Okej, spel som gått åt helvete:
Don't Rest Your Head gick åt helvete för att jag inte visste hur man spelar rollpersonsdrivet. Det blev någon typ av uppdragsbaserat spel som föll platt för att det inte fanns någon att prata med (allt som fanns var Locals och Mardrömmar). Jag lyssnade sedan på en poddsändning och insåg hur det borde spelas, och nästa gång jag lirade det så gick det utmärkt. Spelet är nu ett av mina favoritspel.
Sorcerer gick åt helvete för att jag var ofokuserad och inte höll koll på rollpersonerna när de skapades. Det här var samma fel jag gjorde i Don't Rest Your Head, egentligen, fast den här gången borde jag ha vetat bättre. Rollpersonerna hade inte mycket till mål, så spelet drev runt utan att få ett fokus man kunde engagera sig i. Jag har tyvärr inte spelat det sedan dess, men jag skulle gärna göra det.
With Great Power ... gick ... inte åt helvete, men ganska dåligt, första gången eftersom boken är otroligt opedagogiskt upplagd och jag inte hade fattat reglerna. Andra gången gick det något bättre, men jag hade fortfarande fattat vissa regler fel, noterade jag. Någon tredje gång har det inte blivit, men under bägge två speltillfällena kunde vi känna att det fanns potential till något riktigt bra, och enskilda scener funkade störtskönt. Om man nu bara kunde fatta de förbannade reglerna ...
Få se, vad mer? Mutant föll platt för ett tag sedan, mot slutet av en skitbra session, för att jag blev trött men inte ville avsluta, eftersom det gick så bra. Jag introducerade ett par plottar från det färdiga äventyret jag spelledde utan att modifiera dem, och det var ett recept på katastrof. Problemlösning, pixelbitching, spelet stannade av helt.
Första speltestet av Utpost gick åt helvete för att systemet sög, men det räknas nog inte.
Ett antal egenkomponerade system i forntiden, innan jag visste hur man gör för att konstruera system, gick åt helvete. Allihop, faktiskt, utom det första, men det var ett tradsystem, så det räknas inte.