Nekromanti Mutant Chronicles

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Gäspar stort

"Det var då vad alla skulle klaga på Target produkter. Regler är INTE vad som gör ett bra rollspel. Bra regler hjälper till men är värdelösa utan en bra värld att spela i, eller åtminstone någon form av känsla som är anknuten till just det rollspelet."

Jag klagar inte på Targets produkter för att det är Targets produkter. Jag klagar på Chronicles för att jag tycker att den del som kan bedömas objektivt (reglerna) är undermåliga, och att den del som måste bedömas subjektivt (spelvärlden) tilltalar mig ungefär lika mycket som Emil i Lönneberga The Role Playing Game. Att Target var de som gjorde spelet är en olycklig slump.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Regelsystemet är mindre viktigt

Visst, men då missar du ett antal bra träbitar som man kan bygga nåt annat av. För att förklara metaforen, visst kan man bara köpa de rollspel man anser kompletta, men anser man att man har råd kan man ju lika gärna köpa ännu fler rollspel, även om de inte kan anses vara kompletta. Nåt kan man alltid göra av det, om inte annat är det snyggt i bokhyllan.

Jag håller med Klon, reglerna är inte det viktiga. Spelvärlden är vad som räknas. Det är förstås ett plus med bra regler.

/RipperDoc - lånemonitor

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Regelsystemet är mindre viktigt

"Visst, men då missar du ett antal bra träbitar som man kan bygga nåt annat av."

Självklart kan man bygga annat. Men jag skulle känna mig lurad om jag köpte Mutant Chronicles för att spela Mutant Chronicles och fann att det inte fungerade (vilket inte ligger så långt ifrån sanningen).

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Joham

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
92
Location
Boden
Re: Regelsystemet är mindre viktigt

Men du som verkar vara en mästare på att ignorera regler, göra om dem, hitta på nya och improvisera borde ju inte bry dig om ett bristande system som Chronicles. Och det är långt ifrån ospelbart. Jag har då lyckats i alla fall, utan större problem.

Jag håller med om att reglerna är dåliga, eller rättare sagt omoderna men Chroniclesvärlden är mycket fascinerande och intressant. Feta vapen och gigantiska axelskydd är roligt som omväxling jämfört med t.ex. Netoechs små pistoler och stiletter.

Joham -Bauhaus är bäst
 

Krell

Veteran
Joined
20 Oct 2000
Messages
42
Location
HBG
Jag tror att det inte är så många som spelar det. Jag själv tycker att det är ett spel med en bra charm och det har stora möjligheter om man ändrar lite i stridssytemet och skadesystemet.
Men är man ute efter ett realistiskt rollspel så är det ju inte rätt spel..Men rollspel skall inte vara för realistiska
, då tycker jag att spelkänslan försvinner.
 

LeJonklev

Swordsman
Joined
30 May 2000
Messages
520
Re: Är det dåligt

Nej det är inte dåligt. Jag älskar oxå spelet och.. ja stolt är väl inte rätt ord men nått ditåt : )

LL

I found it hard, it was hard to find, oh well, whatever, nevermind.
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Håller med...

Precis, det är kul med stora vapenstrider med stoooora vapen och liknande.
Reglerna tycker jag är spelbara, jag har lyckats bra jag med. Om man låter rollspelandet stå i centrum istället för reglerna så ser jag inte något större problem..

Så det så!
 

Wille

Veteran
Joined
7 Dec 2000
Messages
147
Location
STHLM
Ännu ett meningslöst inlägg!

Håller med Krille, delvis. Regelmässigt är Chronicles, regelmässigt, *%¤& värdelöst. Däremot är världen hyfsad. Även om jag tycker den är bra mycket sämre än den som fanns i produkten Mutant Rymd. Sedan kan man göra vad man vill. Jag köper hellre ett spel med en bra värld än med bra regler. (T.ex. WoD )

Wille

Allt du inte gillar kan du göra om!
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Regelsystemet är mindre viktigt

"Men du som verkar vara en mästare på att ignorera regler, göra om dem, hitta på nya och improvisera borde ju inte bry dig om ett bristande system som Chronicles."

