Ram;n281559 said:
Strålande! Scenariostrukturers 36 dramatic situations så att säga.
Har du landat någonting i tankarna om vad som inte är ett äventyr? Finns det något som måste finnas med, någon sorts minimum?
Såhär resonerar jag just nu:
Det går att skapa en berättelse vid spelbordet helt utan begränsningar. Vi sätter oss ner och turas om att berätta och till slut har vi skapat en berättelse. Det är för vissa (där ingår jag) inte särskilt kul. Istället vill vi ha tvingande begränsningar och yttre påverkan (till exempel tärningsslag med slump) som puttar oss i olika håll.
I mitt resonemang talar jag om begränsningar som kommer utifrån. Inte de som skapas av oss genom berättelsen. Vi plockar dem från en text som vi eller någon annan skrivit. Texten styr oss.
Detta bör sägas eftersom det självklart kommer det uppstå begränsningar även i det helt fria berättandet. Säger någon att det inte finns jättar, är det en begränsning för kommande berättande. Berättar någon att hjältarna blir fängslade är det en begränsning/ förutsättning för kommande scener. Men det kommer inte "utifrån". Det finns olika typer av begränsningar:
- Begränsningar för konflikter: Här finns slumpmoment för vad som händer i strid, att vissa är starkare än andra. Vid vissa punkter i berättandet kan handlingen ta en eller flera vägar och detta avgörs av konfliktresolution, ofta slump med tärningsslag.
- Begränsningar för formen: Här finns regler för att SL styr SLP och spelarna styr RP. Att vi berättar i scener, eller inte gör det. Vem som sätter scener. Hur det går till att sätta en scen, hur vi ska bygga upp vår berättelse (tex Svart av kvals byggande av en tankekarta med en konflikt i mitten eller AWs instruktioner om hur man skapar fronter) etc.
- Begränsningar för berättelsen, i narrativet: Vem handlar berättelsen om, hur kan det sluta, vilka saker kommer att ske- vilka scener eller platser ingår.
Skapar vi en berättelse utan begränsningar för berättelsen är det inte ett äventyr. Alltså utan att ha något utifrån kommande som styr oss inom det området. Ett upplägg som inte dikterar saker inom narrativet= inte ett äventyr.
Begränsningar för berättelsen är själva äventyret. Begränsningarna kan vara många och omfattande och inkludera exakta scener eller till och med hur rollpersonerna ska agera (vilket ofta leder till en
upplevelse av rälsning). Begränsningarna kan vara få och lösa: ni spelar de här rollpersonerna med de här drivkrafterna och i spelmiljön finns dessa SLP med de här drivkrafterna.
Gränslandet finns väl vid helt öppna sandlådor. De har trots allt begränsningar i narrativet (det är öken och fantasy och det finns magi) men säger väldigt lite om vilka RP är eller vad berättelsen ska handla om. Gråzon, för mig i alla fall.