Simon
Swashbuckler
Håller med. Men det är enkelt löst, skilj bara mellan "mjukare" och "hårdare" kulor, och ge de hårdare taggen ap så att de ignorerar primitiv rustning. Hitech-rustning har naturligtvis en hitech-tag som inte ett primitivt vapen med ap biter på, men däremot vapen som har både ap och hitech. (Du kommer såklart vilja kalla dem vid bättre namn än så... )Krille said:Skalan är för grovkornig i AW för att jag skulle bry mig. Det känns som att det krävs ett helt nytt skadesystem, och då krävs en klase speltest och balansering.Måns said:Du som har lite koll på AW, hur skulle du hantera det, regelmässigt? Jag kan tänka mig att ändra vapenskador från fasta värden till slump (ie skada 1T6) eller öka stegen (och karaktärers tålighet), men i vanilj-AW är stegen för små för att sänka skadan ett steg med omladdad ammo.
Ge dem bara en tagg i stil med ömtålig, krävande, underhåll eller nåt. Ett av de grundläggande spelledarmovesen är ju activate their stuff's downsides, och där har du vad som krävs utan att behöva reglifiera mer.Jag skulle nog tala daglig vapenvård. Man bör vårda vapnet om man använder det med vanlig ammunition, men det dör inte så hårt.Måns said:Hur mycket vapenvård snackar vi egentligen? Om vi tar ett automatvapen, så skjuter det iväg en massa skott. Måste pipan rensas efter en salva på 20 skott eller var kan det ligga?
En möjlig lösning skulle kunna vara en hotklocka, som tickar upp för varje dag och eldstrid efter en första eldstrid (dvs ett vapen som inte rengjorts efter senaste eldstriden tickar inte upp). På 9-11 kan spelledaren använda en hard move för att låsa vapnet, och på 12 är vapnet låst. Men jag vet inte om det är rätt.