Nekromanti Mutant och angången

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Jag tycker det är fantastiskt kul att Mutant kommer i en ny version! Bra också att just Fria ligan tar över. Svavelvinter imponerade verkligen på mig.

Vi är ju många som vuxit upp med Mutant, och alla har vi olika saker vi gillar med konceptet. Jag vill bidra med mitt eget perspektiv, förstärkt av begreppet »angång«.

Med angång menar jag helt enkelt att ett spel, en film, en målning eller något annat låter dem som spelar, tittar eller betraktar konfronteras med och bearbeta någonting viktigt.

Mutant är ett jättebra exempel på det här. När spelet kom var jag och många andra barn i min ålder skiträdda för atomundergången. Det var inte bara det att man kanske funderade på döden som barn i allmänhet gör, utan vi var rädda för att allt skulle gå under -- mamma, pappa, syrran, VÄRLDEN! På TV snackade man om Kalla kriget och Reagan, Brezhnev, Andropov och Tjernenko. Det gick en massa kalla-kriget trillers på kvällarna, och i brevlådan kom »Om kriget kommer« från Beredskapsnämnden för psykologiskt försvar. Där kunde man bl.a. läsa om räckvidden på atombomber med olika kiloton, och själv räkna ut vad som hände med stället man bodde om kriget kom. Om man genom föräldrarnas försorg var förskonad från denna skrift, kunde man slå upp en förkortad version i telefonkatalogen.

Barn bearbetar sina rädslor i leken -- det är välkänt i all barnforskning. Och visst bearbetade vi! Vi lekte krig i skogen, krig i skolan, krig med lego etc. etc. När arkadspelen kom till Sverige lekte vi krig med Missile Command.

Men inget av det här kunde riktigt mäta sig i angång med Mutant, som när det kom var det perfekta svaret på målgruppens undergångsskräck: Precis som dess förebild Gamma World (TSR 1978–) var det ett spel som lät oss leva oss in i och utforska ett liv och en värld efter katastrofen på ett sätt som inte var allvarstyngt utan fyllt av skratt och spänning. Spelet knöt ihop tryggheten i barnlitteraturen (fabler, antropomorfa sagor och serier) med vuxenvärldens hot. Framtidsskildringarna gav också perspektiv på vår samtid och fick oss att se på saker med nya ögon: Efter ett spelmöte kunde man gå hem och liksom fortfarande se med mutantögon. Den gröna plastpapperskorgen skulle säkert överleva en katastrof och gå att göra ett harnesk av som passade en muterad järv. Det fula kraftverket dit man inte fick gå skulle i framtiden kanske åter täckas av skog som gick att leka i. Angången sträckte sig heller inte bara till undergångsskräcken, utan också till exempelvis klassfrågan: I motsättningarna mellan muterade och icke-muterade människor fanns en möjlighet att bearbeta motsvarande klassmotsättningar i vår värld, lika påtagliga då som nu genom exempelvis den svenska yuppie-eran eller Thatchers styre i Storbritannien.

När jag i kommentarerna läser om hur folk vill se ett »skitigare mutant« utan den där »barnsliga« eller »studentikosa« humorn, tänker jag att det för det mesta kommer från folk som närmar sig Mutant som spelmakare, samlare, debattörer eller helt enkelt … vuxna. Men Mutant är ju inte till för dem. De flesta tyckare kommer bara läsa spelet, snacka om det och använda det som en referenspunkt i sina olika positioneringar. Istället skulle jag önska att Fria ligan med sitt spel vände sig till en ny generation barn, och försöker göra ett spel som verkligen angår dem och som kan fylla en funktion som liknar den jag beskrivit ovan.

