Mutanten;n65251 said:
Sluta märk ord och försök förstå vad jag menar istället. Allt annat är lumpen härskarteknik. Jag anser att det går att bedöma MYFAROG som rollspel utan att hänga upp sig på att Vikernes är "nazist" (vilket ni tjatat om trots att han har förnekat att han är det nuförtiden). Vikernes har säkert en åsikt om vad hans spel är för spel. Frågan är om spelet gör det han utger det för att göra och om det gör det bra/dåligt?
Vikernes är inte nazist, han är Odalist. Helt sant. De flesta vet inte vad Odalismen är för något och eftersom delar av det är ganska klart härledda från nazismen så kallar folk honom ibland gör nazist för att förenkla det.
Då ska jag försöka svara på lite frågor som uppstått i tråden:
Går det att göra en bedömning av spelet och bortse från VV? Nej. MYFAROG är det rollspel jag läst som har tveklöst starkast auteur-närvaro.
VV pratar direkt till läsaren i sina små rutor med "det var bättre förr"-texter. Exempel på saker som han sagt där är att vaccin och färgämnen gör människor tjocka och allergiska. Att när folk bara levde tills de blev 50 så var det bättre, eftersom de svaga individerna dog innan de blev vuxna och därför var de som blev vuxna starkare, bättre och friskare.
Han säger dessutom att modern underhållning ägnar sig och medveten smutskastning av Hedendom, som i den "annars briljanta" Sagan om Ringen. Att modern underhållning framställer "Nobles" som onda och korrupta, när de i själva verket var ärofyllda, hederliga och hårt arbetande personer.
Det här är sådant han säger rakt ut i den här boken. Det går alltså inte att bedömma denna produkt utan att ta hänsyn till hans åsikter eftersom han presenterar sina åsikter i boken.