Det finns en gräns då det är så mycket som behöver skrivas om att det är enklare att skriva ett helt nytt spel. Chronicles är way beyond den gränsen, IMHO.

"Jag håller med om att reglerna är dåliga, eller rättare sagt omoderna men Chroniclesvärlden är mycket fascinerande och intressant. Feta vapen och gigantiska axelskydd är roligt som omväxling jämfört med t.ex. Netoechs små pistoler och stiletter."

Håller inte med en centimeter. Vilket kanske syns, med tanke på att jag skriver Evangelium. Chronicles är helt enkelt för överdrivet för min smak.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,421
Snickra...

Vi spelade MC ganska länge... Och det var för oss helt spelbart... dvs efter att vi hade köpt Alla korporationsböcker, då efter det att vi köpte den första, Bauhaus, så blev alla andra korporationer ospelbara då Bauhaus, enligt den boken, var bäst, starkast, rikast, hederligast etc etc...

Och sen när vi fortsatte spela fick vi fixa lite småsaker.. och efter två månader så passade spelet oss utmärkt... Och det funkade jätte bra..

Då hade vi: ignorerat alla superlativ i böckerna, tagit bort Mörkret eller vad fan det nu heter... Vi hade det kvar lite som en typ myt.. chansen att träffa en riktig kättare var liten.. Brödraskapet hade blivit en riktig ruskig liten kyrka som styrde sina medlemmar som tyranner...
Sen hade vi krympt korporatioerna och gjort om dem till nått annat.. vet inte riktigt vad men de var lite mindre, skummare och konstigare..
Sen krömp jag i stort sett alla vapen med 10 cm och 5 kg...

Kan också säga att innan Cybertronic boken hade jag vid ett tillfälle spelat en undercover agent för cybertronic.. jag var JÄTTE speciell... jag hade en cybertronisk arm!!! Efter vi fick boken så hade alla cybertronic agenter automatiskt minst 5 cyberkroppsdelar... typ..
Nåja... vi ändrade på det cokså..

och en annan gång spelade jag en sån dära ninja grej.. Shadowwalker eller vad de heter... Jag hade massa häftiga formågor.. och under ett hemligt uppdrag på Venus misslyckas jag med mitt fallskärmshopp och svimmar.. när jag vaknar är jag omringad av 50(!) Razider.. efter min första runda står bara 4 kvar.. men de fick mig...

Nåja.. vi spelade några ruskigt roliga kampanjer.. tex ett gäng av mina improviserade deckar äventyr.. Jag gjorde om världen till mer utav den steampunken som flera bilder i böckerna visar.. Alltså blev det en massa teknologi i en storstad som såg ut som något från 1920-talet..
Sen var alla spelare detektiver åt Cybertronic.. Alla hade apkul..

Nåja.. det var i alla fall det jag fick göra för att få MC spelbart.. Och det var väl det jag skulle komma fram till .. Jag ändrade alltså på i stort sett ALLT i världen..

Dessutom så friformade vi det mesta.. Så vi ändrade på ALLA regler..

Hmmm.. varför använde vi ens böckerna????

chrull - MC är värdelöst..
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Re: Regelsystemet är mindre viktigt

Självklart kan man bygga annat. Men jag skulle känna mig lurad om jag köpte Mutant Chronicles för att spela Mutant Chronicles och fann att det inte fungerade (vilket inte ligger så långt ifrån sanningen).

Tror du inte att folk blir lika lurade när de köper Eon II (eller DoD 6 för den delen...) och upptäcker att det inte medföljer någon spelvärld värd namnet? Visst i Eons fall kan man ju köpa till en utmärkt världsmodul, men det vore ju detsamma som om det släpptes en extra regelmodul till Mutant Chronicles. Inte sant?