Jag tror också att humorn är helt central i detta. Jag skulle till och med säga att det som skiljer ett suveränt spel från ett mediokert spel är att det förra jämte t.ex. spänning och allvar lyckas inkludera humor i sitt koncept, gärna med ett språk som är unikt för spelet och spelvärlden. Det är det som ger exempelvis M:UA och Planescape den verkshöjd som 99,9% av världens andra rollspel saknar. I M:UAs fall är humorn exceptionellt lyckad. Dess funktion är nämligen inte bara att roa, utan också att knyta ihop framtidsvärlden med vår värld och att på en och samma gång rikta spelet till olika åldrar. Namnet Al-Ralph Cappuccino i Pirit: Den innersta kretsen märker direkt och med en blinkning ut spelledarpersonen som en maffia-skurk, men det påminner också spelaren om att vår välkända samtid för rollpersonerna i Mutans framtid är en gåtfull dåtid som man ofta missuppfattar och glorifierar. Dessa växlingar mellan inlevelse och distans är nyckeln till angången, den terapeutiska funktionen, lättsamheten, perspektivförskjutningarna, ja -- själva hjärtat i Mutant, som jag ser det. En del kanske inte skrattar. En del kanske inte fixar växlingarna mellan inlevelse och distans. En del kanske helt enkelt inte varit rädda för undergången. Helt ok. Men *Mutant* blir inte ett bättre spel för att man gör det »skitigare« eller humorlöst. Det blir möjligtvis ett bättre spel för att man försöker göra allt det ovanstående ännu bättre, och för att man träffar rätt när det gäller angång idag.

Så hur angår man en ny generation barn? Vad är den stora skräcken eller den stora frågan idag, och ryms den inom Mutant-konceptet? Det kan man diskutera, och det är därför jag startar den här tråden.

Hälsar

Christian

Nässe

Myrmidon
Superintressant inlägg, både själva "poängen" och tanken kring skillnaden mellan "vuxna/ spelskapande intellektuella" och "barn/ spelare av spelet".

Jag tänker att det är svårt att riktigt ta på sådana här saker i förväg. Det kan väl finnas en risk för styltighet om man för medvetet försöker skriva sin tidsanda? Kanske kan man istället använda det man ser omkring sig, det man känner och upplever och baka in det i spelet, och sen hoppas att ens egna upplevelser och rädslor är allmängiltiga?

För att ändå försöka ge ett svar så tänker jag på en psykoanalytiker som skakade på huvudet häromdagen kring att så många unga behöver psykiatri "det här är en generation som blivit dåligt hållen". Alltså på något sätt att osäkerheten och rädslan finns mycket mer inom människor. Det finns en stress, en osäkerhet, en avsaknad av fast mark under fötterna, oändliga val och ständiga jämförelser av status i minsta lilla manick. Jag tror det extrem-individualiserade samhället utan kyrka, stat, vuxna-vuxna etc har gett oss en ADHD-generation av ångestfyllda individualister som ständigt tittar omkring sig för att det ska kännas rätt. Vilket så klart är ett omöjligt uppdrag. Det finns inga svar på de stora frågorna och det är hopplöst gammelmodigt att ens ställa frågorna.

Jag tror vi kommer få en generation vuxna som kommer få enorma problem med att förhålla sig till långvariga relationer som kräver eftergifter och omtanke, till arbeten som är monotona och till tanken om att världen inte älskar eller ens känner till mig.

En något osorterad tankegång, och självklart en bild från min utgångspunkt. Men så tänker jag.

/ Nils

edit:

Fiktionslek said:
Så hur angår man en ny generation barn? Vad är den stora skräcken eller den stora frågan idag, och ryms den inom Mutant-konceptet? Det kan man diskutera, och det är därför jag startar den här tråden.

Hälsar

Christian
Så för att svara på din fråga. Kanske ensamhet eller vilsenhet? Oklarhet. Osäkerhet. Höga krav utan tydlig riktning i hur man möter dem. Förväntan på individen att ta ansvar för sig själv och sin egen succe.

Och det omöjliga i detta. Alltså en misslyckad Mad Max- en vilsen ensam figur som inte vet vad som håller på att hända- men det är inte bra.

Avsaknaden av kollektiv och familj. Valfrihet helt utan värderingskompass.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Ett jordklot som förgiftas och rostas av den mänskliga civilisationen?

