Nekromanti Mutant läggs ner!

Mogger

Hipsteranka
Gurgeh said:
Men det är inte speciellt bra för den svenska rollspelsmarknaden att både DoD och Mutant hamnar i malpåse samtidigt.
Det är ju där problemet ligger. Vad händer nu, liksom?

Arfert

Facit
Ibland måste man ta sådana beslut. För att kunna ta nästa steg. Tror de på sitt eget SF-spel på sikt så bör de ju lägga alla sina resurser på det. Fokusering är 1 A i affärsvärlden.

Men jag vet inte om det är RÄTT beslut i det här fallet, jag sitter ju inte på all info Järnringen själva har.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Till skillnad från många andra är jag inte helt överraskad, även om jag tycker det är synd eftersom jag verkligen gillar Mutant: Undergångens Arvtagare.

Varför är jag inte överraskad? Jo, för att de påpekade i bloggen igår att det skulle komma en post som skulle sätta igång diskussionerna.

Efter att Coriolis kom igång så har jag bara suttit och väntat på nyheten om att Mutant skulle läggas ned. Kanske är det pessimisten i mig, men...

Nåja, jag har ju bara knappt börjat bita tag i Mutant-världen så det är mycket kvar där för mig personligen.

Dimfrost

Special Circumstances
Det är nu som Kaleidoskop erövrar världen!

Nä, i själva verket är det väl Mindless Gaming som tar över. Det är ju de som har de storslagna (och vansinniga?) planerna.

Johan K

Gammal & dryg
Det var ju riktigt snynd !!
Jag gillar verkligen M:UA & blev nästan lite ledsen i ögan här. Men jag antar att det är som det är & inte mycket att göra.

CapnZapp

Myrmidon
Dimfrost said:
Utan att egentligen ha koll tycker jag det borde vara kommersiellt självmord att direkt plocka upp varumärket och göra sin egen version eller försöka haka på Järnringens. Snarare borde det väl vara dags om två-tre år, när man kan starta om på ett helt annat sätt och när Järnringens version känns som något som hör till det förgångna.
Jag håller verkligen med.

Jag kan förstå dem som direkt vill ta över spelet, men det måste nog anses vara mindre genomtänkta reaktioner.

Då tror jag det kommer fungera bättre om några år (som sagt). Med andra ord, ett Förlag X som gör en Drakar och Demoner - ger ut en "gammal" men älskad "klassiker" i ny upplaga.

Jag är övertygad om att licenspengarna till Paradox inte varit en betydande faktor. Det finns ju så försvinnande lite pengar i rollspelsbranschen.

Då tror jag mycket mera på teorin att Järnringen insett att de kört färdigt, och att vidare utgivning kräver en om/ny-start. Vilket kan översättas med "till att börja med, ny upplaga av regelboken".

Någonting som jag helt enkelt tror de inte personligen är särskilt intresserade av. Dels för att de ju inte har regler som sin starkaste sida, dels för att riskerna ju är sådana att en sådan satsning inte är motiverad - vem vill bli känd som den som sänkte sitt eget flaggskepp med nya regler som splittrar kundkretsen?

Dels detta, och dels vad de ju sagt uttryckligen: de vill satsa på en helt egen baby. Jag tror som sagt inte Paradox kunnat ta in värst mycket pengar på Mutant. Däremot kan de ju ha haft besvärande synpunkter vad gäller den kreativa färdriktningen? Med Coriolis är det ingen som kan styra dem, de är ju helt fria att göra vad de vill med sitt eget varumärke...

Dimfrost

Special Circumstances
1000T said:
Jag är övertygad om att licenspengarna till Paradox inte varit en betydande faktor. Det finns ju så försvinnande lite pengar i rollspelsbranschen.
Just därför tror jag att det kan vara en avgörande faktor. Om Paradox ville ha mycket pengar finns det inte många marginaler att ta av från Järnringens sida.

Då tror jag mycket mera på teorin att Järnringen insett att de kört färdigt, och att vidare utgivning kräver en om/ny-start. Vilket kan översättas med "till att börja med, ny upplaga av regelboken".

Någonting som jag helt enkelt tror de inte personligen är särskilt intresserade av. Dels för att de ju inte har regler som sin starkaste sida [...]
Jag tror knappast att Järnringen själva saknar tilltro till sin egen förmåga att skriva regler.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Jag kan mycket väl tänka mig att det är en tomhet som kommer märkas om ett tag -- kanske inte direkt, så länge spelen har en fortsatt butiksnärvaro, men när det börjar bli ont om Drakar- och Mutant-böcker i hyllorna kommer det nog finnas marknad för en ersättare. Det är inte utan att man drar paralleller till hur Eon fick sin chans tack vare Drakar och Demoners svaga ställning under senare halvan av nittiotalet. Vi har ju en hel del spelkonstruktörer som nog är ivriga att fylla det tomrum som kommer att uppstå.

(Jag var så här nära att skriva "Kuk!" som svar på din fråga, men sen tänkte jag att jag i egenskap av redaktör kanske borde föregå med gott exempel.)

CapnZapp

Myrmidon
Nej, det sade jag inte.

Min tanke är istället att förklara sakernas natur med att de kanske inte är särskilt intresserade av regler per se, och att det kan förklara varför de vare sig tidigare eller nu uppdaterat Mutantreglerna! :gremsmile:

CapnZapp

Myrmidon
Bobby Magikern said:
(Jag var så här nära att skriva "Kuk!" som svar på din fråga, men sen tänkte jag att jag i egenskap av redaktör kanske borde föregå med gott exempel.)
Det är bra att veta att styrekeuttryck ska skrivas inom parantes! :gremgrin:

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Det är alltså just exakt nu man skulle ha ett riktigt stort och populistiskt rollspel färdigt och svepa in över den svenska rollspelsmarknaden som en orkan. Drakar och demoner är på is, Mutant är nedlagt och Eon publiceras högst sporadiskt. Här finns ett svart hål att fylla.