Föressten så visste jag inte att du avskydde DoD:s regelsystem, eftersom det ju är i princip samma system i DoD som i Mutant Chronicles - likheterna är ju motsvarande som mellan Eon och Neotech. Föressten så har man ju i N2 hämtat mycket inspiration från just från Mutant Chronicles när det gäller rollpersonsgenereringen, men du kanske inte har varit med och skapat det systemet, eller?

/Emil

Brevis esse laboro, obscurus fio

Eon SE: <A HREF="http://www.eonse.com" target="_new">http://www.eonse.com</A>
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Re: Regelsystemet är mindre viktigt

Det finns en gräns då det är så mycket som behöver skrivas om att det är enklare att skriva ett helt nytt spel. Chronicles är way beyond den gränsen, IMHO.

Vad är det egentligen som du tycker behöver skrivas om? Rollpersongenereringen fungerar fint, stridssystemet är ett av ett fåtal sådana som verkligen känns snabbt och actionfyllt, färdighetssystemet är ungefär som i DoD med skillnaden att man alltid blir bättre ju äldre man är.. Men detta problem är ju lätt löst!

Håller inte med en centimeter. Vilket kanske syns, med tanke på att jag skriver Evangelium. Chronicles är helt enkelt för överdrivet för min smak.

Ytterligare en anledning till varför du måste avsky DoD...

/Emil

Brevis esse laboro, obscurus fio

Eon SE: <A HREF="http://www.eonse.com" target="_new">http://www.eonse.com</A>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Regelsystemet är mindre viktigt

"Tror du inte att folk blir lika lurade när de köper Eon II (eller DoD 6 för den delen...) och upptäcker att det inte medföljer någon spelvärld värd namnet? Visst i Eons fall kan man ju köpa till en utmärkt världsmodul, men det vore ju detsamma som om det släpptes en extra regelmodul till Mutant Chronicles."

Inte riktigt samma sak. I Mutant Chronicles får jag en värld som är lika tilltalande som skolmatsalarnas stuvade spenat och ett spelsystem som fungerar lika bra som en rostig Skoda efter ett dopp i floden Volga. I Eon2 finns i alla fall ett fungerande regelsystem (jag vet att vissa personer inte håller med mig här - varsågoda i så fall). Eftersom jag oftast har egna idéer om spelvärldar så räcker det långt. DoD6 ska jag inte uttala mig om - folk kan ju tro att jag är hipp och inne som klagar på det i så fall... /images/icons/wink.gif

"Föressten så visste jag inte att du avskydde DoD:s regelsystem, eftersom det ju är i princip samma system i DoD som i Mutant Chronicles - likheterna är ju motsvarande som mellan Eon och Neotech."

Då har du inte hängt runt på DoD-forumet tillräckligt mycket. "Avsky" är iofs ett starkt ord - "ogilla" passar bättre - men faktum är att jag finner regelgrunden begränsad och gammalmodig. Tar man den åsikten och kombinerar med detaljregler som bara är så knasiga så får man ett spelsystem som jag använder som varnande exempel. Det går att göra bra saker med BRP-motorn. Call of Cthulhu och Pendragon är två lysande exempel, det förra genom att inte krångla till det och det senare genom att utveckla det. Enligt min åsikt är Mutant Chronicles ett lysande exempel på hur man inte gör.

"Föressten så har man ju i N2 hämtat mycket inspiration från just från Mutant Chronicles när det gäller rollpersonsgenereringen, men du kanske inte har varit med och skapat det systemet, eller?"

Nej, det var jag iofs inte, men just rollpersonsgenereringen i Mutant Chronicles är en av de få bra saker jag hittade i det spelet. Det är en sund idé, men hade mått bättre av mer plats och mer energi. Som det nu är blev det mest en sund idé i Mutant Chronicles, som utvecklades och förbättrades i N2.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Regelsystemet är mindre viktigt

"Rollpersongenereringen fungerar fint, stridssystemet är ett av ett fåtal sådana som verkligen känns snabbt och actionfyllt, färdighetssystemet är ungefär som i DoD med skillnaden att man alltid blir bättre ju äldre man är.."

