Mysiga/trevliga tv-spel

Franz

The force is female
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,454
Finns rätt mycket jrpg som är mysiga.

Ni No Kuni exempelvis. Finns på Switch.

Atelier-spelen är väl just gjorda för att vara avslappnade och mysiga. Senaste i serien är spelen om Ryza. Finns på Switch

Legend of Mana släpptes som remaster för inte så länge sedan och har en mycket härlig 2d sagostil med sprites. Finns på Switch

Men vill även slå ett slag för visual novel spel. Som det låter är det mer som att läsa en bok och hur mycket gameplay som finns är lite från fall till fall. En del kan ha inslag av pussel, peka-klicka-äventyr, time management, strategiskt rpg, lite action osv. Men det väsentliga är fokus på just story. I de vanliga fall så är det oftast branshing paths till olika slut. Det gör det till en ofta rätt tidskrävande genre. En del är väldigt simpla eller totalt linjära, men en del kan vara väldigt komplexa att nå True Ending ( orginal Steins Gate exempelvis. Rekommenderar, även om guide kan bli nödvändig i slutändan)

Utawarerumono-serien håller jag på med just nu. Det är mest som att läsa en manga/läsa en bok. Asiatisk fantasy setting. Linjär story. Det finns taktiska strider på rutnät i stil med Final Fantasy Tactics, men till skillnad från FFT är spelmomenten väldigt casual och strid sker mer som dramatiskt inslag i storyn. Så ingen grinding eller optande är nödvändigt (det går dock att grinda och opta men på normal svårighetsgrad kan man nästan sova sig genom striderna) .

Finns i dagsläget mestadels endast tillgängliga på Steam tyvärr. Spelar själv serien på Playstation men dom blev delisted från PS Store förutom det första spelet Utawararerumono - Prelude to the Fallen
Jättebra tips! Legend of Mana kanske man borde ta en titt på. Såg att Trials of Mana fanns på rea, där spel 1, 2 och 3 i serien finns samlade. Är det klokt för en som inte spelat något spel i serien (förutom lite Secret of Mana hos en kompis när jag var typ åtta) att ta sig an dessa delar först?
 

Botulf

Hero
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,237
Jättebra tips! Legend of Mana kanske man borde ta en titt på. Såg att Trials of Mana fanns på rea, där spel 1, 2 och 3 i serien finns samlade. Är det klokt för en som inte spelat något spel i serien (förutom lite Secret of Mana hos en kompis när jag var typ åtta) att ta sig an dessa delar först?
Spelen i Mana-serien är som jag förstått det oberoende av de andra. Som med Final Fantasy är det mer specifika koncept, monster och estetik som knyter samman spelen, men inget fullt definierat gemensamt universum eller tidslinje som de delar. Så egentligen kan man börja var som helst. Men Secret of Mana är ett väldigt bra ställe att börja. Antingen originalet som finns i samlingen till Switch(och då får man ju med två spel till) eller den väldigt trogna remake som kom sådär 2017-ish som finns på ps4/steam.

Men det är något särskilt speciellt med Legend of Mana för mig. Estetiken och musiken fulländades där tycker jag ( och introsången sjungs på svenska vilket är ballt). Samt det intressanta konceptet att spelet inte är helt linjärt.

Men annars är även det nyaste spelet (i skrivande stund, nästa spel är på ingång) som är den moderna nyversionen av Trials of Mana till Switch/ps4/pc i full 3d miljö också ett gott ställe att börja, om man känner att de äldre skulle vara för retro.
 
Last edited:
Top