De dödliga sjukdomarnas "rebound"?

Fafnir_UBBT

Veteran
Instämmer med övriga. Ditt inlägg gav mig riktiga backflashes från min barndom och våra första äventyr i Pyrisamfundet.

(Minns hur glada lärarna var när jag frågade om blanka kartor över svergie, norden och europa. Dom var väl till för inlärning och prov. Föga visste dom att kartorna nyttjades för att placera ut förbjudna zoner och nya riken, med bl.a. telefonkatalogernas kärnvapeninfo till hjälp :gremsmile: )

God45

#PrayersForBahakan
"The world is passing through troubling times. The young people of today think of nothing but themselves. They have no reverence for parents or old age. They are impatient of all restraint. They talk as if they knew everything, and what passes for wisdom with us is foolishness with them. As for the girls, they are forward, immodest and unladylike in speech, behavior and dress."~Extract from a sermon preached by Peter the Hermit in A.D. 1274.

Mogger

Hipsteranka
Jättebra inlägg! Jag tror dessutom, att vi som är uppvuxna med rollspel överlag använder det som en ventil, för att (kanske undermedvetet) behandla våra rädslor. Mutant känns nämligen alltid aktuellt för mig. Jag dras till spelet, som asgnagaren till färskt kadaver. Jag hittar nya perspektiv och teman. Jag tror att det är storheten i spelet för mig, att, som du säger, när man betraktar det så ser man något angeläget, inlindat i humor. Det gör att man inte behöver vända bort blicken, utan kan fortsätta titta där det annars bara hade blivit för groteskt.

Lägger man nivån för högt, gör det för skitigt, elakt och brutalt, finns inte längre den säkerhetsventilen. Vilket naturligtvis är helt ok. Ibland behöver vi konfronteras med det vi inte vill konfronteras med, men man förlorar en del på köpet.

Fint och tankeväckande skrivet. Jag håller med om mycket, inte minst upplevelsen det gav att spela Mutant som barn, i kalla krigets skugga.

Men det finns saker jag inte håller med om. Jag tycker inte att den terapeutiska effekten av att spela Mutant - att se vår värld genom postapokalyptiska glasögon - är något bara för barn. Tvärtom tycker jag att det är själva poängen med all postapokalyptisk kultur, oavsett ålder.

Jag har heller aldrig sett Mutant som ett barnspel. Visst, på 80-talet var förstås majoriteten av spelarna barn, men jag tvivlar på att konstruktörerna skrev för barn. Snarare för ungdomar och unga vuxna.

MUA, inklusive Piritboken som du tar som exempel, var definitivt inget barnspel. Det blir inte M0 heller - men vi har en ambition att göra spelet tillgängligt för nya och yngre spelare, genom upplägget med ett komplett spel i en box och en mycket kort startsträcka innan man kan börja spela.

Humorn då? Jo, när den träffar rätt kan humor verkligen gynna den terapeutiska effekten, preics som du beskriver. Och jag håller med om att humor kan lyfta ett verk. Kruxet är bara att humor är så otroligt subjektivt - om det slår snett kan det snarare sabotera den terapeutiska effekten än hjälpa den, tycker jag. Min erfarenhet är att humor i rollspel funkar bättre när den uppstår vid spelbordet än när den skrivs in i spelmaterialet i förväg.

Med det inte sagt att M0 blir totalt humorbefriat. Varje Mutant behöver sin dos av skruvad humor. Det blir lite färre ordvitsar och metaskämt - men det blir fortfarande Mutant! :gremsmile:

Nässe

Myrmidon
God45 said:
"The world is passing through troubling times. The young people of today think of nothing but themselves. They have no reverence for parents or old age. They are impatient of all restraint. They talk as if they knew everything, and what passes for wisdom with us is foolishness with them. As for the girls, they are forward, immodest and unladylike in speech, behavior and dress."~Extract from a sermon preached by Peter the Hermit in A.D. 1274.
Allt har funnits i alla tider. Världen står still och allt är samma. Människan förändras inte. Vuxna kommer alltid att se sina barn som lite mer förvirrade. Så är det så klart på ett sätt, ur ett perspektiv. Folk oroade sig för undergången för två tusen år sedan. Så då borde Mutant fånga "tidsandan" när det än hade skrivits. Eller?

