Just nu pågår en kickstarter för ytterligare en miljö/regelbok till Mutant år noll, och den drar in pengar i mängder. Det är kul, och jag har naturligtvis varit med och backat den. Men när vi pratade om kickstartern igår under vårt rollspelsmöte började jag drömma om andra tänkbara varianter på Mutant.
Någon gång för länge sedan hade jag mycket kul med den allra första versionen av Mutant och Mutant 2 och de tillhörande äventyren, men såhär i efterhand känns det som om världen blev för civiliserad och storskalig. Modulerna och Sinkadus-artiklarna fylldes snart med det ena högteknologiska vapnet och fordonet efter det andra, och alla äventyr handlade om att stoppa krig, terrorister och kärnvapen; världen bestod av tydligt utmärkta länder med gränser, flaggor och huvudstäder. När Järnringen långt senare tog över följde den här känslan med. Världen kändes mer som 1800-tal med talande djur och robotar än som vår värld efter en katastrof.
Mutant år noll är ju annorlunda. Där är katastrofen något som inträffade nyligen (eller till och med fortfarande håller på att inträffa i somliga av spelen, eftersom de utspelar sig i rester av civilisationen som ännu inte hunnit kollapsa fullständigt). Men det är samtidigt något begränsat, eftersom varje spel bara ger möjlighet till spel i en miljö, och den miljön är ganska begränsad.
Så trots att jag har gillat alla versioner av Mutant, till och med den som försökte vara cyberpunk och inte hette Mutant av någon annan anledning än att Äventyrsspel ville slippa sälja in ett nytt varumärke till leksaksbutikerna, så önskar jag ibland att det fanns ett Mutant som var annorlunda -- lite mer som den värld som antyds i regelboken till den allra första utgåvan.
Jag skulle alltså vilja se ett Mutant-spel som utspelar sig ganska snart efter civilisationens fall, men i en värld som inte har några begränsningar. Rollpersonerna skull inte ha någon fast bas, utan gå och/eller åka runt i en ödemark befolkad av andra gäng som försöker överleva, små befästa byar och muterade vidunder som vill äta allt. Äventyren skulle handla om att få mat och patroner för dagen, eller möjligen att utföra ett uppdrag för att få en viktig motordel eller ett halvfungerande hagelgevär i belöning.
Jag skulle också vilja se ett Mutant-spel som utspelade sig i en helt annan miljö än i Norden: muterade elefanter på savannen, muterade gilaödlor i revolverduell i Arizona eller muterade samurajer som blir attackerade av tonåriga, muterade ninja-sköldpaddor. Jag vill vara Mad Max som bränner genom en öken i Australien med en fet cigarrökande koala som sidekick.
Vad vill du?
(Förtydligande: Jag vill alltså inte ha tips och förslag på hur jag kan ändra någonting eller göra någonting för att få det spel jag beskriver -- jag vill bara spekulera och drömma om spel som inte finns. Se det som en typ av rollspel där vi sitter och hittar på saker som inte är verklighet, men har kul ändå. )
Någon gång för länge sedan hade jag mycket kul med den allra första versionen av Mutant och Mutant 2 och de tillhörande äventyren, men såhär i efterhand känns det som om världen blev för civiliserad och storskalig. Modulerna och Sinkadus-artiklarna fylldes snart med det ena högteknologiska vapnet och fordonet efter det andra, och alla äventyr handlade om att stoppa krig, terrorister och kärnvapen; världen bestod av tydligt utmärkta länder med gränser, flaggor och huvudstäder. När Järnringen långt senare tog över följde den här känslan med. Världen kändes mer som 1800-tal med talande djur och robotar än som vår värld efter en katastrof.
Mutant år noll är ju annorlunda. Där är katastrofen något som inträffade nyligen (eller till och med fortfarande håller på att inträffa i somliga av spelen, eftersom de utspelar sig i rester av civilisationen som ännu inte hunnit kollapsa fullständigt). Men det är samtidigt något begränsat, eftersom varje spel bara ger möjlighet till spel i en miljö, och den miljön är ganska begränsad.
Så trots att jag har gillat alla versioner av Mutant, till och med den som försökte vara cyberpunk och inte hette Mutant av någon annan anledning än att Äventyrsspel ville slippa sälja in ett nytt varumärke till leksaksbutikerna, så önskar jag ibland att det fanns ett Mutant som var annorlunda -- lite mer som den värld som antyds i regelboken till den allra första utgåvan.
Jag skulle alltså vilja se ett Mutant-spel som utspelar sig ganska snart efter civilisationens fall, men i en värld som inte har några begränsningar. Rollpersonerna skull inte ha någon fast bas, utan gå och/eller åka runt i en ödemark befolkad av andra gäng som försöker överleva, små befästa byar och muterade vidunder som vill äta allt. Äventyren skulle handla om att få mat och patroner för dagen, eller möjligen att utföra ett uppdrag för att få en viktig motordel eller ett halvfungerande hagelgevär i belöning.
Jag skulle också vilja se ett Mutant-spel som utspelade sig i en helt annan miljö än i Norden: muterade elefanter på savannen, muterade gilaödlor i revolverduell i Arizona eller muterade samurajer som blir attackerade av tonåriga, muterade ninja-sköldpaddor. Jag vill vara Mad Max som bränner genom en öken i Australien med en fet cigarrökande koala som sidekick.
Vad vill du?
(Förtydligande: Jag vill alltså inte ha tips och förslag på hur jag kan ändra någonting eller göra någonting för att få det spel jag beskriver -- jag vill bara spekulera och drömma om spel som inte finns. Se det som en typ av rollspel där vi sitter och hittar på saker som inte är verklighet, men har kul ändå. )