Mutant Skirmish spelet

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,198
Såg det i affären. Inte hört talas om det alls! Är det bra? Är miniatyrerna bra?
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,923
Location
Stockholm
Recensioner:



 

Fnord

Veteran
Joined
14 Sep 2010
Messages
153
Jag backade på kickstarter. Har spelat två matcher. Ganska kul, lättförståeligt (jämfört med Warhammer). Skulle bara vilja ha några regel förtydliganden.
Har inte hunnit spela spelet ännu men en FAQ vore nog på sin platts, det är några saker som känns lite luddiga i regelboken.
 

indiana.joel

Veteran
Joined
11 Apr 2019
Messages
20
Har inte hunnit spela spelet ännu men en FAQ vore nog på sin platts, det är några saker som känns lite luddiga i regelboken.
Ja, vi förstod inte riktigt ifall man kunde pressa alla slag eller om det endast var för stridsslagen. Om man kan pressa survival lyckas man nästan alltid och får dessutom garanterat mp. Men inget negativt kan komma av det pressade slaget eftersom man bara använder gula tärningar.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
681
Location
Nibiru
Ja, vi förstod inte riktigt ifall man kunde pressa alla slag eller om det endast var för stridsslagen. Om man kan pressa survival lyckas man nästan alltid och får dessutom garanterat mp. Men inget negativt kan komma av det pressade slaget eftersom man bara använder gula tärningar.
Man kan inte pressa Survival-slag.
 

Fnord

Veteran
Joined
14 Sep 2010
Messages
153
Efter att nu ha kört spelet så känner jag ändå att regelboken inte var så luddig som den verkade när jag bara läste den. Det mesta känndes intuitivt och spelet gick fort att spela med lite downtime. Rätt stor luck factor dock, vilken antingen kan var en bra eller dålig sak beroende på hur man känner för sådant.
Alla mina psi-mutanter fastnade i ett dråparträd, två när det dök upp (motståndaren lyckades med ett survival slag) och sedan så dök en random virvelvind upp och knuffade in den sista så den också fastnade (virvelvinden knuffar en karaktär i slumpmässig riktning, vilket bara råkade bli rakt in i dråparträdet)
IMG_20240617_182409.jpg
 

indiana.joel

Veteran
Joined
11 Apr 2019
Messages
20
Efter att nu ha kört spelet så känner jag ändå att regelboken inte var så luddig som den verkade när jag bara läste den. Det mesta känndes intuitivt och spelet gick fort att spela med lite downtime. Rätt stor luck factor dock, vilken antingen kan var en bra eller dålig sak beroende på hur man känner för sådant.
Alla mina psi-mutanter fastnade i ett dråparträd, två när det dök upp (motståndaren lyckades med ett survival slag) och sedan så dök en random virvelvind upp och knuffade in den sista så den också fastnade (virvelvinden knuffar en karaktär i slumpmässig riktning, vilket bara råkade bli rakt in i dråparträdet)
View attachment 18462
Ja, det jag tyckte var otydligt var hurvida man kan pressa survival. Men det har jag ju fått svar på nu.
 

Monokel

Korrektionsglas som fästs framför ena ögat
Joined
6 Nov 2019
Messages
497
Location
Uppsala
Brukar inte vara så förtjust i figurspel, men Zone wars gillar jag verkligen. Det är fartfyllt med saker som händer över hela brädet, så att spelplanen hela tiden förändras.

Har spelat ett femtontal partier, mest på två spelare, men några med fler. Fler spelare är roligare - känns som att de kaotiska och slumpmässiga elementen slår lite bredare då. På två spelare blir det ibland så att slumpen slår väldigt hårt mot en enda spelare (ena spelaren hittar fina artefakter medan den andra råkar ut för zonens alla hemskheter, trots att båda spelar på liknande sätt). Spelarnas val spelar absolut stor roll, men man behöver vara okej med att slump och oförutsägbarhet också påverkar rätt mycket.

År noll-mekaniken med att pressa slag funkar riktigt bra här, men ständiga avväganden mellan att få m-poäng som krävs för att aktivera mutationen och risken att ens utrustning går sönder.

Gillar det rent estetiskt också. Figurerna och kartongbyggnaderna är riktigt fina, och korten är snygga och tydliga.
 
Last edited:
Top