Jag tror det finns likheter och skillnader. Vi ser tex inte stora demonstrationståg mot kärnkraft idag. Vi har inget kallt krig. Vi har ingen Luther. Jag tror, oavsett vad Peter påstås ha sagt på 1200-talet att det är svårare att idag fånga en tidsanda som handlar om ett gemensamt yttre hot eller en gemensam allmän fråga. Både bland vuxna och barn. Det är knappast en tid då det är lätt att locka folk till gemensamma enande rörelser. Jag tror världen ser annorlunda ut. Jag tror inte det postmoderna samhället enbart är en konstruerad term som förklarar saker som egentligen skett i alla tider. Jag tror vi lever i en annan tid, en ny tid. Många saker kommer alltid vara samma, men vissa saker förändras faktiskt.

(Edit. Verkar som om Peter dog 1115, så man undrar ju om det är en sådan berättelse som alltid dyker upp om att indianhövdingar sagt det ena och det andra, när det egentligen handlar om att vi i vår tid lägger våra problem i historiska personers munnar?)

Sodivra

Champion
Nässe said:
Jag tror det finns likheter och skillnader. Vi ser tex inte stora demonstrationståg mot kärnkraft idag. Vi har inget kallt krig. Vi har ingen Luther. Jag tror, oavsett vad Peter påstås ha sagt på 1200-talet att det är svårare att idag fånga en tidsanda som handlar om ett gemensamt yttre hot eller en gemensam allmän fråga. Både bland vuxna och barn. Det är knappast en tid då det är lätt att locka folk till gemensamma enande rörelser. Jag tror världen ser annorlunda ut. Jag tror inte det postmoderna samhället enbart är en konstruerad term som förklarar saker som egentligen skett i alla tider. Jag tror vi lever i en annan tid, en ny tid. Många saker kommer alltid vara samma, men vissa saker förändras faktiskt.
Jag tänker att det postmoderna är en del av den apokalyps som pågår just nu.

Vi närmar oss en ekologisk kollaps (accelererande koldioxidutsläpp, peak oil, peak phosphorus, utfiskning, massutrotning, jordförlust, ökenspridning) och en ekonomisk kollaps (värre finanskriser i ett ekonomiskt system som bygger på paradoxen ständig tillväxt i ett begränsat system).

I den här tiden av välfärdens nedmontering och postmodernistisk normupplösning och nya normer (feminism, hbtq-rättigheter, queerteori och hen) går "Sjuklövern" mot likriktning och triangulering, och Sd och den nya fascismen plockar upp missnöjdheten, debatten handlar om vem som egentligen blir kränkt istället för om ideologi, vi befinner oss i en politisk kris.

Så jag tror att apokalypsen är i allra högsta grad aktuell och närvarande i människors medvetande. Den är inte lika konkret som under kalla kriget, men vi ser omkring oss hur världen och det vi tagit för givet i någon mån kollapsar ekologiskt, ekonomiskt och samhälleligt. Därför angår Mutant oss än idag.

Nässe

Myrmidon
Arvidos MC said:
Nässe said:
Jag tänker att det postmoderna är en del av den apokalyps som pågår just nu.

Vi närmar oss en ekologisk kollaps (accelererande koldioxidutsläpp, peak oil, peak phosphorus, utfiskning, massutrotning, jordförlust, ökenspridning) och en ekonomisk kollaps (värre finanskriser i ett ekonomiskt system som bygger på paradoxen ständig tillväxt i ett begränsat system).

I den här tiden av välfärdens nedmontering och postmodernistisk normupplösning och nya normer (feminism, hbtq-rättigheter, queerteori och hen) går "Sjuklövern" mot likriktning och triangulering, och Sd och den nya fascismen plockar upp missnöjdheten, debatten handlar om vem som egentligen blir kränkt istället för om ideologi, vi befinner oss i en politisk kris.

