Nekromanti Myter, legender och skrönor

Radioaktiv

Hero
I detta avlånga land samsas legender, myter och skrönor av alla de slag. Berätta de ni fått höra om trakten där ni bor eller där ni växte upp, regionala legender om varelser eller platser. Så vi får lite (mer) sagostämning här på forumet. :gremsmile:

Radioaktiv

Hero
Jag växte delvis upp i Bohuslän, och där fanns helt otippat många myter om hav och havsfolk. En av mina favoritberättelser går såhär:

Det fanns en gång en fiskare som bodde tillsammans med sina två barn i en liten stuga vid havet. De klarade sig bra, men mannen kände sig ensam och sörjde sin fru väldigt mycket.

Så var det en kväll som så, när han satt ute och rensade sina nät, att han hörde ljudet av skrattande kvinnoröster. Han började gå mot dem, och från en klippa såg han tre kvinnor dansa ner på stranden. Kvinnorna såg honom också, och innan han visste ordet av så hade de plockat upp var sitt sälskinn, dragit det över sig och hoppat i vattnet. Mannen hade hört talas om de formförändrande kvinnorna förut, och fick så en idé.

Nästa natt så låg mannen och lurpassade bakom klippan och väntade på att kvinnorna skulle komma upp och dansa igen, och det gjorde de. Han såg på dem en ganska lång stund, valde ut en av dem och sprang sedan fram och tog hennes sälskinn. Hon brast i gråt när hennes systrar försvann i vattnet, men mannen sade att allt skulle bli bra och tog med henne hem. Hon följde efter, han hade trots allt hennes skinn.

Så tvangs hon bli fru i huset, och till mannens glädje verkade det som om hon började anpassa sig, och till och med hålla av honom. Sälskinnet hade han gömt bakom några plankor i en vägg. Efter en tid fick de barn och allt verkade vara frid och fröjd.

Så var det en dag när kvinnan höll på att städa att hon kom åt en av plankorna, och en liten flik av skinnet stack fram. Hennes instinkter vaknade till liv, hon sprang ner till vattnet och drog sälskinnet över sig, och sedan har ingen sett till henne igen.

Man brukar säga att efter det så kommer inte kvinnorna upp på land och dansar längre, utan sjunger sin vemodiga sång i vinden.

En gammal lärarinna till mig sade att det var en berättelse man använt för att varna sjömän från att ta med sig främmande kvinnor hem, de var ändå "konstiga" och inte alls lika tillförlitliga som de som fanns hemma.

Save

Veteran
Som utlovat i småpraten skriver jag om skogsrået =)

Skogsrået är ett mytologiskt kvinnligt väsen, som det berättats mycket om under min uppväxt. Som namnet antyder är det hon som råder över skogen och de vilda djuren är hennes boskap. Men det är inte bara de vilda djuren som hon försöker äga! Även människor och då särskilt män, som kanske har gått vilse eller annars vistas i "hennes" skog, vill hon ha kontroll över. Skogsrået anses ha ett förföriskt utseende för det ändamålet. Iallafall sett framifrån. Ryggen är dock ihålig! Närmare bestämt som en urholkad murken trädstam. Nu talar vi alltså inte om ett litet hål, utan hela ryggen är infälld och bildar ett stort hål med trä inuti.

Det kan emellertid vara både besvärligt och nyttigt att ha en kärleksaffär med skogsrået. Så fort hon kallar måste man rusa ut i skogen och lämna vad man än håller på med, även om det skulle vara ens eget bröllop! Det talas om att i andra fall kan skogsrået bli så svart- eller avundsjuk att hemska saker inträffar, i vissa fall mannens död!

Genom att blåsa ner i jägarens bösspipa kan emellertid skogsrået göra så att vapnet aldrig missar. Men för det mesta är skogsrået till besvär. Hon förtrollar ensamma vandrare så att de går vilse i skogen, vilket enligt sägnen dock kan förhindras genom att vända ett klädesplagg bak och fram, eller ut och in.

Det är inte heller riskfritt att annars ha en relation till ett skogsrå. Det berättas om flera män som blivit åtalade varav ett verkställt dödstraff för umgänge med ett skogsrå. Det ansågs då heligt att inte blanda verklighet och myt. Detta var dock längesedan.

Som väsen anses skogsrået överlag mycket farligt, då hämndgirigheten hos henne är stor och om man inte gör som hon vill, in i minsta detalj, då straffas det hårt. Skogsrået saknar nämligen proportioner överhuvudtaget. Om t.ex. skogsrået kommer till en med kjolen upprullad utan något under och man inte är intresserad, kan hon vänta mycket länge med att själv visa intresse. Hon kan då säga nej fem, tio gånger eller fler och med största känslokallhet. För att då inte tala om att hon inte drar sig för att fysiskt skada personer!

Den som haft en relation till ett skogsrå kan också räkna med psykiska plågor. Det uttrycks särskilt tydligt i en dikt som går ungefär såhär, och som får avsluta denna lilla berättelse om skogsrået:

Den vars hjärta ett skogsrå stjäl,
får det aldrig mer tillbaka.
Till drömmar i månljus trår hans själ,
han kan ej älska en maka.
De ögon så blå i nattlig skog
har dragit hans håg från harv och plog,
han kan inte le och fröjdas som förr,
och åren de se in om hans dörr,
men där finns inga barn eller blommor.

Krille

Super Moderator
För inte fullt så länge sedan - bara bortåt 1700-talet eller så - levde en man i Mark, en liten bit från Torsby i Värmland. Hans namn var Fredrik och det sades att han var trollkarl.

Det var fattiga tider, men Fredrik hade kommit på ett sätt att göra sig en förmögenhet. Det enda man behövde göra var att upptäcka var trollen hade sin gruva. Men trollen hade lagt en besvärjelse över gruvan så att det inte bara räckte med att upptäcka den. Det måste finnas ett vittne också, och under en hel natt fick ingen av dem yttra ett ljud.

Så Fredrik frågade Sten om han ville vara vittne, och de signade en plats och gömde sig inför natten. Och trollen försökte förstås skrämma dem med trummande och brummande, och Sten satt livrädd som en mus och vågade knappt röra sig. Och många gånger fick Fredrik lägga sin hand över munnen på Sten.

Strax före gryningen så bytte trollen taktik, och ett skogsrå klev fram; underskön att skåda med långt nötbrunt hår i en lång vid mossgrön klänning. Fredrik blev helt tagen av skönheten, och den här gången så var det Sten som drog ner honom och lade handen över munnen. De brottades tyst, men så gick solen upp, och besvärjelsen var bruten och gruvan blottlagd.

Sten och Fredrik blev rika från gruvan, men Fredrik var rastlös och melankolisk. Hans hjärta var taget av skogsrået. Så till slut stöpte han ett silvermynt till muskötkulor och en mörk höstnatt gick han ut bortanför gruvan där skogsrået hade visat sig och väntade.

Det var en mörk och stormig natt, då den Onde var ute och jagade knytt. Hans eldiga hundar sprang genom skogen och drev knytt och älvor framför sig. Ut ur skogen, med såriga fötter och kjolarna fladdrande efter sig, kom skogsrået rusande, jagad av den Onde och hans hundar. Hon såg Fredrik och slängde sig bakom honom, ty längre än så bar inte hennes fötter. Ut ur skogen kom Den Onde och hans hundar. Fredrik höjde bössan, spände hanen och tryckte av och ett skott ekade i natten. Den Onde vrålade i smärta, tog sig för ögat, och rusade därifrån, och hans svarta blod stänkte över marken.

När allt var stilla böjde sig Fredrik ner vid skogsrået vid hans fötter och förband hennes såriga fötter med den trollkonst han hade. Sedan tog han henne i sina armar och bar henne hem.

Den morgonen, i Marks kyrka, bankade det på dörren hos prästen. Där stod Fredrik i finkläderna, och han ville vigas nu på stubben! Så prästen hämtade klockaren och hans fru och gjorde kyrkan i ordning för vigseln. "Aldrig har en så underskön brud gått genom altargången i den här kyrkan" sade klockaren när han såg Fredriks blivande hustru, och tog av sig mössan, för hon var sannerligen vacker att skåda, i mossgrön klänning, långt mörkt hår och ögon djupa som skogstjärnar. Hennes röst var som en susning i granskogen när hon svarade ja på prästens fråga.

Men när prästen förklarade dem för man och hustru vacklade flickan till och gnydde som i smärta i sin makes famn. Hon repade sig snabbt, och de lämnade kyrkan och for iväg i Fredriks vagn, åtföljda av alla sommarens sista fjärilar.

Klockaren släckte sedan ljusen i kyrkan och stängde ner, och till sin förvåning fann han en nyss avhuggen rävsvans framför altaret där bruden nyss hade stått. Det var den största och yvigaste rävsvans han någonsin hade sett. Först tänkte han säga till prästen, men han tänkte att om brudparet ville skoja så skulle de väl få det, och det var ändå inte hans sak störa dem på deras bröllopsdag. Så istället tog han rävsvansen och grävde ner den utanför kyrkan.

På den platsen växte det upp den ståtligaste enbuske som någonsin skådats, och om jag inte är helt felinformerad så står den än idag. Fredrik och skogsflickan fick många barn, som fick barnbarn och barnbarnsbarn och de levde gott på vad järngruvan gav dem. Det sägs att alla flickebarn i familjen var synska, och allt kvinnfolk i släkten niger djupt för enbusken i Marks kyrka innan de går in.

Krille

Super Moderator
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/X4XoSmUoZIY"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/X4XoSmUoZIY" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Trådflytt

Eftersom den här tråden inte verkar ha något med rollspel att göra flyttar jag den till kulturforumet.

/tobias

Krille

Super Moderator
Re: Trådflytt

Den har lite med rollspel att göra: det var genom den berättelsen som Rävsvans Förlag fick sitt namn.

(Åkej, inte så mycket, och inte från början, men ändå.)

anth

Vetefan
Krille said:
Thale, the Movie Trailer
Ha! När Save sa i småpraten att han skulle skriva om skogsrå föreslog jag honom att skriva om Thale istället. :gremsmile:

Någon som vet när den släpps på DVD?
(jag vet att den visades på en mini-skräck-festival i Stockholm i somras)

Save

Veteran
anth said:
Ha! När Save sa i småpraten att han skulle skriva om skogsrå föreslog jag honom att skriva om Thale istället. :gremsmile:

(jag vet att den visades på en mini-skräck-festival i Stockholm i somras)
Och jag skrev att du kunde skriva om det, men du sa att du inte hade tid. :gremwink:

Själva berättelsen i filmen Thale kan nog passa in i detta ämne. :gremsmile:

Save

Veteran
Förresten, de där varianterna på skogsrå med rävsvans är också intressanta. Verkar som att de är de enda som går att ha en fruktsam relation till, om svansen huggs av förståss.

Krille

Super Moderator
anth said:
Krille said:
Thale, the Movie Trailer

Den ramlade ner i min brevlåda idag på bluray. Fast CDOn säger "imorgon".

Krille

Super Moderator
Save said:
Förresten, de där varianterna på skogsrå med rävsvans är också intressanta. Verkar som att de är de enda som går att ha en fruktsam relation till, om svansen huggs av förståss.
Det verkar vara högst geografiskt.

I Värmland/Dalarna är det inte ovanligt med rävsvans, framförallt i Fryksdalsområdet. Därifrån kommer en annan berättelse om en pojke som var på väg att fiska när han mötte skogsrået. Pojken såg den yviga rävsvansen sticka fram under hennes kjol, men eftersom han hade hört att skogsrån kunde bli farliga om man förolämpade dem så sade han "ursäkta, frun, men underkjolarna sticker ut där nere". Skogsrået tittade ner, såg svansen och såg till att gömma den. Sedan neg hon för pojken och som tack för hans artighet så visade hon honom det bästa fiskestället i Fryken.

Uppemot Härjedalen och mot norska gränsen har de kosvans (förmodligen besläktat med norrmännens huldra), och jag har hört en liknande saga från Hedmark i Norge också, fast med kosvans istället för rävsvans och en helt annan sjö än Fryken.

Hålrygg verkar vara vanligare neråt Småland till, och barkrygg utan hål verkar vara vanligast neråt Tiveden till.

Save

Veteran
Nja geografiskt, men det är ganska godtyckligt och inte klart uppdelat. Att hydran är relaterad är tydligt, då denne har en kosvans. Här i norrland brukar man tala om vittror, som lever i en parallell värld med människorna. Den som bygger sitt hus rakt på ett vitterstråk råkar illa ut. Då går nämligen vittra med sin boskap tvärs genom huset.

Krille

Super Moderator
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/FI3iX8WtzaM"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/FI3iX8WtzaM" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Här i söder är det trollen som brukar vara svansförsedda, och i övrigt inte alls så grova och fula som de framställs i mer norröna berättelser, utan snarare så stiliga och välklädda att man blir misstänksam då man träffar på dem ute i skogen. Rika är de också.

En sådan skara rika troll brukade under den stora Maglestenen vid Trolle-Ljungby slott i norra Skåne hålla hov var julafton, varvid de reste sin sten på guldpelare och bjöd in dem som råkade ha vägarna förbi. Slottsfrun, som gärna ville ha del av trollens rikedomar, skickade vid ett tillfälle iväg sin stalledräng för att besöka dem. Trollen tog väl emot honom där han kom ridande och räckte honom såväl dryckeshorn som pipa, i vilka han förväntades dricka trollkungens skål respektive blåsa. Men bland troll är det ju ofta på det viset att det finns bergtaget tjänstefolk som förmår varna besökare för denna sorts tilltag, och så även i detta fall. Stalledrängen slog ut hornet bakom sig, varvid innehållet svedde hästens bakdel så illa att den for iväg över åkrarna, tillbaka till slottet med drängen på ryggen och trollen hack i häl. När drängen med nöd och näppe satts i säkerhet innanför slottsmuren stod så trollen där och vädjade att om bara slottsfrun gåve tillbaka pipan bleve hennes släkt rikast i Danmark. När hon inte lyssnade på det örat förbannade de i stället slottet, så att hornet och pipan aldrig skulle kunna tas därifrån utan att den som gjorde det bleve den olyckligaste människan under solen.