Nja, rollpersonsgenereringen kunde ha funkat fint om tanken fullföljdes, färdighetssystemet har BRP-motorns vanliga brister och stridssystemet... åkej, det var snabbt och actionfyllt, men det var också totalt uppåt väggarna, speciellt i kombination med skadesystemet.

"Ytterligare en anledning till varför du måste avsky DoD..."

DoD var fram till Catastrophia inte hälften så överdrivet som Mutant Chronicles är.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Re: Gäspar stort

Jag klagar på Chronicles för att jag tycker att den del som kan bedömas objektivt (reglerna) är undermåliga, och att den del som måste bedömas subjektivt (spelvärlden) tilltalar mig ungefär lika mycket som Emil i Lönneberga The Role Playing Game.

Vad är det som gör det lättare att bedöma reglerna mer objektivt än spelvärlden? När det gäller båda delar så är det ju mycket personligt tyckande som spelar in. Personligen ogillar jag både regelsystemet och spelvärlden i Gondica, men sedan finns det folk som tycker precis tvärtom när det gäller båda delar.

Tyder det inte på att regelsystemet inte heller kan bedömas objektivt när det finns regelsystem som jag tycker är urusla med kommentarer om att det är så dåligt att man skräms när det samtidigt finns folk som avgudar systemen och tvärtom?

/Emil

Brevis esse laboro, obscurus fio

Eon SE: <A HREF="http://www.eonse.com" target="_new">http://www.eonse.com</A>
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Re: Nja.

Allting Mutant kan med fördel diskuteras i SF-forumet, att det inte är så stor diskussion där tyder i alla fall jag som att intresset för Mutant-forum är tämligen svagt.

Hmm, jag har inte ens tänkt den tanken! Mutant Chronicles är liksom varken SF eller Fantasy, utan något däremellan. Och att diskutera detta spel på SF-forumet skulle dessutom kännas väldigt opersonligt. Jag har tolkat det som att SF-forumet var till för att diskutera rent allmän SF, inte diskutera specifika rollspel.

Jag tror kraftigt på att ett Mutant Chronicles forum skulle dra bra mycket mer folk än Gondica forumet gör idag! Eller varför inte skapa ett forum för alla versioner av Mutant! Jag tror säkert att intresset skulle kunna bli stort.

Mutant Chronicles är garanterat inget dött rollspel. Det är bara så att ingen orkar lägga upp något på nätet om det eftersom alla tror att de är ensamma om att spela spelet! Och detta är ju något som rollspel.nu bidrar till när de har forum om minst lika döda rollspel som Gondica!

/Emil

Brevis esse laboro, obscurus fio

Eon SE: <A HREF="http://www.eonse.com" target="_new">http://www.eonse.com</A>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Gäspar stort

"Vad är det som gör det lättare att bedöma reglerna mer objektivt än spelvärlden?"

Mest åsikten att ett regelsystem har ett antal mekanismer som är relativt lättbedömda och lätta att bedöma objektivt. En spelvärld kan i stort sett bara bedömas efter smak.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Dött spel

"Mutant Chronicles är garanterat inget dött rollspel. Det är bara så att ingen orkar lägga upp något på nätet om det eftersom alla tror att de är ensamma om att spela spelet!"

Är inte det kännetecknet på ett dött spel, att ingenting (inte ens inofficiellt material) kommer upp till det?

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Regelsystemet är mindre viktigt

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Föressten så har man ju i N2 hämtat mycket inspiration från just från Mutant Chronicles när det gäller rollpersonsgenereringen<p><hr></blockquote><p>
Nu är jag ingen expert på vare sig Neotech eller Kråkniklas, men avser du här konceptet med att gå genom sin figurs bakgrundshistoria och se "aha... här gick du på universitet i fyra år och fick den, den och den färdigheten, och sedan gick du in i det militära och lärde dig det och det..."? I så fall kan knappast Chronicles ta åt sig äran för det systemet... jag har för mig att det första spelet som gjorde så var gamla Traveller, från 70-talet eller så.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 
Top