Är det? Det märks inte i världsbeskrivningen i grundboken i alla fall. Eller i bakgrundsgenereringen. Eller i grundkonceptet ("spela frilansare, främst i Luna City"). Borde inte fokus ha varit på att faktiskt skapa doomtroopers och korporationssoldater om det var målet? Det kom såklart tilläggsböcker, men även där ligger rätt mycket av fokus i världsbeskrivning och regler på… annat, skulle jag säga.Medan det är vad MC tänker sig att man ska spela (men många vägrade)? Om RYMD är Alien är MC Aliens?
Jag menar, det är ju såklart klassiskt BRP i grunden så självklart är det hyfsat stridstungt Äventyrande™ man ska pyssla med, men jag får nog säga att både MC och RYMD är rätt långt från det där omslaget.
Jag har dock förstått att det där är en uppfattning många fick. Jag menar bara att det faktiska spelet så som det är skrivet som alla minst är mer nyanserat.
Många åsikter om MC back in the day verkar ha formats väldigt mycket utifrån omslag och enstaka Bonnerbilder och ganska lite utifrån att faktiskt läsa böckerna.