Så jag tror att apokalypsen är i allra högsta grad aktuell och närvarande i människors medvetande. Den är inte lika konkret som under kalla kriget, men vi ser omkring oss hur världen och det vi tagit för givet i någon mån kollapsar ekologiskt, ekonomiskt och samhälleligt. Därför angår Mutant oss än idag.
Håller med dig. Jag tror att skillnaden mellan nu och 70-80 tal är att vi inte sluter upp bakom gemensamma idéer. Visst är vi lite oroliga var och en kring miljön, och en på 100 000 köper en miljöbil. Men dagens apokalyps sker inom oss, inte i uppror mot USA, eller Sovjet, eller Nazi-tyskland, eller helvetet, eller häxorna osv.

Problemet med dagens miljöhot är väl snarare att folk bryr sig för lite än att man har en kollektiv rädsla som förlamar oss och hemsöker oss?

(Jag tror att anti-rasismen är lika mycket en längtan efter en enkel gemensam fiende, enkla svar och en värld med trygga grundpelare, som rasismen och SD. Självklart gillar jag inte SD och rasism, men det hoppas jag knappt behöver sägas.)

(Är också tveksam till en mörk och gritty mutant, precis som Krille sagt så finns ju alltid AW att tillgå... jag älskar klass-perspektivet i Mutant, särskilt den senaste versionen!)

Enormt bra skrivet! Även om jag kom in i Mutant efter Kalla Krigets undergångsskräck så känner jag fortfarande igen många av tankarna som du presenterar här.

Sedermera ligger undergång och postapokalyps fortfarande (eller kanske igen) i tidsandan, och jag håller med om mycket av det du skriver.

Jag tror inte vi behöver en "dark and gritty" reboot av Mutant. Jag tror det vore lite att missa poängen med vad Mutant handlar om.

Genesis

Ni dés ni maître
Ja, vi har det bättre nu än vi någonsin haft (2012 har ju utropats till mänsklighetens bästa år genom historien) och det enda som man kan vara hyfsat säker på om framtiden är att vi kommer att få det ännu bättre. Men pessimism och oro inför framtiden är en mänsklig konstant och varje generation har sina egna saker att oroa sig för. Skulle man göra ett nytt Mutant idag (alltså inte utgå ifrån samma spelvärld) så vore väl klimatkrisen och den ekonomiska kollapsen den apokalyps man skulle utgå ifrån. Istället för mutanter och radioaktiva zoner skulle man ha trashankssamhällen och klimatflyktingar, döda uttorkade landskap och naturkatastrofer.

Ett sån't spel skulle jag digga. Hm, kanske blir min nästa friformsspelbok? :gremsmile:

Sodivra

Champion
Genesis said:
Ja, vi har det bättre nu än vi någonsin haft (2012 har ju utropats till mänsklighetens bästa år genom historien) och det enda som man kan vara hyfsat säker på om framtiden är att vi kommer att få det ännu bättre.
Eh, det var inte vad jag sa.

Jag skulle kunna ägna mig i den här tråden åt att försöka bevisa varför vår jord inte kommer kunna fortsätta stödja den tillväxt och utveckling vi har tagit för givet, men det känns som att det är att deraila den. Jag nöjer mig med att konstatera att kollaps är något som finns i vårat tankegods just nu, och gör postapokalyptiska historier angelägna. Jag tror inte heller att detta är något som är konstant i världshistorien utan något som stiger (världskrigen, kalla kriget, vår samtid) och sjunker.

GnomviD

Heresiark
Arvidos MC said:
Jag tror inte att detta är något som är konstant i världshistorien utan något som stiger (världskrigen, kalla kriget, vår samtid) och sjunker. (50-talet, 80-talet och 90-talet ter sig som mer optimistiska och framåtriktade för mig iaf)
Jag tänker att det finns en naturlig koppling mellan ekonomisk låg- och högkonjunktur och benägenheten att se pessimistisk respektive optimistisk på framtiden.

