Nekromanti Mystik i N2

Ymir

Liten kantbaron
Re: Oss elitister emellan

jag säger bara helt ärligt att jag upplever mig själv som en bätte, djupare och intelligentare varelse än mer parten av mänskligheten och därmed även forum skribenterna
Skillanden oss emellan är då att jag är slipad nog att inte meddela hela världen det. Det är inte en fråga om ärlighet eller inte, utan hur mycket image man desperat måste omge sig med. Man kan vara en dryg besserwizzer och bli föremål för folks aggressioner och irritation, eller så kan man vara det med stil. På detta forum försöker jag vara en tolerant och trevlig person genom att lyfta fram det jag gillar och förklara varför jag gillar det, inte varför jag är bäst i hela världen. Det finns en enkel anledning till det - här är fullt av intelligenta, intellektuella, kreativa och trevliga människor jag respekterar och uppskattar att diskutera med. Du delar uppenbarligen inte den uppfattningen, så jag förstår inte vad du gör här överhuvudtaget, utöver att skapa dålig stämning, förstås. Att vara, eller påstå sig vara, så elitistisk att man inte kan umgås med vanligt folk är entydigt ett socialt handikapp i någon form.

jag upplever mig själv som en bätte, djupare och intelligentare varelse än mer parten av mänskligheten och därmed även forum skribenterna.
Dito, sedan biten om forumskribenterna strukits. Detta ger mig fortfarande ingen anledning att behandla mina medmänniskor som bottenskrapet från baktråget. Man kommer mycket längre med respekt. Detta fora är nämnligen en plantskola för ovanligt intellektuellt och kreativt folk, sedan forumen hos Sverok, Järnringen, Riotminds och Tradition sållat bort merparten av avskrapet. Jag tackar och bockar för deras samhällsgärning.

- Ymir, sväljer hellre än spottar

Tjakalen

Veteran
Re: Intellektuellt alster?

Att mina texter vid det här laget kan tyckas osammanhängade kan ha sin grund i att hela forumet i princip talar med en individ - Mig. Att jag uttrycker mig på et sätt ni ej kan sympatisera med är inte min avsikt. Jag säger vad jag tycker och sedan är det upp till er hur ni ska tolka det här. Min egocentriska vilja är nämligen så stor att jag inte viker min vilja för grupptrycket då jag vet att jag har rätt om det så vore tusen som hävdade motsattsen, därför är mitt behov av symatisörer ytterst lågt.

Det du kommit till insikt med gällande smak & tycke är något som merparten här ännu inte har upptäckt.

Stör det sig verkligen så mycket att jag är bättre än dig? Om du har svårt att ressonera med mig som individ just därför tyder väl ändå på en bristande social-kompetens hos dig själv? Som till synes så har ju jag inga svårigheter att kommunicera med dig, Berätta gärna hur du ressonerar här.

Morgoth

Swashbuckler
Well.

Jag känner mig mer avspänd nu, och mer mottaglig.

Forumets huvudsakliga drift är utveckling. Forumsindividen så väl som forumet som helhet och community strävar efter att få utvecklas. I en mall anpassad efter en specifik persons behov och smak kan varken forumet som helhet, eller individen, utvecklas. Hänger du med? Inställningen att ens egna åsikter är mer betydelsefulla än andras är alltså helt fel ute. Individens åsikter måste också ligga bra med forumsväsendets generella debattinriktning för att en meningsfull debatt ska kunna ta plats. Individens åsikter måste också ligga bra med trådskaparens intentioner, och således bidraga till att tråden utvecklas, istället för att spåra ur.

Vi skiter nog i din världssyn här. Du kan ta din elitistiska fundamentalism och köra upp den i arslet, ditt snobbiga språk imponerar inte på oss heller, eller för den delen dina verbala chimärer. Som du säkert förstår tar ingen dig på allvar, så man kan inte riktigt påstå att det sättet du debatterar på ligger bra med forumsväsendet, eller hur? Om du hade anpassat framföringen av dina åsikter så att de bättre passade trådstartarens intentioner och det generella diskussionsklimatet på forumet hade vi kanske rentav kommit fram till något (tja, jag är fortfarande av åsikten att forumet med många andra communities och regelverk behöver ifrågasättare). Men med utgångspunkten att du vet bättre än alla andra hamnar vi bara i en janteloop som inte leder någonstans. Okej?

Jag vet inte om du är här för att utvecklas eller inte. Jag antar att jag helt enkelt får försöka utläsa det från ditt svar på den posten.

Mogz

Tjakalen

Veteran
Re: Oss elitister emellan

Du gör ett stort misstag där du sammanför min särställning som ovanligt begåvad med att jag skulle behandla andra individer dåligt. Det här med image kanske är viktigt i storstäderna när man minglar runt med den sociala eliten men min image är egentligen helt ovesäntligt. Jag kan inte begripa dig varför du stör dig på att jag är bättre än dig. Det som disskuteras är det som är av vikt, ni borde inte ha låtit denna differens oss emellan komma ivägen för samtalet. Såg något inlägg här om jamtelagen. Det är precis detta allt handlar om i nu läget.

