommer finnas i min hylla.)