Synd att jag inte har ett sådant spel färdigt (och skitmycket pengar så att jag kan trycka upp det och göra reklam för det).

/tobias

Mogger

Hipsteranka
Tråkigt nog blir det antagligen amerikanska spel, vilket leder till att svenska rollspel flyttar tillbaka sina positioner en aning. Något nytt Eon kan jag inte se inom den närmsta framtiden.

CapnZapp

Myrmidon
Dimfrost said:
Just därför tror jag att det kan vara en avgörande faktor. Om Paradox ville ha mycket pengar finns det inte många marginaler att ta av från Järnringens sida.
Skulle det vara så skulle det ju vara väldigt tråkigt.

Men jag ser ingen som helst anledning sprida den sortens spekulation, som ju dessutom slår mot Mutant-varumärket självt.

Det är som jag tidigare sade dessutom inte särskilt troligt. Så jag hoppas att vi kan undvika en tråkig utveckling mot att söka syndabockar - det är ju så mycket mera troligt att Järnringarna mest vill göra någonting nytt. :gremsmile:

Att de skrev att de talat med rättighetsinnehavarna läser jag bara som sunt förnuft, och snarare att de avslutar Mutantutgivningen i samförstånd snarare än motsatsen.

Men vi vet ju som sagt inte.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Jag vet inte om just nu är den bästa tiden. Jag tror ärligt talat inte att de flesta rollspelsköpare ute i butikerna håller koll på företagens utgivningsplaner -- det stora tillfället kommer, som jag skrev ovan, vara när böckerna tar slut, inte nu. Den som vill köpa Drakar och Mutant kan fortfarande göra det utan bekymmer, och de flesta kommer välja dem över ett nytt, osäkert kort.

Så, alla rollspelsmakare, skriv som om ni var på väg till rollspelsmarknadens Klondike! Ni kommer antagligen inte tjäna några pengar, men ni kommer kanske bli ledande på den svenska rollspelsmarknaden ett tag!

CapnZapp

Myrmidon
Gurgeh said:
Det är alltså just exakt nu man skulle ha ett riktigt stort och populistiskt rollspel färdigt och svepa in över den svenska rollspelsmarknaden som en orkan. Drakar och demoner är på is, Mutant är nedlagt och Eon publiceras högst sporadiskt. Här finns ett svart hål att fylla.
Järnringen hoppas nog ha just den lösningen... :gremwink:

Skulle tro deras spel mejkar eller brejkar när de publicerar första delen i äventyrstrilogin (alltså Ikonernas Nåd I)!

CapnZapp

Myrmidon
Bobby Magikern said:
Jag vet inte om just nu är den bästa tiden. Jag tror ärligt talat inte att de flesta rollspelsköpare ute i butikerna håller koll på företagens utgivningsplaner -- det stora tillfället kommer, som jag skrev ovan, vara när böckerna tar slut, inte nu. Den som vill köpa Drakar och Mutant kan fortfarande göra det utan bekymmer, och de flesta kommer välja dem över ett nytt, osäkert kort.

Så, alla rollspelsmakare, skriv som om ni var på väg till rollspelsmarknadens Klondike! Ni kommer antagligen inte tjäna några pengar, men ni kommer kanske bli ledande på den svenska rollspelsmarknaden ett tag!
Mitt personliga tips är att titta på Green Ronin's Freeport.

En kampanjvärld som de lyckats göra helt systemlös. Det finns alltså inget regelsystem i huvudboken.

Anledningen är att efter att ha läst diskussionerna tror jag inte det kommer gå finna någon konsensus vad gäller färdriktningen för ett framtida mutant. Vissa är helt inne på indie-ideer, andra vill konservera dagens regler, och det finns massor med fler ideer.

Spännvidden är helt enkelt alltför stor nu på 00-talet mellan folk som vill att moderna regler ska dra äventyren, kapsla in rollspelskrokar i karaktärerna, låta spelarna vara med och forma berättelsen, samt de mer traditionella typerna av rollspelare som funnits länge.

Så varför inte då skapa en systemlös Mutantbok, och eventuellt skriva regelappendix för de system som har störst uppbackning, alternativt låta fansen själva skriva de appendix de vill ha regler för.

Säger inte detta för att jag tycker det är smakfullt diskutera ett nytt mutant redan, utan för att ha det sagt så tidigt som möjligt i era tankeprocesser! :gremsmile:

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Mutant kommer utan tvekan överleva, men det dröjer nog en femton år innan den generation som vuxit upp med M:UA vågar sig på en ny version. Då är jag ... skitgammal :gremsmile:.

Jag gissar att Järnringen snart kommer annonsera att de har ett fantasyspel på gång, och att det småningom kommer uppdagas att det handlar om just Trakorien. Det här spelet kommer vara klart lagom till dess att intresset för fourth edition klingat av och den tredje delen i Granströms trilogi är på väg. Och det kommer vara mycket mer modernt än vad det ryktas att Coriolis är (jag har dock inte läst Coriolis, så jag ska inget säga).

Genom en sådan manöver (att annonsera att spelet är på väg alltså) tror jag att Järnringen kan befästa sin position som den främsta tillverkaren av rollspel i Sverige, och Riotminds få väldigt svårt att komma tillbaka.

Mina fem öre i alla fall.

Hälsar

Christian