Hur slipad jag är eller inte är kan du förövrigt inte avgöra av naturliga orsaker.

Tjakalen

Veteran
Re: Diplomati och Sun Tzu?

Med detta inlägg har jag insett de djupa svårigheter du måsta ha med att tolka mina texter. Jag ska själka upp det för dig:

Jag talar om åsiktsfrihet och fri-kommunikation. Att tillåta folk bli förbannade i en konversation utan att för dens skull bannlysa dem.

jag säger att man ska möta aggresion med diplomati, inte Sun Tzu. Samtala med den vrede istället för att vidta stridsåtgärder.

Hur du kunnat urtyda något annat är för mig ett mysterium.

Morgoth

Swashbuckler
Det finns inget där att läsa...

Se mina övriga inlägg om du vill ha en mer utstuderad bild över vad jag talar om då jag oponerar mig innehållet i regelverket.

Återigen: Stora ord. Se Tjackalens övriga inlägg om du vill ha en mer utstuderad bild över hur otroligt dåligt understödd och tom argumentering han använder sig av.

Ymir

Liten kantbaron
Re: FIN

Du gör ett stort misstag där du sammanför min särställning som ovanligt begåvad med att jag skulle behandla andra individer dåligt.
Jag sammanför inte din särställning som 'ovanligt begåvad' med någonting - jag tror inte på den. Att anse sig förmer än andra och skryta om det är synonymt med att behandla andra dåligt, för övrigt. Folk tar nämnligen anstöt av det.

Det här med image kanske är viktigt i storstäderna när man minglar runt med den sociala eliten men min image är egentligen helt ovesäntligt.
Varför är det då så viktigt för dig att berätta för alla om hur bäst du är? Du har inte direkt givit några talande belägg för detta påstådda faktum.

Jag kan inte begripa dig varför du stör dig på att jag är bättre än dig
Jag stör mig på att du är så oslipad (med utgångspunkt i din text, dina argument och dina formuleringar). Det och inget annat. Man kan ha, eller anse sig ha, bättre smak än andra eller vara smartare än andra, men att påstå sig 'bättre' än andra är enbart att medelst luddiga, subjektiva begrepp generalisera över såväl mänskliga medvetenhetsskikt som svenska språktermer. Ditt neddragande av elitismen i smuten skadar oss båda i egenskap av elitister, och det kan jag helt enkelt inte låta passera.

Det som disskuteras är det som är av vikt, ni borde inte ha låtit denna differens oss emellan komma ivägen för samtalet.
Kompis, differensen oss emellan är samtalet.

- Ymir, död åt jantelagen

ripperdoc

Myrmidon
Domslut

Tråden låses. Dels är den numer helt irrelevant för Neotech, dels är den fylld av större eller mindre regelöverträdelser i form av personangrepp. Är grundtemat i tråden fortfarande oavslutat (det vill säga "Mystik i N2"), öppna en ny tråd för detta. Jag beklagar att tråden inte låsts tidigare, men det var först nu jag kom hem och såg "förödelsen".

Domslutet över Kamelis beteende är också värt att kommentera. Anledningen till avstängningen var brott mot reglerna. Reglerna säger inget om att man inte får hysa eller framföra åsikter (bortsett från de som bryter mot svensk lag), men det säger något om hur man får framföra det. Klarar man inte av att framföra sina åsikter utan att använda kraftord, förolämpningar och dylikt hör man inte hemma på forumet. Man får dock gärna komma tillbaka när man lärt sig denna grundsten i social kompetens.

På forumen gäller svensk lag och de regler som skrivits för webbplatsen. Att kritisera svensk lag på dessa forum är direkt OT och bör inte upprepas. Det finns många bättre fora att diskutera svensk lag på. Att debattera rollspel.nu:s regler görs på www.rollspel.nu-forumet. Alla är välkomna att starta en ny tråd där, men samma regler på beteende appliceras där som här.

Kom ihåg att rollspel.nu är ett privilegium och inte en rättighet. Det finns andra forum att välja på om man är missnöjd. Vill man ändå ändra på rollspel.nu:s regler får man diskutera detta på rätt forum, men man måste inse att diskussionerna förs under de regler som gäller nu. Det är klassiskt demokratiska spelregler.

Personer som enligt min och andra moderatorers bedömning gjort sig skyldiga till regelöverträdelser i den här tråden kommer att varnas via PM eller motsvarande. En varning innebär att man är ett steg närmre att stängas av.

Har ni några kommentarer gällande domslutet, skicka ett PM till mig eller starta en ny tråd på www.rollspel.nu-forumet.

/RipperDoc - administratör