entomophobiac
Low Prep High Play
Någonting som ofta missbrukas i fantasy, i mitt tycke, är begrepp som mystik, myt och legend.
En hel del spel säger att de är mytiska eller legendomsusade rollspel, men förklarar ändå allting svart på vitt. Ungefär som Rising med flera ofta påpekar om Call of Cthulhu. Alla data finns där - till och med en illustration eller två.
Är detta egentligen mystik?
Mördar man inte myten genom att ge allt en vetenskaplig prägel?
Själv brukar jag ofta kontra sådana påstående om CoC med att man kan frångå boken. Men är inte tanken att man skall kunna använda sig av det material man trots allt har? Och i så fall - varför är existerande rollspel så dåliga på att förmedla sin påstådda "mystik"?
Förresten, nu när jag ändå kommit på att jag är en obstinat traditionalist och börjat ifrågasätta min egna fanatism - varsågod och håna mig
(Och ja, det var ett skämt.)
En hel del spel säger att de är mytiska eller legendomsusade rollspel, men förklarar ändå allting svart på vitt. Ungefär som Rising med flera ofta påpekar om Call of Cthulhu. Alla data finns där - till och med en illustration eller två.
Är detta egentligen mystik?
Mördar man inte myten genom att ge allt en vetenskaplig prägel?
Själv brukar jag ofta kontra sådana påstående om CoC med att man kan frångå boken. Men är inte tanken att man skall kunna använda sig av det material man trots allt har? Och i så fall - varför är existerande rollspel så dåliga på att förmedla sin påstådda "mystik"?
Förresten, nu när jag ändå kommit på att jag är en obstinat traditionalist och börjat ifrågasätta min egna fanatism - varsågod och håna mig
(Och ja, det var ett skämt.)