"
Det är det jag tycker avspeglas för dåligt både i regelböcker mina egna kampanjer."
Jag med.. Därför är jag intresserad av att läsa om rollspelet Orcworld som faktiskt går in för att förklara orcernas leverne.. Jag tycker det är slarvigt av rollspelsmakare att faktiskt inte gå in och förklara något om kulturen och kunna förklara en del av rasens beteende.. Det är ju trots att det som är viktigast med en ras, inte vilka nya balla vapen eller förmågor denne har.. "Alver" (boken) i DoD är ju ett lysande exempel på detta..
"
Alltså att de skillnader som finns, och som man kan ta till vara på i sin rolltolkning borde grunda sig i sådana saker som att alver faktiskt inte dör av ålder och att dvärgar ofta är korta men starka typer."
Här är några tankar i form av anteckningar som jag har om alver..
"Frågor som man bör fundera över om man ska spela alv (jämfört med en människa):
× Om man ser på ett tidsperspektiv av 100 000 år och jämför detta med 100 år. Skulle ett år vara lika långt i båda fallen? [alvernas höga ålder]
Följdfråga: Hur skulle ens planering av livet vara? [alvernas höga ålder]
× Om en hund fick en människas luktsinne, hur tror du hunden skulle tänka om människornas luktsinne? [alvernas utvecklade sinnen]
× Om du kom in på en avdelning med människor som du visste bara skulle leva högst 1 år. Skulle du kunna tänka dig att lära känna dem nära eller till och med bli förälskad i dem? [alvernas höga ålder]
× Om man har en hög livsålder kommer man säkerligen få obegränsat med pengar efter ett tag. Kommer man inte att tröttna på sitt liv efter en stund (jag snackar sekler här!)? Vad är mer bestående och glädjande än de pengar som snabbt försvinner ur ens hand? [alvernas förkärlek till dikter/sånger/välgjorda, detaljrika hantverk]
× Om du hade ett 100% miljövänligt slott med alla tänkbara bekvämligheter, hur skulle du reagera över att andra inte ville ta efter ditt hus, eller än hellre tog sönder ditt slott för att bygga egna hus? [alvernas beskyddande av naturen]"
Det var lite sådana hära frågor som jag ställde till min spelare sist när denne skulle göra en alvkaraktär.. Man skulle kunna göra liknande frågor till dvärgar.. "Hur skulle du reagera om du kom in i ett rum med bara flintskalliga och senare fick reda på att det var deras sätt att leva?"
Här är visserligen frågorna bara anpassade efter rasens fysiska förmåga (en filosoffråga om alvernas immunitet av sjukdomar finns inte med).. Jag skulle även vilja ha ett par frågor baserade på alvernas kultur och tänkande..
"
Lustigt nog är de träffarna jag missat de träffar som inte innefattar att gå på krogen."
Lustigt nog så missade du den här träffen för att gå på krogen..
/[color:\\"green\\"]Han[/color] som någon gång måste fortsätta tänka lite på alvernas sätt att leva