Jag tycker du ska ha tre-fyra fasta grundegenskapspölar och sedan fria färdigheter istället.
Och så fyller man på pölarna genom att ägna sig åt egenskapen med någon annan i en scen. Dessa scener varvar action med lugnare episoder där relationer och karaktärer fördjupas. Exempel: fysik: Sparra eller bada tillsammans. Bildning: spela schack eller diskutera. Karisma: ha sex, festa, uppträda. Precision: ?
Så funkar Solar System, och det är awesome.
Det här är ju riktigt ballt faktiskt. Att koppla återhämtningen till aktivitet istället för karaktärsdrag är nog ingen dum idé alls. Karaktärsdragen har jag inte fått att fungera på ett tillfredsställande sätt, så det här låter som ett jäkligt smart system.
Fria färdigheter får du gärna utveckla vad du menar med. En uppdatering av egenskaperna och färdigheterna kommer nedan:
Egenskaper
Fysik, Intellekt, Karisma
Färdigheter
Akrobatik (hoppa, klättra, jonglera, rida...)
Lönndom (gömma sig, förklädnad, kamouflage, smyga...)*
Närstrid (handvapen, tillhyggen, slagsmål, Fältslag...)
Avståndsstrid (projektilvapen, ballistik, belägring...)
Magi [Magiskola] (besvärjelse, ritual, magiförnimmelse, alkemi...)
Stöld (Fickstöld, dyrka lås...)*
Läkekonst (första hjälpen, medicin, kirurgi, anatomi...)
Sjövana (navigation, simma...)
Vildmarkslära (botanik, zoologi, spåra, jakt, överlevnad...)
Dramatik (skådespel, musik, berättarkonst...)
Övertala (förhandla, ljuga, diplomati, övertyga, ledarskap...)**
Bildning (historia, lagkunskap, heraldik, geografi, läsa/skriva, matematik...)
*Jag funderar på att slå ihop Lönndom och Stöld, men jag är inte säker än. Har ni något förslag på vad namnet för den färdigheten skulle kunna vara då?
**Jag funderar även på att ta bort Övertala och istället lägga in ytterligare ett användningsområde för varje färdighet (praktiskt, teoretiskt, kontaktnät, Övertala). Om Övertala är viktigt för någon finns egenskapen karisma som man kan boosta för att bli bra på det. Jag tänker att man ändå behöver ha ett hum om vad man ska övertala någon till. Övertala någon att hoppa av ett fartyg innebär att det går på Sjövana, att leda någon i strid går på Närstrid istället osv... Det här är fasen bra!
Jag funderar på att ha yrkena som färdigheter, men det är någonting som tar emot där. Det känns för begränsande.