Dimfrost said:
Utan att egentligen ha koll tycker jag det borde vara kommersiellt självmord att direkt plocka upp varumärket och göra sin egen version eller försöka haka på Järnringens. Snarare borde det väl vara dags om två-tre år, när man kan starta om på ett helt annat sätt och när Järnringens version känns som något som hör till det förgångna.
Jag håller verkligen med.
Jag kan förstå dem som direkt vill ta över spelet, men det måste nog anses vara mindre genomtänkta reaktioner.
Då tror jag det kommer fungera bättre om några år (som sagt). Med andra ord, ett Förlag X som gör en Drakar och Demoner - ger ut en "gammal" men älskad "klassiker" i ny upplaga.
Jag är övertygad om att licenspengarna till Paradox inte varit en betydande faktor. Det finns ju så försvinnande lite pengar i rollspelsbranschen.
Då tror jag mycket mera på teorin att Järnringen insett att de kört färdigt, och att vidare utgivning kräver en om/ny-start. Vilket kan översättas med "till att börja med, ny upplaga av regelboken".
Någonting som jag helt enkelt tror de inte personligen är särskilt intresserade av. Dels för att de ju inte har regler som sin starkaste sida, dels för att riskerna ju är sådana att en sådan satsning inte är motiverad - vem vill bli känd som den som sänkte sitt eget flaggskepp med nya regler som splittrar kundkretsen?
Dels detta, och dels vad de ju sagt uttryckligen: de vill satsa på en helt egen baby. Jag tror som sagt inte Paradox kunnat ta in värst mycket pengar på Mutant. Däremot kan de ju ha haft besvärande synpunkter vad gäller den kreativa färdriktningen? Med Coriolis är det ingen som kan styra dem, de är ju helt fria att göra vad de vill med sitt eget varumärke...