Genesis

Ni dés ni maître
slanfan said:
The Spectator var väl först, men jag tror att fler har hållit med (eller kanske bara rapporterat om deras ståry). Det här är en tangent, och om vi inte bryter ut deltråden eller startar en ny tråd skriver jag inte mer än så.

Troberg

Sinister eater
Bra inlägg.

Problemet jag ser är att det finns inte någon bra apokalyps att spela på som ligger i tiden. Vi har knäckt överbefolkningsproblemet. Matfrågan är inte knäckt än, men trenden är klart positiv. Vi fixar sjukdomar på löpande band. Storkrig känns inte speciellt troligt. Terrorismen har aldrig någonsin varit mer än ett myggbett på global skala. Energibristen har vi lösningar på sedan länge. Det finns inga bra apokalypser kvar.

Sure, man kan gå på någon av naturkatastroferna: meteoriter, supervulkaner, muterat virus och så vidare, men det känns lite lökigt att ta till något sådant i Mutant.

Andra alternativ är tex:

* Klasskrig, vilket knappast skulle effa upp världen tillräckligt.
* Global fördumning a la Idiocracy. Möjligt, men känns inte Mutant.

Med andra ord, inget vidare.

Det enda jag kommer på just nu, vilket i verkligheten är ett ickeproblem, men som skulle kunna funka för Mutant är något i stil med Mixmaster från Tremors, ett virus som blandar DNA från olika varelser, vilket kan skapa diverse monstruösa mutanter. En människa med hummerklor? Sure! En köttätande häst med näbb? Varför inte? Det skulle vara väldigt Mutant. Ett lab som forskar på DNA-manipulation har tagit fram viruset som ett verktyg i sitt arbete. Naturligtvis går något snett, och viruset kommer ut. De flesta dör av mutationerna, men några få är immuna eller får meningsfulla mutationer. Efter några generationer så har viruset dött ut, och de som överlever skapar en ny ekologi med nya arter. Det känns Mutant.

God45

#PrayersForBahakan
Troberg said:
Bra inlägg.

Problemet jag ser är att det finns inte någon bra apokalyps att spela på som ligger i tiden. Vi har knäckt överbefolkningsproblemet. Matfrågan är inte knäckt än, men trenden är klart positiv. Vi fixar sjukdomar på löpande band. Storkrig känns inte speciellt troligt. Terrorismen har aldrig någonsin varit mer än ett myggbett på global skala. Energibristen har vi lösningar på sedan länge. Det finns inga bra apokalypser kvar.

Sure, man kan gå på någon av naturkatastroferna: meteoriter, supervulkaner, muterat virus och så vidare, men det känns lite lökigt att ta till något sådant i Mutant.

Andra alternativ är tex:

* Klasskrig, vilket knappast skulle effa upp världen tillräckligt.
* Global fördumning a la Idiocracy. Möjligt, men känns inte Mutant.

Med andra ord, inget vidare.

Det enda jag kommer på just nu, vilket i verkligheten är ett ickeproblem, men som skulle kunna funka för Mutant är något i stil med Mixmaster från Tremors, ett virus som blandar DNA från olika varelser, vilket kan skapa diverse monstruösa mutanter. En människa med hummerklor? Sure! En köttätande häst med näbb? Varför inte? Det skulle vara väldigt Mutant. Ett lab som forskar på DNA-manipulation har tagit fram viruset som ett verktyg i sitt arbete. Naturligtvis går något snett, och viruset kommer ut. De flesta dör av mutationerna, men några få är immuna eller får meningsfulla mutationer. Efter några generationer så har viruset dött ut, och de som överlever skapar en ny ekologi med nya arter. Det känns Mutant.
Bästa apokalypsen är den bibliska apokalypsen. Sjuhövdade drakar, den babyloniska skökan, blod och malört regnande från himlen och satan härskande i tusen år. Ett rollspel med det hade varit badass :gremlaugh: