Nekromanti [Mutant: UA] - Stridskonst, hur funkar den?

Siffner_UBBT

Veteran
Som titeln säger så undrar jag hur den tränade färdigheten stridskonst fungerar. tyckte beskrivningen var så otroligt luddig.

M.V.H Siffner :gremsmile:

hakanlo

Hero
Det tycker jag också. Själv brukar jag därför aldrig använda stridskonst i spel.

Men här är min tolkning: det är alltså en abstrakt beskrivning av stridskonst, och den attackerar man med på exakt samma sätt som låt säga ett svärd, och den ger då angiven skada. Sedan får man själv i sin beskrivning (rent fluff) säga om det är en karatespark, judogrepp, kungfuslag eller vad man nu vill. För attacken använder man stridskonstens FV.

Vanliga naturliga vapen (obeväpnad strid med färdigheten Närstrid) går inte att parera vapen med, tror jag. Det är därför det i beskrivningen anges att det är möjligt med stridskonst (men en viss skada kan "gå igenom" även en lyckad sådan parad).

Stridskonst är alltså bättre än Närstrid som används för obeväpnad strid på dessa två sätt. Det som är väldigt otydligt är dock om den kan ersätta FV Närstrid för obeväpnad strid i alla situationer eller bara för attack och parad. Jag tycker dock att det bör vara så. Observera att Stridskonst är en tränad färdighet, och alltså dyrare än obeväpnad strid -- det motiverar att den är bättre (vilket också står under Närstrid).

Förslag: om någon RP väljer Stridskonst, se till att de då anger VILKEN det faktiskt är frågan om. Ge dem sedan minus och plus på färdighetsslag beroende på om det de gör "passar" stridskonsten.

Spitfire

Swordsman
First off, så tycker jag inte att en spelare måste säga en specifik kampkonst som dess karaktär tränar om det inte är en spelares eget val för att ge lite bakgrund.
Det är oerhört vanligt bland kampsportare att, även om de fokuserar på en stil, att de även provar på lite andra stilar innan de väljer en att fokusera på eller helt enkelt tar ett sabbatsår eller två från sin specialitet och vidgar sina kunskaper.
Det heter ju inte Mixed Martial Arts för intet.
Jag personligen har min högsta grad inom Aikido men testade även på Karate och Kickboxing när jag var yngre.
Färdigheten Stridskonst ska därför enklast beskrivas som "Samlade kunskaper inom en eller flera stilar av kampkonster" i mitt tycke.

För det andra är det inte 1t4+1 per 10% utan 1t4, till detta lägger du till 1 per 10%.
Så min Mutant karaktär, Roboten A0K1 (aoki) med 90% i stridskonst gör alltså 1t4+9 med en stridskonst attack och lägger till 1t4+9 till sin ABS om "hon" väljer att parera en närstridsattack istället för att undvika.

KamiFisk

Hero
Håller med mateyasu, helt onödigt att bara ha en specifik kampsport.De flesta kampsportare skulle med största sannolikhet blanda det dom lärt sig till en egen "stil".

Big Marco

Läskig
mateyasu said:
First off, så tycker jag inte att en spelare måste säga en specifik kampkonst som dess karaktär tränar
Måste? Är det rimligt att en MUA-karaktär behärskar en formaliserad kampsport från tiden före katastrofen?

Jag ser hellre att att det är "Grytförsvar", "Blandad Kompott" eller "Cirkelsvingeri" som nämns än något så stämningsdödande som ... "Min utter kan karate...".

Rickard

Urverk speldesign
Vari ligger det svåra i att förstå texten?

Stridskonster fungerar som Närstrid, förutom att man kan parera närstridsvapen när man själv är obeväpnad. Vid attack så gör man 1T4 + (1/10 av Stridskonstsvärdet), så om man har 56% gör man 1T4+5 i skada.

Vid obeväpnad parering mot vapen drar man av 1T4+5 i skada.

/Han som hänvisar till rubriken Färdigheter mot grundegenskaper vad gäller hur man ska tolka "1/10 [färdighet]"

Siffner_UBBT

Veteran
Det står 1T4/10 Stridsfärdigheter. Utan punkt eller nått plus att jag inte fattade riktigt hur den ska användas.

Måste man ha Stridskonst för att slåss obeväpnat? Eller gen stridskonst bara mer skada/skydd(En bättre variant?). Kan man då välja mellan Stridskonst eller vanlig närstrid?

/Siffner, som aldrig har spelat Mutant.

Siffner_UBBT

Veteran
Så man kan bara med obeväpnad närstrid ifall man har Stridskonst och extra skadan är:

Grundskada + (1T4+(Stridskonst/10)) = Total Skada?

hakanlo

Hero
Nu är jag inte säker på att jag förstår följdfrågan rätt, men alltså, som jag läser det, man kan ägna sig åt obeväpnad närstrid, dvs sparka och slå, genom att använda färdigheten Närstrid. Stridskonst är bara bättre.

Siffner_UBBT

Veteran
Hakanlo said:
Nu är jag inte säker på att jag förstår följdfrågan rätt, men alltså, som jag läser det, man kan ägna sig åt obeväpnad närstrid, dvs sparka och slå, genom att använda färdigheten Närstrid. Stridskonst är bara bättre.
Så stridskonst ersätter närstrid typ :gremtongue:?(Obeväpnadnärstrid)
Min följdfråga handlade om hur man räknade ut skadan och skydd :gremsmile:

Spitfire

Swordsman
Siffner said:
Hakanlo said:
Så stridskonst ersätter närstrid typ :gremtongue:?(Obeväpnadnärstrid)
Min följdfråga handlade om hur man räknade ut skadan och skydd :gremsmile:
Inte ersätter, komplementerar.
Både färdigheten Närstrid och Stridskonst kan användas för att sparka, slå och kasta en fiende.

Skillnaden är att Närstrid även kan användas för att banka på någon med ett närstridsvapen, må det vara en kniv, gevärskolv eller en trasig stol.

När man väljer att banka på någon med Stridskonst gör man 1t4 + en tiondel av sitt procentvärde i skada men är alltså då begränsad till attacker man utför med sin egen kropp. Till detta lägger man sedan Skadebonus som bestäms av sin Storlek och Styrka. (en genomsnittligt stor person har dock inte denna bonus)
Detta är inte "EXTRA" skada utan den totala skadan. 1t4 är skadan du gör med din näve eller fot, eftersom du inte använder den med vapen.

Om en fiende däremot väljer att slå på en så kan man dessutom som sagt parera och får då lika mycket i skydd som man annars skulle gjort i skada. Detta värde beräknas på samma sätt som skadan (det är alltså samma värde). Till detta läggs eventuell rustning som vanligt.

Siffner_UBBT

Veteran
Tackar :gremlaugh:
Nu förstår jag hur den funkar :gremsmile:.

En sista fråga som antagligen är rätt uppenbar. Om du vill använda dig av stridskonst så slår du mot denns värde och inte närstrid eller hur :gremsmile:?

Spitfire

Swordsman
Siffner said:
Tackar :gremlaugh:
Nu förstår jag hur den funkar :gremsmile:.

En sista fråga som antagligen är rätt uppenbar. Om du vill använda dig av stridskonst så slår du mot denns värde och inte närstrid eller hur :gremsmile:?
Svar ja.

När färdigheten Närstrid används slår man mot värdet i färdigheten Närstrid.
När färdigheten Stridskonst används slår man mot värdet i färdigheten Stridskonst.