Enligt vad som sägs dog hästen på annandagen, och drängen inte snart därefter, men för den som tvivlar på historien går det bra att besöka slottet och med egna ögon bese hornet och pipan.

Max Raven

T12-kultist
Intressant det här med skogsråsvansar. De är inte ensamma om att ha sådana estetiska tillägg - sådana som dragit på sig varulvens förbannelse kan också få svans.

Nu tror jag inte att det här är en lokal legend från just Skåne, men i vilket fall: Det föll sig så att bondmoran märkte att djuren hade blivit rivna. Eftersom det inte fanns varg i trakten misstänkte hon att det var en varulv. Eftersom det är väl känt att varulvar blir av med sin förbannelse om man säger deras kristna namn när de är förvandlade så gjorde hon försynt en del förfrågningar bland bönderna. Hon förberedde sig sedan sålunda med högaffel för att hålla vakt för djuren. När månen gick upp hörde hon snart ett djävulskt morrande. Med hötjugan i högsta hugg svängde hon sig mot ulven just som den kastade sig mot henne och tryckte den djupt i bestens högra framben. Med igenkännande i sin blick frågade hon "Peter, är det du?", och som svar flydde besten.

Dagen därpå fann man Peter, naken som en nyfödd, på höskullen. Hans högra arm läkte med tiden, men som minne av förbannelsen hade han kvar vargsvansen där bak - den brukade barnen i byn roa sig med att dra i.

Minns antagligen en del detaljer fel, men på det stora hela så gick den här berättelsen ungefär till så här. :gremsmile: Berättelsen känns mer uppåt landet för mig, vet inte riktigt varifrån den kommer (har inte boken hos mig just nu).

Ond bråd död

Swashbuckler
Jag tycker om sånt där med sanna namn och så. Det tycks så psykologiskt att det man är rädd för förlorar lite av sin styrka när man vet mer om det och kan sätta ord på sin rädsla.

Max Raven

T12-kultist
Tror det hade och göra en del med tillhörighet också - ens kristna namn var ett slags bevis på att man tillhörde gud och skulle komma till himlen efter döden (om man nu var en god människa och gjorde bot för sina synder förstås).

Så mm någon sa ens kristna namn så åkallade denne guds makt över personen. Typ.

Fast jag vet inte. :gremsmile:

Radioaktiv

Hero
Å, jag blir så otroligt glad av denna tråden. Så underbara berättelser :gremsmile:

På tal om skogsrå. När jag var liten så sade min farfar att hans vän blivit bortlurad i skogen av just en sådan och han kom aldrig tillbaka. Det skulle ha varit så att skogsrået lurat ut honom i skogen för att han fällt fel träd, hon lurade ut honom i skogen och sedan hittade han aldrig hem igen och dog därute i skogen. Eftersom skogsrået hade en ihålig, barkig rygg så var hon antagligen ett träd från början, som fyllts med liv på grund av ilska mot skogshuggarna som högg ner fel träd i skogen eller hade ihjäl djur okontrollerat.

Jag vet inte om min farfar brydde sig så mycket om skogsrået, men han vann iallafall priser för sin skog gällande biologisk mångfald. :gremtongue:

Radioaktiv

Hero
En bit in i skogen bakom huset där jag bodde när jag var liten fanns en stor sten/ett mindre berg med en liten "hylla" på. Jag och pappa brukade gå förbi den när vi gick in mot ett torp som låg mitt i skogen med diverse grejer åt en gammal gubbe som hette Alvar. På en där lilla "hyllan" så skulle vi iallafall alltid lämna en skruv och en skruvmejsel eller en hammare och en spik. När vi kom tillbaka var alltid skruven eller spiken borta.

Man skulle lämna de där grejerna där för att trollen skulle hållas glada. De hade liksom inga skruvar eller spikar och inga verktyg heller, så de fick låna våra som tack för att vi fick gå tryggt i skogen. När jag berättade för farfar så sade han att pappa fått det hela om bakfoten, troll ville ha järn och vi skulle vara glada att de inte tagit verktygen också. Men de hade ju trähandtag och var visst inte intresserade då. När jag gick där för några år sedan såg jag ett enormt skatbo där.

Den där Alvar vi gick till var rätt kul också, och när jag var liten så trodde jag på allt han och pappa hittade på. Att Alvar hade träffat skogstroll och bytte saker med dem, och lyckats undkomma bergatrollen med nöd och näppe. Att han pratade med småtomtarna som bodde runt gårdarna när han inte hade något bättre för sig.

Fatta vad besviken jag var som fyra-femåring när jag aldrig träffade på några själv! :gremtongue: