Nekromanti Myriaramor vid spel

Rickard

Urverk speldesign
Det här är inte regelklur, utan mer ett förslag på hur man kan tänka. Jag gluttade in på en sida och råkade se en myriorama (Wikipedia) och följande tanke väcktes: kan man använda detta till i rollspel?

Modellen påminner en hel del om Carcassone och skulle kunna användas för att bygga en generetisk fantasystad ("Oj, det fanns en katedral i denna stad"), för att spela Kooperativt och spelledarlöst eller för att spela grottröjäventyr. Det finns säkert en hel del abstrakta sätt som man kan använda detta på, även om man då lika gärna kan använda vanliga spelkort eller andra slumpmetoder.

/Han som ville ge ett tips

Organ

Out of time, out of mind
Ojsan, det finns ett snajsigt namn för fenomenet? I krigsspelet Squad Leader så finns det, om man räknar med alla expansionerna, ett tiotal kartor, som alla funkar på så vis och kan byggas ihop hur 17 som helst. Nu vet jag var det heter också. :gremwink:

Tack för den lilla infon.

/Anders

thark

Hero
Ojsan, det finns ett snajsigt namn för fenomenet? I krigsspelet Squad Leader så finns det, om man räknar med alla expansionerna, ett tiotal kartor, som alla funkar på så vis och kan byggas ihop hur 17 som helst. Nu vet jag var det heter också.

Nuförtiden är det snarare uppe i ett sextiotal om man räknar in alla ASL-kartor. (De börjar från SLs kartor och fortsätter räkna uppåt.)

Geomorfiska vill jag minnas var termen som användes. (Likaså i andra spel med liknande kartbyggnadsmodeller.)

Hellzon

Långsamma Vargen
Jag har ju blajat i kanalen om att använda Carcassonne som generator av kampanjvärldar. Var leder de mystiska hålen i världen? Varför står det gigantiska meeplar ute på fälten? Vad tusan är det med de två klostren som bara har en väg mellan varandra och ingen annanstans?

Att bygga upp världen under spel är i och för sig ännu ballare. Kanske skulle funka som samberättarmekanism ja - man får påverka spelvärlden om man har rätt bricka och kan lägga den. :gremtongue:

Gällande grottröj behöver jag väl inte nämna Drakborgen, Hero Quest eller Descent. Right? :gremgrin:

Rickard

Urverk speldesign
Re: Har du testat Warhammer Quest? [NT]

Näe, men jag har däremot spelat Zombies!!!, Drakborgen och Descent (och i viss mån Sagan och Ringen-kortspelet, men den funkar inte riktigt sådär). Finns det något i Warhammer Quest som lämpar sig särskilt väl för rollspel. Någon kul insikt eller liknande?

/Han som personligen gillar tanken på att slumpa fram stadskartor

Grog

Swordsman
Re: Har du testat Warhammer Quest? [NT]

Well, det skulle kunna kallas spelledarlöst rollspel, men jag tycker nog det mest är ett brädspel kort och gott. Grejen är att man inte har någon spelledare (i avancerade reglerna läggs en till men men det faller utanför diskussionen), utan alla spelarna samarbetar mot alla monster. Sedan kan det såklart bli en del taktiklir så att man får roffa åt sig mest skatter.

I stort går det till såhär:
När du kommer fram till en port, dra ett rumskort som beskriver vad man tittar in i. Lägg ut spelplanen som kortet visar. Beroende på vad det är för typ av rum drar man 0-2 monsterkort, som man slåss mot och snor deras pengar. ("They have a cave troll!) Varje rond slår man dessutom en D6, om det är en etta måste man dra ett monsterkort, och resultatet av det slaget är magikerns magipoäng för den ronden.

Pss, resor och händelser i väntan på nästa dungeon slumpas också fram. Det är livsfarligt att gå på krogen tex, om man inte är hård barbar eller dvärg förståss.

Det är väl, sådär kul. Roligt med rätt spelare som kläcker ur sig fräcka oneliners i linje med grottröjsbarbarer etc. Vi har kört det ett par gånger när någon nyckelrollspelare inte kan komma och ingen vill gå hem utan att ha rullat ett par tärningar.

Rising

Vila i frid
Det är väldigt bra med sådana här plattor om man vill slumpa ut kartor.

Jag gjorde en gång ett Amos-spel som hette Rymdmusen, där man kunde åka omkring i ett matematiskt genererat universum. Liksom, man matade in några XYZ-koordinater, typ 123,-600,42 och sedan genererades det ett solsystem med några planeter, och när man åkte ner på en bebodd planet så kom man ut till en typ gammaldags första person-labyrint, som skulle föreställa en stad där det fanns vissa dörrar som ledde ut till affärer eller barer. Gick man in på en bar så genererades det ett klientel där som kunde be en om saker.

Nå, grejen var att man givetvis inte bara kan slumpa ut labyrinter hur som helst. Då kan det ju bli helt rubbade layouter. Så då använde jag typ sådana här plattor. Då kunde jag garantera att det skulle bli vettiga strukturer med lagom fördelning av barer och affärer, samt undvika att man typ fann sig vara inlåst i ett pyttelitet utrymme eller liknande dumheter.

Så jag har goda erfarenheter av metoden i sig.

Den stora skillnaden mellan de här plattorna och Carcasonne-brickorna (som någon annan pratade om) är att dessa plattor kan läggas i vilken ordning som helst. Man behöver inte matcha kanter. Det är väldigt viktigt.

---

Men, som med all generering, så tycker jag att det viktiga är att intressanta saker framkommer i kombinationen av komponenter - inte i komponenterna i sig.

Om jag skulle måla sådana här bilder så skulle jag alltså tycka det vore kul om det på varje bild var någon som var jagad av något på brickan till höger, och någon som jagade något på brickan till vänster. På en bricka kanske det fanns en polis som jagade något till vänster och en liten gråtande flicka som jagades av något till höger. På en annan bricka skulle man kunna ha en blodhund som jagade något till vänster och en tjuv som jagades av något till höger; och på en tredje kunde man ha något retandes flickgäng som jagade något till vänster och en barnvagn som höll på att rulla ifrån dem åt höger.

Nu uppstår det roliga i själva kombinationen av brickor. Polisen kan jaga tjuven, förstås, och det finns säkert någon skrämd mamma på någon bricka som vill jaga fatt på barnvagnen, men man kan också låta det retande flickgänget jaga efter tjuven eller låta blodhunden jaga fatt på den gråtande flickan.

Det blir två helt olika saker om polisen är på väg att rädda barnvagnen eller om han är på väg att arrestera den gråtande flickan.

Den principen skulle jag vilja applicera även om jag skulle använda detta för att generera en värld. Alltså, jag pratar inte om tjuvar och barnvagnar, utan om att något intressant skall ske i själva mötet mellan olika enheter.

När jag för länge sedan pratade om att slumpgenerera äventyr så tänkte jag mycket i de banorna. Men, öh, jag tror inte någon är intresserad, så jag slutar nu.

Ymir

Liten kantbaron
GW håller ju på med något kampanj-supplement till Warhammer som består av hexagonala plattor med färdigmoldade landskap av olika slag; som alla kan passas ihop på en gogolplex olika sätt för att bygga upp en karta över regionen ens Warhammer-kampanj utspelar sig i. Där finns floder, berg och allt möjligt. Jag antar att man kommer behöva måla plattorna själv om det ska bli riktigt snyggt förstås, men det har ändå potential att bli ganska awesome.

Och just det hade väl kunnat användas till rollspel just för att generera kartor och dylikt; men beroende på hur bra GW designat geografin på de där plattorna blir det väl enformigt förr eller senare. Jag hade dock lugnt kunnat tänka mig använda nåt sånt för att sam-designa geografin i förläningarna en av mina Eon-spelares rollis besitter, tex.

...om det inte vore för att det kommer kosta skjortan, då.

- Ymir, överväger att äta nåt

Rickard

Urverk speldesign
Och just det hade väl kunnat användas till rollspel just för att generera kartor och dylikt; men beroende på hur bra GW designat geografin på de där plattorna blir det väl enformigt förr eller senare.
Jag tror att det skulle vara en ruskigt kul idé om man fick med kartplattorna när man köpte spelet och för varje äventyr som man köper så står det "för att spela detta äventyr krävs det att du lägger ut en ökenplatta" och på så sätt så bygger äventyren ut den generetiska världen. Det hade varit skitkul om Riotminds hade fortsatt på sin linje att endast äventyren förklarar världen och sedan haft en karta som kan byggas ihop på detta sätt.

/Han som tycker det är synd att det inte är enkelt att trycka upp saker på papp